عصر خودرو

کاهش ارزش بازار سهام اروپایی در پی تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

عصر بازار- ارزش سهام در بازار‌های اروپایی در پی اقدام متقابل چین علیه آمریکا به کمترین میزان در هفت هفته اخیر رسید.

کاهش ارزش بازار سهام اروپایی در پی تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اقدام چین در وضع تعرفه‌های 60 میلیارد دلاری بر کالا‌های آمریکایی پایه‌های بورس‌های اروپایی را به لرزه درآورد. شاخص فوتسی صد لندن 0.59 درصد کاهش یافت و پیش بینی‌ها از تداوم این روند حکایت دارد.

    ارزش سهام در بازار‌های اروپایی در پی جنگ تجاری میان آمریکا و چین، به کمترین میزان در هفت هفته اخیر رسیده است. با این که خبر وضع تعرفه گمرکی چین بر بیش از چهار هزار کالای آمریکایی با ارزش 60 میلیارد دلار عمدتا بازار سهام نیویورک را متاثر ساخت، همه بازار‌های سهام در اروپا را نیز به رنگ قرمز در آورد.

    گاردین نوشت چین تهدید کرده است از خرید محصولات کشاورزی آمریکا نیز خودداری می‌کند و همچنین امکان توقف خرید قروض دولت آمریکا، سرمایه گذاری در آمریکا را به خطر انداخته است.

    ارزش سهام بازار داو جونز (Dow Jones) با 464 واحد کاهش، 1 و 8 دهم درصد کم‌تر شده است.

    به نوشته تارنمای روزنامه گاردین، ارزش بازار سهام اتحادیه اروپا، استاکس ششصد (Stoxx 600)، حدود یک درصد کاهش یافت و ارزش سهام در بازار لندن نیز حدود 6 دهم درصد، در آلمان حدود یک و نیم درصد، در فرانسه بیش از یک درصد و در سوئیس نیز یک و 24 صدم درصد کم شد.

    به نوشته تارنمای روزنامه گاردین، ارزش سهام شرکت اپل حدود 5 درصد، کاترپیلار کم‌تر از 5/4 درصد، بوئینگ بیش از 3 درصد و نایکی حدود 3 درصد در بازار سهام آمریکا کاهش یافته است.

    تعرفه‌های جدید چین بر کالا‌های آمریکایی، از اول ماه ژوئن (10 خرداد) اعمال و تعرفه‌هایی از 10 تا 25 درصد را شامل خواهد شد.

    در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه بر روی 200 میلیارد دلار از کالا‌های چینی، چین هم در اقدامی تلافی جویانه بر روی 60 میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی تعرفه‌های وارداتی اعمال کرد.

    تنش‌های تجاری میان این دو کشور به حدی رسیده است که مذاکرات تجاری اخیر دو کشور بی نتیجه ماند و هیئت تجاری چین روز گذشته 2 ساعت پس از ورود به واشنگتن، پایتخت آمریکا را ترک کرد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر هم اعلام کرده بود که تسلیم فشار‌های خارجی نخواهد شد.

    برچسب ها