عصر خودرو

آرامش تابستانی بازار گوشت و مرغ

عصر بازار- رشد تولید و عرضه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و کاهش نسبی تقاضا برای این محصولات زمینه آرامش تابستانی در بازار مواد پروتئینی را فراهم کرد.

آرامش تابستانی بازار گوشت و مرغ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع مواد پروتئینی (گوشت، مرغ و تخم‌مرغ) حاکی از سیر نزولی و تثبیت قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی، مرغ و تخم‌مرغ است. گرچه در بازار گوشت قرمز افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها موجب حذف این محصول از سفره خانوارها شده و حتی قیمت‌های کنونی نیز زمینه رشد تقاضای بازار را فراهم نکرده است. بررسی قیمت این اقلام در بازار مصرف نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در بازار مصرف حدود 103تا 105هزار، گوشت گوساله 95هزار، مرغ 11هزار و 500 و تخم مرغ 5هزار تومان(هر شانه 10تا 12هزار تومان) است. رشد تولید مرغ و تخم‌مرغ، زمینه سیر نزولی قیمت‌ها و ورود ستاد تنظیم بازار به خرید مازاد این فرآورده‌ها از بازار را به‌دنبال داشته و موجب فروش سیار تخم‌مرغ توسط وانت‌بارها در برخی نقاط شهر تهران و شهرستان‌ها شده است.

    نرخ گوشت تغییر نکرد
    رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه را برای مصرف‌کنندگان بین 103 تا 104 هزارتومان اعلام کرد و گفت: قیمت گوشت گوسفندی طی هفته‌های اخیر و بعد از‌ماه مبارک رمضان تغییری نداشته، هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و بازار بسیار آرام است. علی‌اصغر ملکی، با اشاره به اینکه بازار دچار رکود است، افزود: واردات گوشت نیز برقرار و در حال توزیع در بازار است. برای روزهای آینده پیش‌بینی خاصی در مورد قیمت‌ها نداریم چرا که هوا رو به گرم شدن است و عرضه دام نیز باید زیاد شود.

    تثبیت قیمت مواد پروتئینی
    چانه‌زنی تولید‌کنندگان مرغ برای افزایش قیمت مرغ با ستاد تنظیم بازار در حالی ادامه دارد که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزایش تولید و عرضه محصولات پروتئینی مانند مرغ، گوشت و تخم مرغ و برخورد قضایی با گرانفروشان و سودجویان را از عوامل تعدیل و ثبات قیمت‌ها در بازار این محصولات قلمداد کرد و گفت: اکنون بازار مرغ، گوشت و تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان از شرایط مناسبی برخوردار است و در 2 زمینه مرغ و تخم‌مرغ وضعیت به‌گونه‌ای است که برای افزایش انگیزه تولیدکنندگان به خرید این محصول پروتئینی وارد شده‌ایم تا زیان تولیدکنندگان را کم کنیم. حمید ورناصری، یکی از عوامل تعدیل و ثبات قیمت‌ها را عرضه گسترده سنگین دام، گوشت، مرغ و تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌ وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید نیز نقش مهمی در وضعیت مناسب بازار و قیمت‌ها داشته است و امروز متوسط قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار به 11 تا 11 هزار و 500 و تخم مرغ به 5هزار تومان رسیده است.

    تداوم سیر نزولی قیمت گوشت
    مدیرکل دفتر اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با توجه به رشد تولید و عرضه گوشت گوسفندی به بازار و کاهش تقاضا در فصل تابستان به‌نظر می‌رسد طی نیمه نخست امسال سیر نزولی قیمت گوشت در بازار ادامه داشته باشد یا حداقل اینکه تنش قیمتی چندانی را در بازار شاهد نباشیم. عباسی افزود: درصورتی که اتفاقات پیش‌بینی نشده مانند جهش خاص نرخ ارز یا افزایش قیمت نهاده‌های تولید و به تبع آن رشد قاچاق دام زنده را شاهد نباشیم، بازار مواد پروتئینی به ثبات خواهد رسید. او در مورد شرایط تولید و عرضه گوشت گوساله و گاوی به بازار نیز گفت: در زمینه دام سنگین شرایط تولید و عرضه تقریبا ثابت بوده است چرا که میزان قاچاق دام سنگین به‌دلیل مشکلات حمل‌ونقل و جابه‌جایی بسیار ناچیز است. او افزود: از سوی دیگر برخلاف دام سبک، تولیدمثل دام سنگین فصلی نبوده و در تمام سال اتفاق می‌افتد و به همین دلیل عرضه گوشت قرمز گاو و گوساله در همه فصول ادامه دارد، اما در دام سبک بره‌ها عمدتا در اردیبهشت‌ماه به بازار عرضه می‌شود.

    رشد تولید گوشت گوسفندی
    مدیرکل دفتر اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با همشهری، علت سیر نزولی و کاهش تنش قیمت‌ها در بازار گوشت را رشد تولید و عرضه گوشت گوسفندی و گاوی دانست و گفت: بسیاری از دامداران در سال گذشته به‌دلیل رشد قیمت‌ها و بازار خوب، دام‌های کوچک و پیر را برای وزن‌گیری و زاد و ولد کشتار نکردند، اما اکنون عرضه این دام‌ها به بازار آغاز شده است. مختار عباسی با بیان اینکه عرضه بره‌های تولید داخل با وزن مناسب به بازار آغاز شده و برخوردهای زمستان و اواخر سال گذشته نیز باعث کاهش قاچاق دام شده که همه این عوامل در رشد عرضه و کاهش قیمت گوشت قرمز مؤثر بوده است. او میزان تولید گوشت قرمز در کشور را 850هزار تن دانست و افزود: با این روند نیازمند واردات 120هزار تن گوشت هستیم، اما امسال وضعیت تولید بهتر از سال گذشته است. همچنین انتظار داریم با توجه به شناسنامه‌دار شدن دام‌ها و افزایش نظارت بر نقل و انتقال و جابه‌جایی دام، تخلفات قاچاق دام زنده کاهش یابد. عباسی با بیان اینکه متوسط رشد سالانه تولید دام سبک کشور طی سال‌های اخیر 3تا حداکثر 6درصد بوده است، افزود: امسال به‌دلیل بارندگی‌های زیاد و مراتع خوب، رشد بیشتر تولید دام سبک تا بیش از 6درصد را پیش‌بینی می‌کنیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو