عصر خودرو

اقتصادهای آسیایی موتور پیشران رشد اقتصادی جهانی می‌شوند

عصر بازار- موسسه استاندارد چارترد، گزارش داد: انتظار می‌رود طی دهه ۲۰۲۰ اقتصادهای آسیایی پیشران اصلی رشد اقتصاد جهانی باشند و متوسط رشد اقتصاد آنها به ۷ درصد برسد البته چین در میان این کشورها نخواهد بود.

اقتصادهای آسیایی موتور پیشران رشد اقتصادی جهانی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، موسسه استاندارد چارترد، گزارش داد: انتظار می‌رود اقتصادهای آسیایی موتور پیشران رشد اقتصاد جهانی در دهه 2020 باشد.

    در گزارش این بانک آمده است که متوسط رشد اقتصادی برخی کشورهای آسیایی به 7 درصد خواهد رسید اما چین در میان این کشورها نخواهد بود.

    کارشناسان این بانک می‌گویند: 5 کشور از 7 کشور با سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی در جهان در آسیا خواهند بود که شامل هند، بنگلادش، ویتنام، میانمار و فیلیپین هستند. دو کشور دیگر که آسیایی نیستند نیز شامل ساحل عاج و اتیوپی در آفریقا هستند.

    در حالی که تمام این کشورها  طبق پیش‌بینی‌ها شاهد افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی خود خواهند بود، اما گزارش استاندارد چارترد می‌گوید این به معنی بهبود شرایط مردم در حوزه آموزش و بهداشت نیست و یا دسترسی آنها به کالاها و خدمات ممکن است بهبود نیابد.

    به هر حال افزایش رشد به افزایش درآمدها و کاهش بی‌ثباتی سیاسی اجتماعی منجر شده و اجرای اصلاحات ساختاری را راحت‌تر می‌کند.

    در عین حال چین که در پیش‌بینی قبلی این بانک در صدر قرار داشت، احتمالا نخواهد توانست رشد اقتصادی 7 درصدی را تجربه کند و احتمالا شاهد رشد 5/5 درصدی در این کشور خواهیم بود.

    چهار دهه است که چین همواره جزو کشورهای با بالاترین میزان رشد اقتصادی است، اما کاهش رشد این کشور در کنار رویکرد آن برای بالا بردن سرانه درآمد، چین را از بالای این لیست پایین کشیده است. در سال 2018 رشد اقتصادی چین از 6/8 درصد در 2017 به 6/6 کاهش یافت.

    دفتر تحقیقات کلان اقتصادی آسه‌آن+3 اوایل سال جاری اعلام کرد که طی سال آینده رشد اقتصادی چین کاهش بیشتری را تجربه کرده و به حدود 6/2 درصد خواهد رسید.

    در گزارش این دفتر آمده است: جنگ تجاری بین چین و آمریکا می‌تواند به افت اقتصادهای آسیایی منجر شده اما بالا رفتن تقاضای داخلی در آنها رشد اقتصادی آنها را همچنان بالا نگه خواهد داشت.

    برچسب ها