عصر خودرو

جایگاه بازار سرمایه در قانون بودجه سال ۹۸

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران با انتشار یک گزارش تحلیلی جایگاه بازار سرمایه در قانون بودجه سال ۹۸ را بررسی کرد.

جایگاه بازار سرمایه در قانون بودجه سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش ‌پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، با توجه به افزایش 14.5 درصدی (4.3 هزار میلیارد تومان)، حجم انتشار اوراق تامین‌مالی اسلامی قابل عرضه در بازار سرمایه، مشاهده می‌شود که سهم بازار سرمایه در تامین‌‍مالی بخش واقعی اقتصاد صعودی بوده و انتظار می‌رود با انتشار این حجم از اوراق مالی اسلامی و متنوع سازی آن ها، بازار بدهی در سال جاری رونق بیشتری داشته باشد.

    براساس این گزارش، گزارش مدیریت تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران، تعاریف مربوط به قانون و لایحه بودجه و همچنین ساختار اجزای تشکیل دهنده آن در گزارش «بررسی تطبیقی لایحه بودجه سال 98با تأکید بر جایگاه بازار سرمایه» را تشریح کرد.

    در این گزارش ابتدا به بررسی عملکرد 9 ماهه نخست بودجه عمومی کشور در سال 97 پرداخته و در ادامه ارقام کلی مندرج در قانون بودجه 98 بررسی می‌شود.

    افزون بر این، در بخش دوم و سوم، اقلام عمده سرفصل «واگذاری دارایی مالی» و « تملک دارایی سرمایه‌ای» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    همچنین هدف از ارایه بخش‌های مذکور، پیوند مستقیم اقلام این دو سرفصل با بازار سرمایه کشور است.

    بررسی عملکرد سال 97

    در ادامه این گزارش آمده است که با توجه به آخرین آمار منتشر شده از منابع و مصارف عمومی دولت به بررسی عملکرد 9 ماه نخست دولت در سال 97 براساس بودجه مصوب نه ماهه 97 پرداخته می‌شود. براساس آمار منتشره در بخش منابع عمومی دولت، منابع تحقق یافته درآمدهای عمومی دولت در 9 ماه نخست سال 97 در حدود 62 درصد مبلغ مصوب این دوره بوده است.

    به عبارتی از میزان 163 هزار میلیارد تومان مبلغ مصوب در 9 ماه نخست سال 97، در حدود 101 هزار میلیارد تومان تحقق یافته و میزان انحراف دولت از مبلغ مصوب 38 درصد بوده است.

    بنابراین کسری بخش درآمدها طی این دوره در حدود 62 هزار میلیارد تومان است. با بررسی اقلام زیر گروه این بخش مشاهده می‌شود که میزان تحقق درآمدهای مالیاتی 72 درصد و سایر درآمدها 42 درصد بوده است. به عبارتی از مبلغ حدود 107 هزار میلیارد تومان مبلغ پیش بینی شده از درآمدهای مالیاتی، حدود 77 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

    گفتنی است رویکرد این گزارش، رویکرد تطبیقی است و در واقع ارقام قانون بودجه 98 با ارقام لایحه بودجه 98 و قانون و لایحه بودجه سال 97 مقایسه شده است.

    برچسب ها