عصر خودرو

کارنامه بزرگ ترین پروژه تامین مالی تاریخ بورس

عصر بازار: هفته گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان از اوراق (صکوک) اجاره مخابرات در بازار سوم فرابورس منتشر شد که بیش از ۸۸ درصد از این اوراق منتشره از سوی صندوق های سرمایه گذاری و حدود یک درصد آن از سوی سایر فعالان بازار خریداری شد.

کارنامه بزرگ ترین پروژه تامین مالی تاریخ بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، شرکت تامین سرمایه نوین نیز به عنوان متعهد پذیره نویسی و بازار گردان مابقی اوراق را از بازار جمع آوری کرد که با توجه به رویه های قانونی، به نظرمی رسد که از هفته جاری، معاملات ثانویه اوراق اجاره مخابرات در فرابورس قابل انجام باشد.
    در این راستا ولی نادی قمی، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین، در گفت و گو با… مشارکت بازار در خرید صکوک اجاره مخابرات را مناسب و مثبت ارزیابی کرد و در خصوص اقبال بازار نسبت به اوراق با درآمد ثابت گفت: با توجه به برنامه های اقتصادی دولت که اکنون با توافق هسته ای صورت گرفته در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت، کاهش تدریجی و مرحله ای نرخ سود بانکی قطعی خواهد بود؛ بر این اساس برآورد ما این است که اوراق با نرخ 21 درصد در بازه زمانی 3 تا 4 ماه آینده به شدت مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.
    بر این اساس وی در خصوص لزوم انتشار انواع اوراق بدهی (صکوک) در بازار سرمایه گفت: امتیاز بازار سرمایه در بسیاری از کشورها از جمله ایران در تامین مالی های عظیم (در مقیاس بالا) با نرخ مناسب است، لذا به صورت تئوریک و منطقی به شرکت های بزرگ توصیه می شود که برای تامین مالی پروژه های سرمایه ای خود و نیز تامین مالی سرمایه در گردش مورد نیازشان، از ساز و کار بازار سرمایه استفاده کنند.
    ولی نادی قمی با اشاره به نوپا بودن بازار سرمایه ایران از حیث انتشار انواع اوراق بدهی، تاکید کرد که در این مدت کوتاه چند مورد تامین مالی در مقیاس بالا در بازار سرمایه صورت گرفته است که در حال حاضر بزرگترین آن مربوط به انتشار صکوک (اوراق) اجاره مخابرات است که مبلغ آن ٤٥۰۰ میلیارد ریال بوده است و تامین سرمایه نوین نقش عرضه کننده، متعهد پذیره نویس و بازارگردان آن را به عهده داشته است.
    وی معتقد است که این رکورد همیشگی نخواهد بود و تامین سرمایه نوین و یا سایر همکاران در آینده نزدیک اقدام به انتشار اوراق بدهی با ارقام بالاتر خواهند کرد.
    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص عوامل موثر بر ترغیب شرکت ها برای تامین مالی از طریق بازارسرمایه گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه یک تامین مالی عمومی است که به همین جهت، نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار) دغدغه های درست و بجایی در خصوص حفظ منافع سرمایه گذاران خرد و کلان دارد.
    به گفته وی؛ این دغدغه ها موجب سخت گیری و طولانی شدن فرایند تامین مالی شرکت ها و گاهی عدم رضایت آن ها می شود. از طرف دیگر شرکت ها شناخت کافی در خصوص شیوه های تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی بازار سرمایه را ندارند. توجه به این موضوعات است که موجب ترغیب شرکت ها و پروژه ها به بازار سرمایه و تامین مالی از این طریق می شود.
    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در بیان تنوع ابزارها و نهادهای مالی برای تامین مالی شرکت ها و پروژه ها در بازارسرمایه، از اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک مرابحه و سلف موازی به عنوان ابزارهای بدهی اجرا شده در بازار سرمایه نام برد که نخستین صکوک اجاره و مرابحه کشور توسط تامین سرمایه نوین اجرایی شده است. این اورق بعد از گذشت ٤ سال و ٢ سال ، در اسفند ماه سال گذشته سررسید شده اند و بانیان این اوراق (شرکت های تامین مالی شونده) در سررسید مقرر نسبت به پرداخت اصل و فرع اقدام کرده اند.
    نادی قمی در خصوص ریسک نکول (عدم پرداخت اصل و فرع اوراق بدهی در سررسید معین) صکوک (اوراق) بدهی منتشر شده در بازار سرمایه، عنوان کرد با توجه به عدم حضور موسسات اعتبارسنجی (رتبه بندی) در بازار سرمایه، اکثر اوراق بدهی منتشر شده از یک ضامن بانکی برخوردارند.
    وی با بیان این که البته تمهیداتی برای انتشار اوراق بدهی بدون ضامن و ضامن بانکی اندیشیده شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر شرکت هایی که اقدام به انتشار اوراق بدهی می کنند، جزء شرکت های خوب بورسی یافرابورسی هستند و از سوی دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه جنبه عمومی دارد، لذا هر گونه نکول برای حسن شهرت شرکت ها خوب نیست و تصویر بدی از آن ها ایجاد می کند؛ بر این اساس ریسک نکول این اوراق در سطح پایینی ارزیابی می شود.
    وی در خصوص برخورداری تامین سرمایه ها از کفایت سرمایه لازم برای انتشار اوراق بدهی، ابراز داشت: حداقل سرمایه شرکت های تامین سرمایه، 2 هزار میلیارد ریال است. البته بسیاری از تامین سرمایه ها درصدد افزایش سرمایه خود هستند؛ در این راستا تامین سرمایه نوین در مجمع اخیر خود افزایش سرمایه تا 4 هزار میلیارد ریال را مورد تصویب قرار داد که در مرحله اول سرمایه آن به 3 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
    نادی قمی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل کفایت سرمایه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین سرمایه ها ظرفیت لازم برای توسعه بازار بدهی و انتشار انواع ابزارهای بدهی را دارند. البته بسته به برنامه سازمان بورس و اسناد بالا دستی برای توسعه بازار بدهی و تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه، امکان افزایش حداقل سرمایه برای تامین سرمایه ها وجود دارد.
    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص تاثیر رونق بازار سهام در کاهش رغبت به خرید اوراق بدهی، عنوان کرد: به هر حال رونق بازار سهام می تواند منابع پارک شده در اوراق با درآمد ثابت و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را به حرکت درآورد، اما؛ این حرکت منابع با اهمیت پیش بینی نمی شود.
    وی معتقد است که نهادهای مالی موجود در بازار سرمایه به اندازه کافی خلاق هستند و برای این موضوع، ابزارهایی جهت ماندگاری منابع و جذب منابع جدید دارند؛ به علاوه سلایق ریسک و بازده بسیاری از سرمایه گذاران منطبق با ویژگی های اوراق با درآمد ثابت است.
    وی در نهایت در خصوص اقدامات و تدابیر لازم برای رونق بازار سرمایه، گفت: رونق بازار سرمایه مستلزم رونق بازار اولیه است و رونق بازار اولیه مستلزم توسعه صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه خصوصی (Private Equity Funds) است. ماهیت این صندوق ها به نحوی است که مستلزم عرضه خصوصی است. این در حالی است که قانون بازار سرمایه ایران امکان عرضه خصوصی و همزمان بهره مندی از مزیت های مالیاتی را فراهم نمی کند. 

    برچسب ها