عصر خودرو

آرایش متفاوت نماگرهای سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در شرایط احتیاط و در نهایت ایجاد جو متعادل به سر برد. به‌طوری‌که در نهایت افت شاخص کل و واگرایی میان شاخص کل و کل هم‌وزن شکل گرفت.

آرایش متفاوت نماگرهای سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته گذشته شاخص کل با افت 2/ 0 درصدی مواجه شد و بازدهی بازار را از ابتدای سال به 1/ 18درصد رساند. در همین حال اما در نشانه‌ای از تعادل نسبی در بازار، شاخص کل هم‌وزن توانست با رشد 54/ 5درصدی همراه شود که نشان از جدا شدن راه شرکت‌های کوچک از شرکت‌های بزرگ بازار دارد. در این شرایط به نظر می‌رسد بخشی از بازار به ویژه سرمایه‌گذاران بزرگ و حقوقی که مسوولیت حمایت از شرکت‌های بزرگ را به عهده دارند، در حالتی از احتیاط قرار گرفته‌اند. اوج‌گیری مسائل سیاسی عمده و همچنین نگرانی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین، فشاری را به محصولات و مواد خام وارد ساخته است. به این ترتیب پس از یک دوره رشد سریع، بازار دوره اصلاح را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد وارد دوره‌ای از ثبات نسبی شده است. از دید کارشناسان، بازار احتمالا فصل مجامع را با ثبات نسبی و عدم تغییر خاص شاخص تجربه خواهد کرد. از این دیدگاه فروکش‌کردن تهدیدات سیاسی و همچنین انتشار گزارش‌های سه‌ماهه مطلوب می‌تواند انگیزه خروج بازار از سکون نسبی باشد. در این شرایط، نگاه معامله‌گران به وضعیت نقدینگی موجود در بازار و همچنین عوامل خارج از بازار است. در این میان به دلیل حضور پر رنگ فعالان حقیقی، نمادهای کوچک مسیر متفاوتی از نمادهای بزرگ در پیش خواهند داشت. این شرایط روز چهارشنبه نیز بر بازار حاکم بود و نمادهای کوچک با رشد قیمتی همراه شدند. اما نمادهای عمده از جمله فارس، فولاد، گل‌گهر و مپنا با کاهش قیمت، شاخص کل را به پایین کشیدند. در این شرایط شاخص کل با کاهش 728 واحد به رقم 211 هزار و 18 واحد رسید. ولی شاخص کل هم‌وزن 506 واحد رشد کرده و به رقم 45 هزار و 737 واحد رسید. به نظر می‌رسد این شرایط واگرایی میان نمادهای بزرگ و کوچک بازار همچنان ادامه داشته باشد. در بازار روز چهارشنبه همچنان وضعیت بانک‌ها و تسعیر درآمدهای آنها در ابهام قرار داشت. در این گروه مدیران عامل بانک‌ها در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی خواهان تعیین تکلیف تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها، رمزهای یکبار مصرف، واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد و چهار موضوع دیگر شدند.

    عبدالناصر همتی در جمع مدیران عامل بانک‌ها با اشاره به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام یکی از اولویت‌های مهم سیستم بانکی را تامین نقدینگی بنگاه‌ها و پشتیبانی از آنها دانست و گفت: روند اصلاح بانکی به‌رغم پیچیدگی و حساسیت مناسب بوده و انتظار می‌رود با مجوزهای دریافتی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه به نتایج مثبتی برسد. در گروه برقی وزیر نیرو گفت: سرمایه‌گذاران مختلف بخش‌خصوصی نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند نسبت به انعقاد قراردادهای صادرات برق به کشورهای همسایه اقدام کنند و وزارت نیرو نیز تسهیلات لازم را برای این بخش فراهم کرده و شبکه برق در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در گروه خودرویی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از اجرای تمامی تعهدات معوق تا پایان امسال و حتی تا زمستان خبر داد. به گزارش «ایسنا» اهورا گلیاری با بیان اینکه فروش فوری روزانه ایران خودرو با برنامه و محاسبه دقیق است گفت: فروش فوری به‌عنوان ابزاری برای کنترل وضعیت بازار نشان داد که می‌تواند مؤثر عمل کند، همان‌طور که افزایش لجام‌گسیخته قیمت در بازار اسفند سال گذشته، با اتخاذ و ابلاغ و اجرای این سیاست کنترل شد. اعداد و ارقام بازار نیز موید این موضوع بود. گلیاری تاکید کرد: وقتی واسطه‌ها و افرادی که خودرو را با هدف سرمایه وارد بازار می‌کنند تا نهایت سود را ببرند، تنها عرضه‌کننده خودرو در بازار بوده و رقیبی برای آنان وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت بازار کنترل شود یا کاهش یابد. در گروه تصفیه نفت روغن‌سازان روز چهارشنبه بازگشت‌های مثبتی به بازار داشتند. این نمادها پس از دریافت افزایش نرخ قابل ملاحظه با جهش قیمتی مواجه شدند. روز چهارشنبه نمادهای نفت سپاهان، نفت بهران و نفت پارس به ترتیب با رشد 17، 20 و 30 درصدی بازگشایی شدند.در این گروه انتظار می‌رود ایرانول هم روز شنبه بازگشایی شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخصی ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به هزار و 290میلیارد تومان و در فرابورس به 760میلیارد تومان رسید. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با افت 24درصدی در بورس به 5هزار و 915میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها