عصر خودرو

کاهش نرخ تورم در فرانسه و اسپانیا

عصر بازار- تورم فرانسه به ۱.۱ درصد رسید.

کاهش نرخ تورم در فرانسه و اسپانیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، با کاهش 0.2 درصدی متوسط افزایش سطح قیمت‌ها در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، نرخ تورم فرانسه تا پایان دوازده ماه منتهی به می به 1.1 درصد رسید که پایین‌ترین نرخ به ثبت رسیده از سپتامبر 2017 تاکنون است. طی این مدت بهای انرژی و مواد غذایی کاهشی بوده است به گونه‌ای که تورم مواد غذایی از 2.5 درصد به 2.3 درصد و بخش انرژی از 4.8 به 3.4 درصد کاهش یافته‌اند. بالاترین نرخ تورم ثبت شده طی این مدت نیز مربوط به تنباکو بوده است که بهای آن طی یک سال از 8.1 درصد در ماه آوریل به 9.1 درصد در ماه می رسیده است.

    بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم فرانسه کاهشی بوده است به گونه‌ای که نرخ تورم از 0.3 درصد در ماه آوریل به 0.2 درصد در ماه می کاهش یافته است.

    برخی از کارشناسان با توجه به کاهش بهای انرژی و به ویژه نفت در بازارهای جهانی پیش بینی کرده بودند که تورم فرانسه به یک درصد کاهش یابد. نرخ تورم فرانسه هنوز فاصله زیادی با تورم دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا برای نوزده کشور عضو منطقه یورو دارد.

    متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی 1958 تا 2019 معادل 4.38 درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم 18.8 درصدی آوریل 1950 و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی 0.7 درصدی ماه ژوئیه سال 2009 بوده است.

    طی این مدت نرخ تورم در همسایه جنوبی فرانسه یعنی اسپانیا نیز به پایین‌ترین سطح خود در سیزده ماه اخیر رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار اسپانیا نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به ماه می با 0.1 درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به 0.8 درصد رسیده است. با این حال انتظار نمی‌رود اقتصاد اسپانیا مجدداً به محدوده نرخ تورم صفر و منفی که در سال 2016 بدان دچار شد وارد شود.

    برچسب ها