عصر خودرو

ایران و توافق هسته‌ای در اولویت مذاکرات پامپئو با مقامات روس

عصر بازار- بعد از بیانیه واشنگتن درباره سفر وزیر خارجه این کشور به روسیه در روز یکشنبه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ایران و توافق هسته‌ای اولویت مذاکرات پامپئو با مقامات روس است.

ایران و توافق هسته‌ای در اولویت مذاکرات پامپئو با مقامات روس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید که «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در سفر هفته آینده خود به روسیه، موضوع ایران و توافق هسته‌ای را در اولویت مذاکرات با مقامات روسی دارد.

    این مقام ارشد وزارت خارجه که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد که علاوه بر مسائل اصلی یعنی ایران و ونزوئلا، مباحثات بین پامپئو و مقامات روسیه شامل موضوعاتی کنترل تسلیحاتی، مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی، سوریه و نگرانی‌های واشنگتن از دخالت احتمالی مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 می‌شود.

    به نوشته خبرگزاری «آسوشیتد پرس» وی درباره نگاه پامپئو به مذاکرات با طرف روسیه درباره پاره‌ای از موضعات تصریح کرد که وزیر خارجه آمریکا انتظار ندارد که این گفت‌وگوها به نتیجه‌های یک‌شبه برسد و در عوض امیدوار است که بتواند آنها را به سطوح بالاتر دولتی ارتقا دهد.

    این مقام همچنین افزود که پامپئو علاقمند است تا طی دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، جزئیاتی از دیدار ماه گذشته وی با «کیم‌جونگ اون» رهبر کره شمالی در شهر ولادیوستوک بشنود.

    دیدار سه روز پیش پامپئو با همتای روسی

     

    این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه با صدور دستوری اجرایی، تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات فلزات ایران از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد (جزئیات بیشتر).

    شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (18 اردیبهشت 1398) با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند (جزئیات بیشتر).

    «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پس از این بیانیه، ضمن تاکید بر اینکه اقدامات مذکور در چهارچوب برجام است، درصفحه شخصی توئیتر خود خطاب به اروپایی‌ها نوشت: «بعد از یک سال صبر، ایران اقداماتی را که آمریکا اجرای آنها را غیرممکن کرده بود، متوقف کرد... اتحادیه اروپا و گروه 3+2 (فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین) برای تغییر این وضعیت، فرصت رو به اتمامی دارد».

    حدود یک سال پیش بود (18 اردیبهشت 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

    البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

    برچسب ها