عصر خودرو

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

بهای هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار/صادرات بیش از ۹ میلیون دلار عسل

عصر بازار- معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در رتبه سوم تولید عسل جهان قرار دارد افزود: علیرغم ظرفیت بالای کشور در صنعت زنبورداری ما تنها به محصول عسل توجه می‌کنیم و سایر محصولات این حشره را که ارزش بسیار بالایی دارند را فراموش کرده‌ایم به طور مثال هر گرم زهر زنبور عسل با میانگین قیمت ۸۰ دلار در بازار جهانی معامله می‌شود.

بهای هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار/صادرات بیش از ۹ میلیون دلار عسل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مرتضی رضایی در همایش روز جهانی زنبور عسل با تاکید بر اینکه اهمیت زنبور عسل در جهان تنها مربوط به محصولات آن نیست اظهار کرد: زنبور عسل نقش بسیار بزرگی در حیات انسان و کل گیتی دارد از همین رو یک روز از سال را به نام روز جهانی زنبور عسل نامگذاری کرده‌اند.

    وی ادامه داد: زنبور عسل در برخی از کشورها جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و سال‌هاست که به توسعه صنعت زنبورداری با توجه به اثر آن در حفظ و توسعه کشاورزی می‌پردازند.

    رضایی با اشاره به آخرین سرشماری کلونی‌های زنبور عسل در کشور گفت: در سال 97 تعداد کلونی‌های زنبور عسل در کشور بیش از هشت میلیون و 400 هزار کلونی برآورد شده است که در حدود بیش از 85 هزار زنبورستان نگهداری می‌شود.

    وی اضافه کرد: تعداد شاغلین زنبورستان‌ها بیش از 138 هزار نفر برآورد شده است که با توجه به اهمیت اشتغال‌زایی در کشور باید به این صنعت توجه بیشتری شود.

    رضایی میزان تولید سالانه عسل در کشور را 90 هزار تن اعلام کرد و گفت: به طور میانگین در هر کندوی زنبورستان‌های کشور 11 کیلوگرم عسل تولید می‌شود.

    وی میزان تولید سالانه موم در کشور را 1460 تن عنوان کرد و گفت: میزان گرده گل 122 تن، تولید ژل رویان بیش از سه تن و تولید بره موم 70 تن در سال است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ارزش کل سرمایه‌گذاری در صنعت زنبورداری کشور را شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش محصولات زنبورستان‌ها سه هزار میلیارد تومان است که رقم بسیار خوبی در یک فعالیت اقتصادی با هزینه جاری پایین است.

    رضایی همچنین درباره آخرین وضعیت صادرات عسل از کشور اظهار کرد: میزان صادرات عسل از کشور سالانه 1759 تن به ارزش 9194 هزار دلار است.

    وی ادامه ادامه داد: همچنین میزان صادرات موم از کشور 27 تن به ارزش 136 هزار دلار برآورد می‌شود.

    رضایی با تاکید بر اینکه تنها نباید به صدور خام محصولات زنبور عسل اکتفا کرد، افزود: در حال حاضر محصولات زنبور عسل از جمله ژل رویال با قیمت هر کیلوگرم 355 دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد که در محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود و ارزش افزوده صد برابری به همراه دارد.

    وی تاکید کرد: ما نیز در کشور خود سند ملی توسعه زنبورداری را سال گذشته بازنویسی کردیم تا علاوه بر تولید عسل به افزایش ارزش افزوده سایر محصولات این حشره مفید بپردازیم.

    رضایی با بیان اینکه این سند ملی هفت محور اصلی دارد، افزود: این محورها شامل افزایش بهره‌وری عوامل تولید، توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده، حفظ و توسعه مواد ژنتیکی، نگاه به بازارهای صادراتی، آموزش و ترویج زنبورداری، تضمین کیفیت محصولات وکاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود گفت: اگر می‌خواهیم صنعت زنبورداری ما مانند سایر کشورهای پیشرو توسعه یابد باید مطالبه‌گری از سوی فعالان این بخش انجام شود و زنبورداران نیز به افزایش کیفیت محصولات خود توجه داشته باشند.

    برچسب ها