عصر خودرو

خرید آنلاین «حق‌تقدم استفاده نشده» چه شرایطی دارد؟

آخرین تحولات افزایش سرمایه‌های بورسی

عصر بازار- برای خرید حق‌تقدم استفاده نشده در حراج باید علاوه بر قیمت حق‌تقدم، مبلغ ۱۰۰ تومان واریزی را هم در هنگام خرید پرداخت کرد. افرادی که از سامانه آنلاین برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کنند هنگام خرید به شکل خودکار قیمت حق‌تقدم همراه با ۱۰۰ تومان واریزی محاسبه و از حسابشان کسر می‌شود.

آخرین تحولات افزایش سرمایه‌های بورسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به عبارت دیگر وقتی تعدادی حق‌تقدم حراج شده در قیمت مثلا 60 تومان را می‌خرید، سیستم معاملاتی مبلغ 160 تومان را به ازای هر حق‌تقدم از حساب شما کسر و دستور خرید را وارد سیستم معاملاتی می‌کند. همچنین در دوره حراج وقتی حق‌تقدم خریداری می‌شود، امکان فروش مجدد آن وجود نداشته و باید منتظر ماند تا پس از ثبت افزایش سرمایه به سهم تبدیل شود. قاعدتا کسانی هم که دستور خرید حق‌تقدم استفاده‌نشده به کارگزار می‌دهند، باید علاوه بر قیمت حق‌تقدم، 100 تومان واریزی هم در حسابشان نزد کارگزار موجود باشد تا خرید انجام شود. سال‌ها پیش که سیستم معاملاتی آنلاین و سازوکار خودکار کسر 100 تومان واریزی وجود نداشت، مواردی پیش می‌آمد که فردی از طریق کارگزاری حق‌تقدم استفاده نشده را خریداری می‌کرد اما نمی‌توانست در موعد مقرر که پایان زمان حراج بود، 100 تومان واریزی را پرداخت کند و در نتیجه مشکلاتی را برای کارگزاری ایجاد می‌کرد، اما چند سال است که 100 تومان واریزی در همان روز و لحظه خرید دریافت و به حساب سپرده‌گذاری منظور می‌شود. دراین گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

    کگل ح : «معدنی و صنعتی گل‌گهر» در آخرین روزهای سال قبل مجوز افزایش سرمایه 1200 میلیارد تومانی معادل یک‌سوم سرمایه فعلی 3600 میلیارد تومانی خود را از بورس دریافت کرد و با مجوزی که قبلا از مجمع فوق‌العاده اسفند 1396 گرفته بود، در جلسه هیات‌مدیره آن را عملی کرد. این مبلغ در سه محل توسعه بخش شرقی معدن شماره یک، اجرای طرح تکمیلی کارخانه تغلیظ و جبران مشارکت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر از جمله شرکت فرابورسی «سنگ‌آهن گهرزمین» (کگهر) صرف می‌شود. این افزایش سرمایه تا مجمع سالانه که معمولا در تیرماه برگزار می‌شود به ثبت نخواهد رسید و سودی به حق‌تقدم‌ها تعلق نمی‌گیرد. تفاوت قیمت بیش از 100 تومانی سهم و حق‌تقدم (با در نظر گرفتن 100 تومان واریزی) به همین دلیل است. کگل و کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) به دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس مشهورند و هر دو نیز در حال اجرای افزایش سرمایه هستند. این دو شرکت همچنین اقداماتی برای تکمیل زنجیره تولید در پایین‌دست با تولید آهن اسفنجی، فولاد و میلگرد در دست اجرا دارند. سهامداران بلند‌مدتی هرکدام از این دوقلوها در سالیان اخیر، سود مناسبی از سهامداری خود به‌دست آورده‌اند. به‌رغم روزهای خوب در قیمت جهانی سنگ‌آهن و فولاد، خبرهای مربوط به جنگ تجاری چین و آمریکا و نیز تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب اندکی کاهش در قیمت سهام این گروه شد.

    سصوفی ح : «سیمان صوفیان» در مجمع فوق‌العاده اواخر اسفند سال گذشته سرمایه خود را از 55 میلیارد تومان با 100 درصد افزایش از محل مطالبات و آورده به 110 میلیارد تومان رساند. البته این مبلغ عمدتا صرف تسویه مطالبات سهامدار عمده شده و نهایتا حدود 8 میلیارد تومان از این طریق وارد شرکت خواهد شد، بنابراین هدف این افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی است. سهامدار عمده سصوفی هلدینگ «سیمان فارس و خوزستان» (سفارس) است که از سال قبل شروع به افزایش سرمایه زیرمجموعه‌ها عمدتا درجهت اصلاح ساختار مالی کرده است. سصوفی شنبه هفته آینده مجمع سالانه دارد و احتمالا حدود 20 تومان تقسیم سود خواهد داشت و به همین دلیل تفاوت قیمتی در همین حدود بین سهم و حق‌تقدم وجود دارد.

    ختوقا ح: حراج حق‌تقدم استفاده‌نشده «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» از چهارشنبه گذشته با قیمت 64 تومان شروع شد که کمتر از قیمت روزهای داغ اوایل فروردین و آخرین روزهای فرصت 60 روزه پذیره‌نویسی بود. کسانی که بخواهند در مجمع سالانه ختوقا با سهم همراه باشند می‌توانند با خرید حق‌تقدم، از 15 تا 20 تومان تفاوت قیمت سهم و حق‌تقدم استفاده ببرند. البته از حدود 48 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده بیش از 15 میلیون در روز اول به فروش رفت تا هرچه زودتر حراج تمام شده و مراحل ثبت افزایش سرمایه و تشکیل مجمع سالانه در زمان مناسب انجام شود. منابع این افزایش سرمایه صرف جبران سرمایه‌گذاری ختوقا در شرکت غیربورسی «کابل خودرو سبزوار» و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت بورسی «الکتریک خودرو شرق» (خشرق) خواهد شد. ختوقا هلدینگ قطعه‌سازی «ایران خودرو» (خودرو) است.

    ولشرق ح: 10 درصد از سهام «لیزینگ ایران و شرق» در مهرماه 1396 در فرابورس به قیمت 157 تومان عرضه اولیه و پس از آن در دو مجمع سالانه خود، دو سود نقدی 30 و 35 تومان به سهامداران داد. در مجمع سالانه اخیر پس از تقسیم 35 تومان سود نقدی، در مجمع فوق‌العاده پس از آن افزایش سرمایه 100 درصدی از مطالبات و آورده نقدی تصویب شد تا صرف افزایش حجم تسهیلات اعطایی به مشتریان واسپاری (لیزینگ) شود. ولشرق عمدتا در واسپاری تجهیزات صنعتی، پزشکی و ساختمانی فعالیت کرده و در زمینه خودرو فعالیتی ندارد. نماد حق‌تقدم ولشرق هفته گذشته در قیمت 847 ریال کشف قیمت شد و در تمام طول هفته منفی بود. با توجه به اینکه تا مجمع سالانه منتهی به 30/ 9/ 1398 سرمایه جدید به ثبت می‌رسد، نزدیکی قیمت سهم و حق‌تقدم با درنظر گرفتن 100 تومان واریزی طبیعی است. سهامدار عمده ولشرق «سرمایه‌گذاری تدبیر» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است. در معاملات هفته گذشته قیمت حق‌تقدم «بیمه تجارت‌نو» (بنو) و «فنرسازی زر» (خزر) که با درنظر گرفتن 100 تومان واریزی گران‌تر از سهم بودند، به قیمت سهم نزدیک شدند. قیمت حق‌تقدم استفاده‌نشده «مهندسی نصیر ماشین» (خنصیر) حدود 80 تومان ارزان‌تر (با در نظر گرفتن 100 تومان واریزی) از خود سهم معامله شد که برای کسانی که قصد سهامداری دارند، مناسب‌تر است. در هفته گذشته مجوز افزایش سرمایه دو شرکت بورسی صادر شد. «معدنی املاح ایران» (شاملا) می‌تواند به میزان 100 درصد سرمایه فعلی، از دو محل سود انباشته (حدود 71 درصد) و مطالبات (حدود 29 درصد) به سرمایه خود اضافه کند تا جهت اجرای طرح توسعه در مجتمع گرمسار و تولید محصولات جدیدی مانند سولفات پتاسیم صرف شود.

    شاملا که از زیرمجموعه‌های جدیدترین میهمان بازار سرمایه یعنی «سرمایه‌گذاری صدرتامین» (تاصیکو) است، کمتر از دو هفته پیش، در مجمع سالانه خود سود نقدی 440 تومانی تقسیم کرد که سهامداران می‌توانند حدود 29 تومان از آن را صرف افزایش سرمایه کنند. «سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان» (وآذر) شرکت بورسی دیگری بود که اجازه یافت سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی از 10 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش دهد تا صرف تسویه بدهی بانکی و بهبود سبد سرمایه‌گذاری کند. وآذر که در دسته شرکت‌های ساختمانی بورس قرار گرفته، در چند سال اخیر چندبار تلاش کرد تا بخشی از پرتفوی عمدتا غیربورسی خود را نقد کرده و ضمن تسویه تسهیلات بانکی، بخشی از آن را در زمینه فعالیت اصلی خود یعنی سرمایه‌گذاری در سهام بورسی به‌کار ببرد که موفق نشد و اینک از طریق افزایش سرمایه در این جهت اقدام خواهد کرد.

    افزایش سرمایه حدود 56 درصدی «داروسازی سبحان آنکولوژی» (دسانکو) از مطالبات و آورده، 35 درصدی «قند نیشابور» (قنیشا) از سود انباشته، حدود 64 درصدی «گروه دارویی سبحان» (دسبحا) از مطالبات و آورده و در نهایت 200 درصدی «دامداری تلیسه نمونه» (تلیسه) از مطالبات و آورده در هفته گذشته به ثبت رسیدند.  معاملات اولیه حق‌تقدم شرکت «شاهد» (ثشاهد)، «لابراتوارهای سینادارو» (دسینا)، «صنایع سیمان غرب» (سغرب)، «کشت و صنعت شهداب ناب خراسان» (غشهداب) و «توسعه شهری توس‌گستر» (وتوس) در هفته گذشته به پایان رسید.

    برچسب ها