عصر خودرو

دهمین عرضه نفت در بورس با شرایط جدید

عصر بازار- تا کنون در ۹ بار نفت خام سبک در بورس عرضه شده که در بیشتر موارد مشتری برای خرید آن اعلام آمادگی نکرده است. اکنون نیز برای دهمین بار، با توجه به گفته مسئولان در روزهای آینده نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

دهمین عرضه نفت در بورس با شرایط جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، تاکنون در سال 1398 دو بار نفت خام سبک در بورس عرضه شده اما در نهایت خریدار نداشته است. علاوه بر آن، یک بار نفت خام سنگین در بورس عرضه شد که در این عرضه 70 هزار بشکه از این محصول به فروش رفت.

    قرار بر این بود که نفت خام ایران در کنار میعانات گازی به طور منظم در بورس انرژی عرضه شود اما این عرضه‌ها در سال جدید با وقفه همراه شد که در این مورد نماینده شرکت ملی نفت در بورس گفته " قرار است از این پس عرضه بر اساس شیوه‌نامه جدید صورت گیرد و با توجه به این‌که عرضه‌هایی که تاکنون صورت گرفته بر اساس مجوزهای سال گذشته بود، این موضوع متوقف شد".

    او تاکید کرده که "به محض این‌که اطلاعیه تنظیم شود، بر اساس شیوه‌نامه سال 1398 عرضه نفت در بورس از سر گرفته می‌شود".

    عرضه‌های نفت خام سبک در سال گذشته

    در سال گذشته هفت بار نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد که چهار بار مشتری برای خرید اعلام آمادگی نکرد. البته در باقی دفعات نیز بخشی از نفتی که در بورس عرضه شد به فروش رفت.

    به این ترتیب ششم آبان پارسال مرحله نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی بود. در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت 79 دلار و 15 سنت به ازای هر بشکه در بورس انرژی عرضه شد که پس از رقابت خریداران، هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (در مجموع 280 هزار بشکه) با قیمت 74 دلار و 85 سنت برای هر بشکه فروخته شد.

    مرحله دوم عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران، بیستم آبان ماه 1397 با عرضه 700 هزار بشکه نفت خام باقی‌مانده از عرضه مرحله نخست، با قیمت 71 دلار و 59 سنت انجام شد و همه نفت عرضه شده با قیمت 64 دلار و 97 سنت به ازای هر بشکه فروخته شد.

    خریداران این محموله با ارائه سفارش‌های خرید خود از طریق شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی در سامانه معاملاتی بورس ثبت سفارش کردند و با سه سفارش خرید 245 هزار بشکه‌ای، 245 هزار بشکه‌ای و 210 هزار بشکه‌ای، موفق به خرید دومین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران شدند. در مرحله دوم، مدت زمان تسویه پس از تاریخ بارگیری محموله، از 50 روز به 60 روز افزایش یافت.

    مرحله سوم عرضه نفت خام در بورس انرژی در شرایطی برگزار شد که نسبت به دو مرحله پیش، میزان پیش پرداخت از 10 درصد ارزش سفارش به شش درصد کاهش و مهلت تسویه پس از زمان بارگیری محموله، از 60 روز به 90 روز افزایش یافت و همچنین تسویه به صورت 100 درصد ریالی امکانپذیر شد.

    در عرضه‌ای که یکم بهمن 1397 انجام شد، یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت 52 دلار و 42 سنت برای هر بشکه عرضه شد و باوجود ارائه تسهیلات بیشتر، عرضه بدون معامله پایان یافت. مرحله چهارم نیز با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت هر بشکه 56.24 دلار و با تسهیلات مشخص شده مشابه مرحله سوم، 15 بهمن ماه امسال انجام شد که این عرضه نیز معامله‌ای به دنبال نداشت.

    پنجمین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی با عرضه یک میلیون بشکه، 29 بهمن پارسال با تسهیلات یاد شده و با قیمت 56 دلار و 81 سنت به ازای هر بشکه بود و در پایان، یک محموله 35 هزار بشکه‌ای با قیمت 52 دلار و 25 سنت برای هر بشکه معامله شد.

    مرحله ششم نیز 13 اسفند 1397 برگزار شد و مانند مراحل سوم و چهارم عرضه، بدون معامله پایان یافت. قیمت هر بشکه در مرحله ششم عرضه، 59 دلار و 63 سنت برای هر بشکه در نظر گرفته شده بود.

    و اما 27 اسفند 1397 نیز نفت خام در بورس برای هفتمین بار عرضه شد ولی در نهایت به فروش نرسید.

    برچسب ها