عصر خودرو

خرید تضمینی ملخ از تهدید تا فرصت

عصر بازار- فرمانداری بندرعباس در اوایل هفته جاری، گسترش ملخ‌ها را یک نوع منبع درآمد برای اهالی این شهر دانست و گفت: افراد می‌توانند به ازای تحویل هر کیلوگرم ملخ صحرایی زنده، مبلغ ۸ هزار تومان دریافت کنند.

خرید تضمینی ملخ از تهدید تا فرصت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، ملخ‌های صحرایی در ابتدا با هجوم به نوار جنوبی کشور تهدیدی برای مراتع این نواحی بودند که باعث نگرانی بیش از حد کشاورزان و مسئولین مربوطه شد.

    مناطقی همچون عربستان، صحرا‌های یمن و دیگر کشور‌های آن نواحی به دلیل گرمای زود رس و نبود پوشش گیاهی مناسب، نتوانستند مکان‌های مناسبی برای میزبانی از ملخ صحرایی باشند.

    از طرفی دیگر، نوار جنوبی ایران شرایط مناسبی برای تغذیه و تخم ریزی این گونه از ملخ ها دارد که باد‌های صحرای یمن و شبه جزیره عربستان، این ملخ هارا به سمت استان‌های جنوبی کشور کشانده است.

    لازم به ذکر است که مقصد ابتدایی این ملخ ها استان هرمزگان بوده که تاکنون به شش استان دیگر نیز هجوم برده اند و دلیل اصلی پراکندگی، باد و تکثیر بیش از حد آن‌هاست.

    در ابتدا که خبر هجوم ملخ‌های صحرایی به گوش رسید، کشاورزان مدعی بودند که هیچ باغ و مرتعی در سطح استان هرمزگان باقی نخواهد ماند، اما با مبارزه‌هایی که سازمان حفظ نباتات بر علیه این ملخ‌ها انجام داد، تاکنون هیچ خسارت و آسیبی به مراتع و باغات کشور وارد نشده است.

    فرمانداری بندرعباس در اوایل هفته جاری، این گسترش ملخ‌ها را یک نوع منبع درآمد برای اهالی این شهر دانست و مطرح کرد افراد می‌توانند به صورت داوطلبانه اقدام به همکاری با وزارت جهاد کنند.

    عزیز الله کناری در جلسه مدیریت بحران شهرستان بندرعباس گفت: بنا به دستور استاندار هرمزگان و با همکاری جهاد کشاورزی استان، هر فرد روستایی می‌تواند به ازای تحویل هر کیلو گرم ملخ زنده مبلغ ٨ هزار تومان از دهیار روستای مربوطه دریافت کند.

    هدف فرمانداری بندرعباس از این تصمیم، تهیه خوراک دام آبزیان از ملخ‌های صحرایی است به همین دلیل این مقام مسئول تاکید بر زنده بودن ملخ‌ها دارد.

    در همین راستا سید محمدرضا میر در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان در خصوص خرید تضمینی ملخ صحرایی اظهار کرد: تصمیمی که به تازگی فرمانداری بندر عباس گرفته تاثیر مثبتی در راستای مبارزه با این ملخ‌ها خواهد داشت به رغم اینکه این روش شیمیایی نیست و آسیبی هم به پوشش گیاهی نمی‌رساند.

    وی در ادامه افزود: در برخی از رسانه‌ها خبر‌هایی مبنی بر مخالفت سازمان حفظ نباتات با تصمیم فرمانداری منتشر شده که به هیچ عنوان صحیح نیست و این سازمان با هر اقدامی در راستای مبارزه با ملخ‌ها استقبال می‌کند.

    برچسب ها