عصر خودرو

بانک مرکزی و لزوم اتخاذ سیاست‌های انقباضی

عصر بازار- در سیکل‌های اقتصادی معمولا بانک مرکزی در تمام کشورها نقش استراتژیست و بالادستی دارد، مهم‌ترین ابزارهای پولی و مالی از جمله نرخ بهره و سایر روش‌هایی که در اقتصاد بانکی به عنوان سیاست‌های انقباضی از آن یاد می‌شود، از اختیارات و مسئولیت‌های بانک‌مرکزی هر کشور است که وظیفه دارد در زمان مناسب، با استفاده از انبوه ابزارهای مربوط، هدایت نقدینگی کشور را به سمت مطلوب و مناسب انجام دهد.

بانک مرکزی و لزوم اتخاذ سیاست‌های انقباضی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در شرایط کنونی بانک مرکزی با استفاده به شدت محتاطانه و با تعلل سوال برانگیزی در حال تغییر استراتژی به مدل‌های معمول انقباضی است و نتیجه این تعلل ایجاد التهاب در بازارها، به‌ویژه بازار ارز و به تبع آن طلا و خودرو است.
    علم اقتصاد نشان داده جز در کوتاه مدت با روش‌های معمول که در علوم اجتماعی و به طنز آن را «گفتاردرمانی» می‌نامند، به روش‌های سطحی پایبند نخواهد بود و امروز نقش تاریخی بانک مرکزی در اجرای محکم سیاست‌های انقباضی پولی بدون شک تاریخی و مثال زدنی است.
    رشد دلار تا 12 هزار تومان، اقتصادی است
    روزی که بانک ‌مرکزی از اختیارات خود در هدایت نقدینگی و مدیریت نظام بانکی استفاده کند، بدون شک بازی ایجاد شده که در نهایت به نفع اقلیت کوچکی در اقتصاد است، پایانی تراژدیک خواهد داشت. اگر تورم کشور را از سال پایه 80 مقایسه کنیم و بر آن اساس نرخ ارز را محاسبه کنیم، نرخ ارز در سال 98، عددی معادل 12 هزار تومان خواهد شد؛ این موضوع به روشنی بیانگر این واقعیت است که رشد دلار تا حدود 12 هزار تومان، امری اقتصادی بوده که پیش از سال 97 با سرکوبی بازار، متوقف شده بود؛ اما ادامه گرانی‌های ارز در بازار آزاد این روزها، محصول ورود نقدینگی سرگردان به این بازار است، بسیاری از معامله گران این روزهای ارز، نه مسافر هستند و نه بازرگان، نه به طور کلی به این میزان ارز برای کسب و پیشه خود نیاز دارند و صرفا به دلیل وجود فرصت اقتصادی در این حوزه وارد شده‌اند و تقاضا در واقع از جنس نیاز واقعی نیست.
    می‌توان از ریزش یک روزه قیمت ارز در سال 97 از حدود 20 هزار تومان تا 12 هزار تومان و صف بستن افراد جلوی صرافی‌ها برای فروش دلارهایی که شاید چند روز پیش خریداری کرده بودند، تائید این موضوع را گرفت. رئیس کل بانک مرکزی امروز می‌تواند با برقراری سیاست‌های انقباضی، ادامه روند حاضر را در اقتصاد به تدریج کنترل و نقدینگی سرگردان را تا حدود زیادی کنترل کند.

    امروز بانک‌مرکزی با بررسی تاریخی واکنش‌های پیشین خود در 30 سال اخیر در مواجهه با التهابات ارزی، به خوبی به این نتیجه رسیده که زمان در عکس‌العمل به بازار عامل کلیدی است و تعلل بیشتر در این زمینه، می‌تواند آثار تصمیمات این نهاد مقتدر اقتصادی را کمرنگ کند.

     

    *شهاب موسوی کارشناس بازارهای مالی

    برچسب ها