عصر خودرو

بی‬‌اعتنایی آسیایی‌ها به تعطیلی خط لوله نفت عربستان

عصر بازار- پالایشگاه‌های آسیایی به تعطیلی خط لوله شرق-غرب عربستان سعودی اعتنایی نکردند زیرا عمده نفت مورد نیازشان را از طریق آب‌های خلیج فارس تحویل می‌گیرند اما مختل شدن تجارت نفت در دریای سرخ ممکن است قیمت محموله‌های نفتی به مقصد اروپا را افزایش دهد.

بی‬‌اعتنایی آسیایی‌ها به تعطیلی خط لوله نفت عربستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، عربستان سعودی سه‌شنبه هفته جاری پس از این که از حمله پهپادهای مسلح به تأسیسات نفتی خود خبر داد، خط لوله مهمی که میادین تولید نفت این کشور در شرق را به مراکز توزیع در دریای سرخ متصل می‌کند را بست.

    خط لوله شرق-غرب که به پترولاین هم معروف است، حدود 5 میلیون بشکه در روز ظرفیت دارد و در حال حاضر حدود 2 میلیون بشکه در روز جابجایی نفت دارد.

    این خط لوله به طول 1200 کیلومتر از بقیق به بندر ینبع امتداد پیدا می‌کند و خوراک پایانه‌های صادراتی و پالایشگاه‌های واقع در دریای سرخ را تأمین می‌کند.

    منابع بازرگانی و پالایشگاهی به پلاتس اظهار کردند: پالایشگاه‌های بزرگ در ژاپن، چین، کره جنوبی و تایلند معمولاً محموله‌های نفت قراردادی خود از عربستان سعودی را از پایانه نفتی رأس تنوره در خلیج فارس دریافت می‌کنند.

    مدیر تأمین خوراک یک پالایشگاه کره جنوبی به پلاتس گفت: مسیر بندر ینبع و دریای سرخ از جریان تجارت به اروپا آسیب خواهد دید و تحولات اخیری تأثیری روی آسیا ندارد. من نمی‌توانم آمار دقیقی ارائه کنم اما برآورد می‌کنم که 90 درصد از نفت خاورمیانه به آسیا از طریق آب‌های خلیج فارس صادر می‌شود.

    منابع بازرگانی و پالایشگاهی آسیایی خاطرنشان کردند که هرگونه اختلال در عرضه نفت عربستان سعودی در دریای سرخ احتمالاً روی دور بعدی قیمت گذاری شرکت آرامکوی برای محموله‌های نفت به مقصد اروپا تأثیر می‌گذارد.

    آرامکو اوایل ماه میلادی جاری قیمت نفت سنگین خود برای بارگیری در ژوئن به مقصد شمال غربی اروپا را به میزان 50 سنت در هر بشکه افزایش داد و اختلاف قیمتش با نفت برنت را به 3 دلار در هر بشکه رساند که بالاترین حد از نوامبر سال 2009 به شمار می‌رود. این شرکت همچنین قیمت سایر گریدهای نفتی خود به مقصد مدیترانه را بالا برد.

    برچسب ها