عصر خودرو

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار:

ایران قابلیت سالانه ۱۰۰ هزارتن صادرات تخم مرغ را دارد

عصر بازار- دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار گفت: ایران سالانه ظرفیت صادرات بیش از ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ را دارد.

ایران قابلیت سالانه ۱۰۰ هزارتن صادرات تخم مرغ را دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «فرزاد طلاکش» روز جمعه افزایش تولید، کاهش تقاضا در فصل گرما و ماه رمضان را یکی دیگر از علل کاهش قیمت تخم مرغ دانست و افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، صادرات تخم مرغ از اردیبهشت ماه امسال آزاد شد اما کشورهای هدف صادراتی ما به دلیل وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط کشور از ما تخم مرغ خریداری نمی کنند.

    وی اظهارد اشت: البته اکنون سازمان دامپزشکی کشور وارد عمل شده تا طی توافقی با عراق بتواند شرایط را برای صادرات تخم مرغ در مناطق پاک و عاری از وجود این بیماری در سال گذشته به این کشور فراهم کند.

    دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار بهترین بازار صادراتی ایران را افغانستان و عراق دانست و گفت: پیش از این ترکیه در صادرات تخم مرغ به عراق نفوذ داشت و در افغانستان نیز تنها تامین کنندگان ایران و پاکستان بودند که اکنون پنج کشور شامل قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه و پاکستان به این کشور جنس می فروشند.

    وی با بیان اینکه اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم مرغ با نهاده های دامی یارانه ای و سود 10 درصد بین 7500 تا 7,800 تومان است گفت: اما امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری های کشور به طور متوسط 4,400 تومان است که حداقل ضرر 2000 تومانی را برایشان در پی دارد.

    وی با بیان اینکه هر دو کیلوگرم دان یک کیلوگرم تخم مرغ می شود اضافه کرد: قیمت یک کیلوگرم خوراک مرغ تخم گذار 2,230 تومان است که اگر دو کیلوگرم دان برای تولید یک کیلوگرم تخم مرغ مصرف شود یعنی 4,500 تومان بدون احتساب هزینه های تولید شامل نرخ کارتن، شانه، انرژی، کارگر، بیمه ونهاده ها فقط باید دان به مرغ بدهد.

    طلاکش تصریح کرد: اگر شرایط برای صادرات تخم مرغ فراهم نشود به طور حتم تولید کنندگان ما در تامین نقدینگی و تولید ماه های آتی دچار مشکل جدی خواهند شد.

    دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار کشور براین باور است که فاصله قیمتی تولید کنندگان تخم مرغ تا مصرف بالاست به طوری که اکنون هر عدد تخم مرغ درب واحد تولیدی به قیمت 275 تومان خریدرای می شود اما در مغازه ها عر عدد بالای 550 تومان قیمت دارد که این فاصله دو برابری قیمت از تولید تا مصرف سودش به جیب دلالان و واسطه گران می رود.

    سال گذشته بیش از 900 هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که نزدیک به 700 تن صادرات و در شرایط خاص حدود 7 هزارتن واردات داشته ایم.

    سرانه مصرف این محصول حدود نزدیک 11.8 کیلوگرم در سال است.

    برچسب ها