عصر خودرو

وزیر بهداشت:

رسانه‌ها کمک کنند مقابل شانتاژ واردکنندگان دارو بایستیم

عصر بازار- وزیر بهداشت با تاکید بر بیان اینکه به هیچ وارد کننده و تولید کننده دارو گران نمی‌دهیم، گفت: از تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو و استقبال می‌کنیم.

رسانه‌ها کمک کنند مقابل شانتاژ واردکنندگان دارو بایستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، سعید نمکی در نشست خبری خود که عصر امروز استفاده با اشاره به اولویت‌های جدید برنامه طرح تحول سلامت گفت: براساس آمار از 380 هزار مرگ در سال 96، حدود 313 هزار مرگ به بیماری‌های غیرواگیر و 161 هزار مرگ نیز به‌دلیل فشارخون بالا یا بیماری‌های ناشی از فشارخون، رخ داده است.

    وزیر بهداشت فشارخون را قاتل خاموش دانست و افزود: قاتلی خاموش‌تر و مهلک‌تر از فشارخون بالا وجود ندارد و این در شرایطی است که حداقل 40 درصد از مبتلایان به فشارخون بالا، از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می‌شوند، اطلاع پیدا می‌کنند که دیر است. به همین دلیل، کنترل فشارخون را به عنوان نخستین اولویت مقابله با بیماری‌های غیرواگیر معرفی کردیم.

    نمکی با بیان اینکه 50 درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا، تحت کنترل و درمان مناسب قرار ندارند، گفت: طبق برآوردها، در حال حاضر حدود 15 میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم.

    وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور تصریح کرد: در بسیج ملی کنترل فشارخون درصددیم با مشارکت بین بخشی، مردم را با عامل خطر فشارخون آشنا کرده و با شناسایی موارد جدید مبتلا به فشارخون، مردم را در خصوص شیوه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به فشارخون آگاه کنیم.

    نمکی با بیان اینکه انتظار می‌رود در بسیج ملی کنترل فشار خون حدود 2 میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شوند، اظهار کرد: میزان مصرف نمک در ایران، دو برابر کشورهای دیگر است. در ایران حدود 11 گرم و میانگین مصرف نمک کشورهای دیگر حدود پنج گرم است. البته ذائقه هر کشوری، بستگی به تاریخچه آن ملت دارد. ایران، کشوری پرآفتاب است و بالطبع مردم تعریق بیشتری دارند؛ بنابراین با از دست دادن سدیم، برای تامین آن بدن نیازمند مصرف نمک و خوراکی‌های شور می‌شود که در گذشته پدران ما با مصرف غذاهای شور آن را جبران می‌کردند اما امروزه فرزندان سایه‌نشین ما ذائقه نیاکان خود را آموخته‌اند. 

    وزیر بهداشت بیان کرد: نمی‌توان گفت که مردم نمکدان‌ها را از سفره خود حذف کنند، بلکه باید سعی کنند فقط 30 درصد از نمک مصرفی خود را کاهش دهند. در این راستا توجه و مساعدت زنان خانه دار، رستوران ها و نانوایی ها بسیار راهگشا خواهد بود. 

    وی با اشاره به کمپین فشار خون تصریح کرد: در این مرحله نمی‌گوییم که نمکدان را از سر سفره ها حذف کنیم بلکه تلاش می‌کنیم تا افراد قبل از چشیدن غذا نمک نریزند. مرحله بعدی بعد از کمپین فشارخون دیابت و بهداشت روان است از این رو درباره نیز بسیج و کمپینی را ایجاد خواهیم کرد.

    وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: الگوی مادر مرحله بعدی از طرح تحول سلامت به‌جای اضافه کردن تخت بیمارستان این است که مردم کارشان به بیمارستان و ای سی یو نکشند.

    نمکی در درباره کمبود دارو گفت: فشارهای آمریکا مشکلات بسیار جدی در نقل و انتقالات پولی برای واردات دارو ایجاد کرد اما ما توانستیم اقلام دارویی مورد نیاز را به هر روشی بود وارد کشور کنیم و اگر امروز دارویی با کمبود مواجه است دلیل بر این نیست که ما نتوانستیم آن دارو را وارد کنیم بلکه مشکل کمبود دارو دارو به دلیل این است که از ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند جلوگیری می‌شود معتقدم اگر صنعت دارویی مشکل دارد باید ارتقا پیدا کند.

    وی با تاکید بر اینکه در داروهای اساسی کمبود نداریم، ادامه داد: تاکید می‌کنم اقلام دارویی که امروز با کمبود آن مواجه هستیم نسبت به روز مشابه سال قبل کمتر است و ما کمبودی در داروهای اساسی نداریم.

    وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به ما کمک کنند چراکه باید اضطراب را از جامعه دور کنیم. بیمار نباید به دلیل کمبود دارو دچار اضطراب شود و مردم از ترس و کمبود دارو آن را احتکار کنند. ما شیوه‌هایی را دنبال می‌کنیم که تا پایان سال چیزی به عنوان کمبود دارو نخواهیم داشت. از رسانه‌ها خواهش می کنم به ما کمک کنند تا مقابل جبهه تبلیغاتی و شانتاژ وارد کننده‌های دارو بایستیم و مبارزه جدی با واردات بی‌رویه دارو داشته باشیم. باید این موضوع را از ذهنیت مردم دور کنیم که داروهای ایرانی کیفیت ندارند. خود من از داروهای خارجی تاکنون استفاده نکرده‌ام و فقط یک داروی خارجی برای مادرم تهیه می‌کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی در داخل نیست که کیفیت آن زیر سوال باشد، گفت: ما همین طور که به وارد کننده‌های دارو رانت نمی‌دهیم، به تولید کننده‌ها نیز رانت نمی‌دهیم. اگر دارو مشکلی داشته باشد به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

    وزیر بهداشت درباره تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو گفت: از تحقیق و تفحص از کوچک‌ترین جزء وزارت بهداشت استقبال می‌کنم؛ چه برسد به سازمان غذا و دارو اما بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال گذشته مطرح شده و موضوع جدیدی نیست و این طرح در بررسی‌های متعددی در کمیسیون‌ها رأی نیاورد. این طرح هنوز هم مطرح است اما مانعی برای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو نمی‌بینیم.

    وی در پایان متذکر شد: خوشبختانه در حال حاضر موضوعاتی که در گذشت درباره سازمان غذا و دارو مطرح بود کمتر شده و این سازمان به سمت شفافیت پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

    برچسب ها