عصر خودرو

بررسی تغییر مالکیت‌های روز دوشنبه نشان می‌دهد

بازگشت حقوقی‌ها پس از پنج روز

عصر بازار- بورس تهران در حالی معاملات روز گذشته را با کاهش تقریبی یک‌هزار واحدی شاخص کل سپری کرد که بررسی تغییر مالکیت‌های صورت‌گرفته در این بازار نشان از بازگشت سهامداران عمده پس از ۵روز دارد. بر این اساس در جریان معاملات دیروز حدود ۹میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابه‌جا‌ شد.

بازگشت حقوقی‌ها پس از پنج روز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، معامله‌گران خرد بازار در حالی از روز دوشنبه گذشته تغییر مالکیت را در زمین خود حفظ کرده و توانستند خالص خرید 390میلیارد تومانی را داشته باشند که این روند در معاملات روز گذشته متوقف و به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. به این ترتیب بررسی تغییر مالکیت‌های روز دوشنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران عمده بیشترین خرید را در نمادهای معدنی و خودرویی داشتند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در گروه معدنی به 5/ 5میلیارد تومان رسید که 3میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام سرمایه‌گذاری صدرتامین تعلق داشت. در حالی 16روز از ورود و عرضه اولیه سهام «تاصیکو» در بورس تهران می‌گذرد که این نماد در مدت مزبور بازدهی 15درصدی را به نمایش گذاشته است. البته در روزهای اخیر نوسان منفی قیمتی در این نماد شکل گرفته که حمایت حقوقی‌ها مانع از افت بیشتر شده است. در همین راستا گل‌گهر نیز در فهرست دیگر نمادهای معدنی مورد توجه حقوقی‌ها در بازار دیروز بود. به‌طوری‌که یک میلیارد و 800میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کگل» جابه‌جا‌ شد.

    همان‌طور که عنوان شد نمادهای خودرویی نیز در کانون خرید معامله‌گران عمده قرار داشتند. در حالی فشار عرضه در این گروه تشدید شد که حمایت حقوقی‌ها تا حدی توانست مانع از افت بیشتر به‌خصوص در لیدرهای گروه شود. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به 4/ 5میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد افزون بر تاثیر روانی اخبار سیاسی، انتشار صورت‌های مالی سایپا طی روز گذشته و شناسایی زیان 123 تومانی برای سال 97، آن هم به‌عنوان لیدر گروه در فشار شدید عرضه در سهام کل صنعت موثر بوده است. در این راستا «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «بازگشت خساپا به نقطه صفر»‌ به بررسی عملکرد مالی «خساپا» در سال 97 پرداخته است. به این ترتیب حمایت حقوقی‌ها در نمادهای خودرویی به‌ویژه در سهام ایران‌خودرو نمود بیشتری داشت. به‌طوری‌که 8میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «خودرو» منتقل شد.

    برچسب ها