عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

واسطه‌ها، یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالاها

عصر بازار- حسینی گفت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی وجود واسطه‌ها و چند دست چرخیدن محصولات است که شفافیت در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

واسطه‌ها، یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالاها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نباید برای تنظیم بازار‌ها شتابزده عمل کرد گفت: سال گذشته شاهد آن بودیم که ارز دولتی به چند قلم کالای اساسی اختصاص یافت تا شاهد جهش یکباره قیمت‌ها و فشار به مصرف کنندگان نباشیم، اما درست همین اتفاق افتاد و به دلیل نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی با تولد دوباره رانت مواجه شدیم.

    حسینی گفت: یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالا‌ها به خصوص کالا‌های اساسی وجود واسطه‌ها و چند دست چرخیدن محصولات است که شفافیت در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد. همچنین باید توجه کنیم که دستکاری بازار‌ها نتیجه مثبتی نداشته و به بروز التهاب منجر می‌شود.

    حسینی افزود: امسال باید با شناخت جامعه هدف و رفع ایراد‌های سال قبل اقدام به تنظیم بازار کنیم که براساس تجربیات داخلی و بین المللی، دستکاری نکردن قیمت‌ها و اجازه به نیرو‌های بازار برای تعیین قیمت باید در دستور کار قرار گیرد؛ همان روندی که با عرضه کالا‌ها در بورس مشاهده می‌کنیم که این عرضه‌ها باید استمرار داشته و افزایش یابد.

    این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستکاری بازار به التهاب دامن می‌زند، اظهار کرد: با تمرکز معاملات کالا‌های اساسی در بورس با یک منبع اطلاعاتی شفاف مواجه می‌شویم اینکه چه تولیدکننده‌ای چه میزان محصول عرضه داشته، حجم تقاضای داخلی چه میزان است و قیمت‌ها نیز روی چه مداری حرکت می‌کند. این اطلاعات برای مدیریت بازار‌ها ارزشمند است و در هیچ یک از بازار‌ها از جمله ارز، طلا، مسکن، خودرو، شفافیتی همچون بورس وجود ندارد.

    به گفته حسینی، در بورس کالاست که می‌توان مطمئن بود کالا‌ها به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد و اگر هم خللی در این روند ایجاد شود نهاد‌های متولی که صلاحیت خریداران را مشخص می‌کنند باید اقدام کنند.

    وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی در حوزه کالا‌های اساسی بوده ایم که باعث بروز مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان و خریداران شده است. در این زمینه می‌توان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا این امکان را ایجاد کرد تا تولید کنندگان بیشتری محصولات خود را وارد این بازار کنند تا با تامین نیاز کافی تولیدکنندگان پایین دست از رشد کاذب قیمت‌ها جلوگیری شود.

    نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس گفت: باید توجه داشت بورس کالا در سال‌های اخیر اقدام به راه اندازی ابزار‌های مالی متنوع کرده است که می‌توان حجم قابل توجهی از نقدینگی را به این ابزار‌ها به جای بازار‌های غیر شفاف هدایت کرد.

    برچسب ها