عصر خودرو

معاون سازمان بورس اعلام کرد:

اجرای سه برنامه در بورس با هدف ارتقای شفافیت

عصر بازار- معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد: امسال ۳برنامه «اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها، بررسی دستورالعمل کدهای رفتاری و بازنگری در دستورالعمل‌های انضباطی» با هدف ارتقای شفافیت اجرایی می‌شود.

اجرای سه برنامه در بورس با هدف ارتقای شفافیت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، حسن امیری اعلام کرد: مراحل نهایی اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها را طی می‌کنیم و دستورالعمل انضباطی نیز در سازمان بورس در حال رسیدگی است. وی در ادامه گفت: بررسی دستورالعمل کدهای رفتاری یا هنجارهایی را که باید توسط مدیران ناشران مورد توجه قرار بگیرد در روزهای آتی منتشر می شود.

    امیری افزود: یکی از مشکلاتی که در خصوص ناشران وجود دارد نبودن دانش مالی بین مدیران این بخش است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اعضای هیئت مدیره و کسانی که اطلاعات را تهیه می‌کنند باید مسئولیت‌های خود را به طور کامل بدانند.

    لزوم افزایش کیفیت اطلاعات

    معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: کشور ما در بین کشورهای منطقه جزو کشورهایی است که اطلاعات شرکت‌ها به صورت شفاف و 12 بار در سال ارائه می‌شود و همچنین شرکت‌ها به صورت سه ماهه و شش ماهه اطلاعات خود را منتشر می‌کنند.

    دامه داد: اگر شرکت‌ها طی دوره ذکر شده اطلاعات خود را ارائه ندهند برای آن‌ها پرونده تخلفاتی تشکیل می‌شود و به خاطر همین سخت گیری‌هایی که در ارائه اطلاعات انجام شده تأخیر در عدم ارائه اطلاعات از 50 روز به 4 روز کاهش پیدا کرده و رشد خوبی در زمینه شفافیت اطلاعات در کشور داشتیم.

    امیری گفت: برخی از شرکت‌ها اطلاعاتی را که ارائه می‌دهند به موقع است، اما کیفیت لازم را ندارد به همین دلیل امسال سال افزایش کیفیت اطلاعات است برای اینکه ما بتوانیم اعتماد مردم را بیشتر کنیم.

    تقویت شفافیت اطلاعات

    وی در خصوص برخی از شرکت‌های زیان ده که سهامشان در بازار خرید و فروش می‌شود افزود: ما وظیفه داریم که در راستای شفافیت اطلاعات اقدامات لازم را انجام دهیم و شرکت‌ها باید در این راستا اطلاعات خود را به بازار عرضه کنند، اما اینکه مردم سهام این شرکت‌های زیان ده را بخرند یا خیر به عهده خود آنان است، زیرا خرید و فروش سهام صرفاً بنا به سودآوری شرکت‌ها نیست بلکه به ارزش ذاتی شرکت‌ها نیز توجه می‌شود.

    تاثیر بازار سرمایه از اقتصاد

    معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: هوشمندی لازم در بازار سهام نسبت به اخبار سیاسی وجود دارد و ما در طی چند ماه گذشته همواره شاخص مثبتی را در بازار داشتیم، چون دولتمردان ما در سال جاری به دنبال رونق تولید هستند و اگر این امر تحقق پیدا کند شاخص در بازار مثبت باقی خواهد ماند.

    قوانین بازار پایه فرابورس شرعی است

    امیری در خصوص قوانین جدید بازار پایه‌ای فرابورس گفت: طی نشستی که در هفته گذشته با کمیته فقهی بورس داشتیم، تمامی قوانین جدید بازار پایه‌ای فرابورس مورد بررسی قرار گرفت و هیچگونه غرری بودن در دستورالعمل جدید وجود ندارد.

    وی ادامه داد: کمیته فقهی مقوله شرعی بودن این دستورالعمل را بررسی کرده و آن را تأیید کرده است. امیری با بیان اینکه دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس در بهمن ماه سال 97 تصویب و ابلاغ شد گفت: این دستورالعمل جدید بر روی سایت قرار گرفت تا اگر فعالان بازار در خصوص آن نظراتی دارند ارائه کنند، اما بعد از چند ماه و در زمان اجرا شدن این دستورالعمل، فعالان بازار نظرات خود را ارائه کردند و به همین دلیل ما به فعالان بازار فرصت دادیم تا نظرات خود را ارائه دهند و این دستورالعمل در حال چکش کاری است.

    برچسب ها