عصر خودرو

سازوکار معاملات در بازار متشکل ارزی چگونه است؟

عصر بازار- زمزمه‌های آغاز به کار بازار متشکل ارزی مدتی است به گوش می‌رسد که در این گزارش به نحوه معاملات در این بازار اشاره شده است.

سازوکار معاملات در بازار متشکل ارزی چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، اواخر سال گذشته بود که شورای پول و اعتبار در جهت ساماندهی بازار ارز تشکیل بازار متشکل ارزی را تصویب کرد.

    طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی بازار متشکل ارزی یکی از اولویت‌های اصی این بانک در سال 98 محسوب می‌شود و آغاز به کار این بازار یکی از 6 برنامه مهم بانک در جهت خنثی کردن فشار‌های آمریکا و تقویت بازار ارز به شمار می‌آید.

    به طور کلی بازار متشکل ارزی به گونه‌ای طراحی شده است که در مرحله اول، معاملات نقدی ارز صورت گیرد و در مراحل بعد برای گسترش روش‌های دیگر معاملات ارزی تلاش شود.

    لازم به ذکر است که این بازار از یک شرکت خصوصی و متشکل از کانون صرافان، فرابورس، کانون بانک‌های دولتی و خصوصی به همراه نظارت بانک مرکزی تشکیل می‌شود و بانک مرکزی در صورت نیاز برای تعادل در بازار دخالت خواهد کرد.

    گفتنی است سیستم سفارشات و معاملات در این بازار مبتنی بر سفارش خواهد بود و یکی از موارد نیاز حضور در این بازار ارائه یک حساب ارزی و حساب ریالی به بانک مرکزی و اعطای مجوز برای برداشت از این حساب‌ها به منظور انجام معاملات ارزی است.

    همچنین بازار متشکل ارزی یک بازیگر بزرگ یعنی بانک مرکزی را دارد که طبق وظایف سیاست‌گذاری خود می‌تواند موقعیت خرید و فروش بگیرد.

    در خصوص نرخ‌گذاری در این بازار می‌توان گفت که سیستم، پیشنهاد‌های عرضه از سوی فروشندگان را از پایین‌ترین قیمت به بالاترین و پیشنهاد‌های خرید را از بالاترین قیمت به پایین‌ترین رقم مرتب می‌کند و پس از آن نرخ‌ها توسط سیستم به یکدیگر مرتبط و با اولین معامله، قیمت ابتدای روز مشخص خواهد شد.

    گفتنی است نرخ در بازار متشکل ارزی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و به هیچ وجه دستوری نخواهد بود.

    لازم به ذکر است که افراد دربازار متشکل ارزی با سازوکاری مانند بورس، پیش از آغاز معاملات، تقاضای خود را ثبت می‌کنند ودر انتها براساس نزدیک‌ترین قیمت، معاملات صورت می‌گیرد.

    برچسب ها