عصر خودرو

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس بیان کرد؛

صادرات صنایع دستی و فرش جایگزین مناسبی برای نفت

عصر بازار- رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه مجلس و دولت به حداقل رساندن صادرات نفتی است.

صادرات صنایع دستی و فرش جایگزین مناسبی برای نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علی وقفچی در نشستی با رئیس و برخی اعضای اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس در شیراز، گفت: فراکسیون فرش و صنایع دستی، بزرگترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود که با هدف ایجاد یک جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی، ایجاد شد.

    وی با تصریح اینکه امروز نگاه مجلس و دولت هم به حداقل رساندن صادرات نفتی است، گفت: یک ظرفیت استثنایی در ایران وجود دارد که آن صادرات فرش و صنایع دستی است، هرچه این بخش قوی‌تر شود، به حتم به امنیت، انتقال فرهنگ و هویت، توانمندی اقتصادی و رفع اتکاء به نفت و … کمک خواهد شد.

    نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از اقدامات خوب مجلس را تصویب قانون حمایت از استادکاران و صنعتگران صنایع دستی دانست و با ابراز تأسف از اینکه اکثر فعالان این بخش و حتی سردمداران آن، این قانون را مطالعه هم نکرده‌اند، گفت: یکی از مباحث مهم این قانون، بیمه است.

    وی گفت: در قانون مرجع تشخیص اینکه چه کسی باید در بخش صنایع دستی، بیمه شود، میراث فرهنگی است، نه بیمه گر؛ در بحث بیمه قالیبافان و فعالان بخش فرش هم اینگونه تعیین شد که میزان فرش بافته شده ملاک بیمه نباشد.

    وقفچی در عین حال خاطرنشان کرد که هنوز دولت آئین نامه اجرایی این قانون را بعد از دو سال، تهیه و ابلاغ نکرده است لذا باید تلاش بیشتری برای این مهم انجام شود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مزایای آن قانون، مکلف شدن دولت نسبت به اینکه فضاهای میراثی را در اختیار فعالان بخش خصوصی حوزه صنایع دستی و فرش قرار دهد، این امر در برخی استان‌ها انجام شده اما عام نیست.

    او با اشاره به اینکه در قانون یاد شده، صدا و سیما مکلف به حمایت از صنایع دستی و فرش شده است، گفت: صدا و سیما هنوز آنگونه که باید و شاید همکاری نمی‌کند؛ در استان فارس هم می‌توان این تکلیف قانونی را از صدا و سیما خواستار شد.

    وقفچی با این اعتقاد که حساسیت مناسب نزد متولیان امر صنایع دستی برای احقاق حقوق فعالان این بخش، وجود ندارد، گفت: ما اعتقاد داریم که بیمه، حداقل حقوق هر ایرانی است، بدون توجه به اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت دارد، مکاتبات فراوانی در موضوع حمایت از صنایع دستی با مسئولان نظیر آقایان لاریجانی و تاجگردون هم داشتیم، اما اقدامات به اندازه مورد انتظار نبوده است.

    رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی با اشاره به ایجاد یک فرصت قانونی در بودجه سال 98، گفت: در تبصره 14 بودجه امسال، بیش از 2,100 میلیارد تومان اعتبار برای بعضی بیمه‌ها تخصیص یافت که فرش در این بخش دیده شد اما صنایع دستی دیده نشده است.

    وقفچی با تصریح اینکه مجلس و میراث فرهنگی باید برای گسترش پوشش بیمه برای فعالان عرصه صنایع دستی تلاش کنند، گفت: بیمه یکی از ضرورت‌های جامعه محسوب می‌شود.

    این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امروز باید صنایع دستی و فرش، ادغام شود، گفت: مجلس با رویکرد تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این امر رأی داده است اما به دلیل مخالفت دولت محترم کار اجرایی نشد؛ دولت باید بیشتر علاقه مند باشد.

    وی با بیان اینکه قرار است موضوع مجدداً در کمیسیون ویژه با حضور نمایندگان دولت بررسی شود، ابراز امیدواری کرد که مجلس بتواند دولت را برای تبدیل سازمان میراث به وزارتخانه، متقاعد کند.

    وقفچی با تصریح اینکه موضوع گسترش کمی و فیزیکی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست بلکه ارتقا جایگاه و کیفیت فعالیت‌های این تشکیلات و بهبود نظارتهای مجلس، هدف اصلی است.

    او همچنین گفت: اعتقاد داریم در استان‌ها استانداران کمک کنند تا صنایع دستی هر استان به خوبی شناسایی و حمایت شود و به بازارهای داخلی و خارجی معرفی و صادر شود؛ انتظار اینست که حداقل در مرکز هر استان، شهرک‌های صنایع دستی راه اندازی شود.

    وقفچی ادامه داد: برای ایجاد یک شغل در بخش پتروشیمی یا خودرو، باید 500 تا 600 میلیون تومان سرمایه گذاری کرد، اما در صنایع دستی و فرش، این عدد حدود 50 تا 60 میلیون تومان است.

    او با اشاره به ویژگی‌های مهم صنایع دستی و فرش و توسعه آن، گفت: این بخش چندان نیازی به مواد اولیه خارجی ندارد و وابسته نیست، ارزش افزوده بسیار بالایی دارد، اغلب تولیدات انحصاری ایران است و نیازی هم به تبلیغات آن چنانی برای فروش و عرضه ان نیست.

    وقفچی گفت: برای حل مشکلات فعالان صنایع دستی آمادگی کامل وجود دارد، متولیان و فعالان و سردمداران مسائل را منعکس کنند، ما پیگیری خواهیم کرد.

    او در خصوص معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی و ایراداتی که در خصوص دفاتر و حساب‌های مالی گرفته شده است نیز گفت: مجلس این بخش را از مالیات معاف کرده اما این به آن معنا نیست که کار شفاف هم نباشد، باید فعالیت در حوزه صنایع دستی و فرش، شناسنامه دار و کاملاً شفاف انجام شود، باید هویت مشخص باشد.

    وقفچی ادامه داد: معاف شدن از مالیات دلیل بر این نیست که شناسنامه محصول را نداشته باشیم، باید فعالان این بخش در ارائه آمار همکاری داشته باشند، در تمام مسائل اقتصادی باید شفاف عمل کرد.

    نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در روزهای اخیر، هر سه فراکسیون سیاسی مجلس به یک جمع بندی رسیده و یک شورای هم اندیشی راه اندازی کرده اند که من هم عضوی از این شورا هستم.

    وقفچی ادامه داد: هدف از راه اندازی این شورا، تعیین اولویت‌هایی برای برون رفت از وضع کنونی کشور بود که 6 اولویت در نهایت تعیین شد و یکی از این اولویت‌ها، ساماندهی صنعت توریسم است، در این موضوع اعتقاد داریم که رشد صنایع دستی باید به موازات رشد گردشگری اتفاق بیفتد.

    برچسب ها