عصر خودرو

چرا شاخص بورس ریخت؟

عصر بازار- شاخص بورس در بازار امروز (دوشنبه) بر خلاف روز گذشته روندی نزولی در پیش گرفت و کارشناسان علت این ریزش را تاثیر اخبار سیاسی بر این بازار ارزیابی می کنند.

چرا شاخص بورس ریخت؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص بورس بیش از 970 واحد ریزش داشت و در نهایت این شاخص به رقم 211 هزار و 871 واحد رسید؛ این در حالیست که فعالان بازار روز گذشته اعلام کرده بودند که روند معاملات امروز به دلیل انتشار گزارش های مثبت پتروشیمی ها و پالایشی صعودی است و معتقد بودند که شاخص بورس به دلیل حذف اثر اخبار سیاسی بر بازار همچنان در مسیر افزایشی خواهد ماند.

    ** عوامل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس
    «حسن قاسمی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علت ریزش شاخص بورس در بازار امروز اشاره و بیان کرد: با توجه به گزارش های مثبتی که از شرکت ها در بازار منتشر شده تنها علت منفی شدن این بازار را می توان برخی از مسایل سیاسی دانست.
    وی افزود: مطرح کردن بحث جنگ نظامی و اقتصادی تا مدت ها بر روند معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.
    قاسمی به دیگر عوامل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس اشاره و بیان کرد: برخی از مسایل دیگر مانند تجدید ارزیابی شرکت ها، نرخ دلار و نیز راه اندازی بازار متشکل ارزی که در هاله ای از ابهام قرار دارند از جمله موضوعاتی هستند که به شدت بر روند بازار سرمایه تاثیرگذارند.

    ** وقوع جنگ منتفی است
    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با وجود اعلام این خبر که وقوع جنگ منتفی است اما برخی در منطقه خلیج فارس علاقه مند به جنگ هستند و تنش ها همچنان وجود دارد که این موضوع هم خود بر روند معاملات بازار سرمایه موثر است.
    وی با تاکید بر اینکه برخی از کشورها مانند اسرائیل و آمریکا به دنبال ایجاد درگیری بین ایران و آمریکا هستند، گفت: با توجه به چنین صحبتی نمی توان گفت که خبر منتفی شدن جنگ از سوی ترامپ و رهبر معظم انقلاب باعث حذف تاثیر اینگونه مسایل سیاسی از بازار شده بلکه این موضوع همچنان بر روند معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار است.

    ** اثر اخبار سیاسی کم رنگ می شود
    قاسمی با بیان اینکه اثر مسایل سیاسی بر بازار تا حدودی در حال کم رنگ شدن است، گفت: برخی از مشکلات اقتصادی مانند منع مبادلات ایران با افغانستان و محدود شدن مبادلات بانکی ایران در افغانستان بر روند معاملات بازار تاثیر گذاشته است؛ به همین دلیل شاهد وجود جنگ اقتصادی در کشور هستیم که این موضوع نگرانی هایی را برای بازار ایجاد کرده است.
    این کارشناس بازار سرمایه به صنایعی که بیشترین تاثیر مثبت و منفی را بر شاخص بورس داشتند اشاره و بیان کرد: سهام گروه خودرویی و بانکی ها در معاملات امروز بسیار منفی بودند و شرکت پتروشیمی و پالایشی ها با توجه به گزارشاتی که ارائه دادند تا حدودی مثبت بودند در حالی که از این صنایع چنین توقعی وجود داشت که زمینه رشد بیشتر شاخص بورس را فراهم کنند.
    وی پیش بینی خود از روند شاخص بورس اینگونه بیان کرد: با وجود گزارش عملکرد 12 ماهه شرکت ها در کنار گزارش های اردیبهشت ماه شرکت ها، به نظر می رسد که شاخص بورس به مسیر صعودی خود بازگردد.

    ** رجزخوانی مقامات ایران و آمریکا
    در ادامه «محمود احترامی»، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: سایه انتشار خبر سیاسی مبنی بر انفجار موشکی نزدیک سفارت آمریکا در بغداد که شب گذشته منتشر شد تا حدودی سایه خود را بر بازار سرمایه سنگین کرده است.
    وی به رجزخوانی هایی که طی دو هفته گذشته بین مقامات ایران و آمریکایی انجام شد، اشاره و بیان کرد: به دنبال چنین مباحثی، آمریکایی ها موضعی را در قبال ایران گرفتند بر این مبنا که شاهد هر اتفاقی که در منطقه باشیم و هر بمبی که شلیک شود ما آن را از چشم ایران خواهیم دید.

    ** منطقه سبز، منطقه امن بغداد
    احترامی با بیان اینکه منطقه سبز نام منطقه ای بود که انفجار صورت گرفت، گفت: این منطقه از جمله مناطق امن این شهر محسوب می شود و هیچگاه بمب گذاری در این مناطق انجام نشده است، زمانی که چنین اتفاقی در این منطقه در نزدیکی سفارت آمریکا صورت می گیرد موضع تاحدودی به سمت موضع دفاعی پیش می رود.
    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روز گذشته بازار روند خوبی را در پیش گرفت و کلیت بازار در حال رشد بود، گفت: با توجه به گزارشات بسیار خوب پالایشگاهی ها که دیروز بعدازظهر منتشر شد، پیش بینی شده بود که این موضوع تاثیر خود را بر شاخص بگذارد و بازار به سمت رشد بیشتری پیش رود.

    ** شاخص بورس تمایل به ریزش ندارد
    وی خاطرنشان کرد: فشار فروش نسبی که در نیمه نخست معاملات امروز بازار اتفاق افتاد در نیمه دوم بازار جمع شد و بازار روی خوش خود را به فعالان بازار نشان داد و تا حدودی از روند منفی بازار کاسته شد.
    احترامی پیش بینی خود از روند شاخص بورس برای روز سه شنبه را اینگونه بیان کرد: اگر خبر منفی سیاسی اقتصادی در منطقه منتشر نشود انتظار داریم روند معالات بازار برای فردا نسبت به امروز بهتر باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بازار اکنون تمایلی به ریزش ندارد و اگر بازار را به حال خود رها کنیم بیشتر به سمت صعود پیش خواهد رفت.

    برچسب ها