عصر خودرو

موسس شرکت علی بابا:

چین قانون و مقرراتی برای اینترنت ندارد

عصر بازار- کنفرانس Viva Technology مثل هر سال در شهر پاریس برگزار شد و میزبان بزرگان و فعالان این صنعت از سراسر دنیا بود. در این کنفرانس «جک ما» موسس شرکت علی بابا در ردای یک قهرمان موفق ظاهر شد و بیش از یک ساعت روی صحنه به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

چین قانون و مقرراتی برای اینترنت ندارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  او در این جلسه و در حاشیه کنفرانس Viva Technology اظهارنظرهای عجیب و جالبی کرد که باعث جلب توجه همه شد. جک ما در حالی که درباره دلایل موفقیت چین در صنعت تکنولوژی صحبت کرد، کشورهای اروپایی را به خاطر وابستگی بیش از حد به قوانین و مقررات دست و پا گیر، سرزنش کرد. او گفت: «ما در چین قانون و مقررات خاصی برای اینترنت نداریم. اغلب مقامات دولتی نمی دانند که چطور باید برای اینترنت قانون گذاری کنند، چون کسی درست نمی داند که اینترنت شبیه چیست. به همین دلیل آنها این شانس را به ما می دهند تا به سرعت رشد کنیم.»
    سخت کوشی عامل موفقیت چینی ها

    او ادامه داد: «وضعیت اروپا خیلی جالب است. شما اینجا در اروپا فرهنگی مبتنی بر رعایت قوانین و مقررات دارید و همه کارها را بر همین اساس انجام می دهید. هر کسی که می خواهد کاری را در اینجا شروع کند، فکرش به این قوانین مشغول می شود. وقتی نگرانی ها و دلمشغولی ها شروع می شوند، شما خودتان را ملزم به رعایت قوانین و مقررات موجود می کنید. اما ما وقتی با مشکلی مواجه می شویم، شروع به حل آن می کنیم و بعد به قوانین فکر می کنیم. با این اوصاف است که من نگران اروپا هستم؛ نگران مشغله های اروپا.» جالب اینجاست که شرکت کنندگان در این جلسه از این اظهارنظرها استقبال کردند، کف زدند و در واکنش به بعضی از آنها خندیدند. اما گویا در آن لحظات کسی به این فکر نکرد که او درباره چین حرف می زند؛ سرزمین و دیوارهای امنیتی بلند، سرزمینی که محدودیت های شدید و سختگیرانه برای محتوا که باعث شده است غول های تکنولوژی دنیا مانند گوگل، فیس بوک و توتییتر برای فعالیت در آنجا دچار مشکل های جدی بشوند.

    این در حالی است که وقتی موضوع موفقیت به میان آمد، او ژست یک فرد مستقل با ثروت خودساخته را به خودش گرفت و تاکید کرد که چینی ها موفقند، چون سخت کوش هستند. او گفت: «اگر جک ما و تیمش توانستند موفق بشوند، پس 80 درصد دنیا هم می توانند موفق شوند.» او از سوالی درباره افزایش تاثیرگذاری و نفوذ چین در تجارت جهانی، به هیجان آمد و گفت: «20 سال پیش وقتی درباره چین حرف می زدید، می گفتید که این کشور چطور می خواهد با آمریکا رقابت کند؟ چطور با اروپا رقابت می کند؟ حالا 20 سال گذشته و مردم نگران رشد چین هستند. با خودم می گویم خدایا نمی دانستم که ما این قدر قدرتمند هستیم!»
    هوش مصنوعی در مقابل کلاهبرداری

    او همچنین درباره هیولای قدرتمند هوش مصنوعی به همه هشدار داد و گفت که علی بابا به شکلی جدی از هوش مصنوعی بهره می گیرد تا به کمک آن با کلاهبرداری و دزدی روی پلت فرمش مقابله کند. او توصیه کرد که همه مراقب این تکنولوژی باشند و گفت: «نگران هستید! درست است، ما هیچ راهکاری برای هوش مصنوعی نداریم و این تکنولوژی به تدریج خیلی چیزها و حتی زندگی انسان را از بین خواهد برد. بگذارید درباره هوش مصنوعی برای تان حرف بزنم. ما در علی بابا از این تکنولوژی بهره می گیریم تا بتوانیم جلوی بسیاری از سوءاستفاده ها و کلاهبرداری ها را بگیریم. ما به کمک این تکنولوژی مچ تبهکاران را می گیریم...»

    در نهایت اما پیام کلی او درباره افزایش نفوذ تکنولوژی در آینده این بود: «نگران نباشید! شاد باشید!» و بعد فیلسوفانه دلیل آورد: «اگر تحولات تکنولوژی را به شکل یک مشکل بزرگ می بینید، متاسفم که بگویم این مشکلات مدت هاست که شروع شده اند. اگر این تحولات را به شکل یک فرصت می بینید، فراموش نکنید که این فرصت مهیاست و نباید آن را از دست بدهید. تنها تفاوت آنها به ذهنیت و طرز تفکر شما برمی گردد. اگر ذهن نگران و مضطربی دارید، پس باید تا آخر عمرتان همیشه نگران باشید.»
    نقش مهم غول های تکنولوژی

    در نشست Tech for Good که در حاشیه این کنفرانس و به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در محل کاخ الیزه برگزار شد، علی بابا یکی از 44 شرکتی بود که پیمان به کارگیری زنان در دست کم 30 درصد مشاغل مدیریتی تا سال 2020 را امضا کردند. جک ما در این نشست تاکید کرد که با رشد نفوذ تکنولوژی در جهان، شرکت های بزرگ این صنعت می توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و به همین دلیل نقش دولت ها در ایجاد فضای قانونمند درست برای رشد بهتر و راحت تر کسب و کارها، می تواند پررنگ تر باشد. او معتقد است که قوانین و مقررات به هیچ وجه نباید دست و پاگیر باشند و جلوی رشد کسب و کارهای نوپا را بگیرند.

    جک ما در این نشست درباره نقش مهم شرکت های تکنولوژی بزرگ صحبت و تاکید کرد که غول های تکنولوژی می توانند نقش مهمی در حل بعضی از بزرگ ترین مشکلات جهان داشته باشند. او گفت: «ما به طور مستقیم و غیرمستقیم چیزی در حدود 40میلیون شغل در چین ایجاد کردیم. چیزی که ما ابداع کردیم این بود که امکان موفقیت دیگران را بیشتر و راه رشد کسب و کارهای کوچک تر را باز کردیم. سپس گام های بعدی را به سمت حضور جهانی برداشتیم.» او معتقد است که باید فرصت های استفاده از تکنولوژی برای حضور در بازارهای در حال توسعه مانند آفریقا را که نیاز به چنین ابزارهایی دارند، شناسایی کرد. جک ما در آخر راز موفقیتش را فاش کرد و گفت: «من هیچ چیزی درباره تکنولوژی یا بازاریابی نمی دانم. هیچ دانش فنی و بازرگانی ندارم. من فقط مردم را می شناسم و می دانم که چه چیزی باعث رضایت مشتریان می شود. این راز موفقیت من است.»

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو