عصر خودرو

قاضی زاده هاشمی:

کمیسیون فرهنگی با جدیت برای تنظیم بازار کاغذ ورود پیدا می‌کند

عصر بازار- یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه عدم اتخاذ سیاست‌های مدیریتی شفاف باعث برهم خوردن نظم در بازار کاغذ شده است، گفت: راهکارهای تنظیم بازار کاغذ در مدیریت اجرایی وجود دارد چراکه حتی بیش از نیاز بازار برای کاغذ ارز تخصیص داده شده است و قطعاً کمیسیون فرهنگی مجلس با جدیت این موضوع را دنبال خواهد کرد.

کمیسیون فرهنگی با جدیت برای تنظیم بازار کاغذ ورود پیدا می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید احسان قاضی زاده هاشمی با اشاره به ضرورت مدیریت بازار کاغذ بیان کرد: کنترل بازار کاغذ بنا بر قانون در دست ستاد تنظیم بازار است که این ستاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. این امر از حدود 10 ماه پیش با هماهنگی بین دو وزارتخانه‌ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شد. بر اساس میزان کاغذی که در بین این دو وزارتخانه جابجا شده است و سهمیه‌هایی که تخصیص داده شده، بنابر گفته معاون اول رئیس جمهور بسیاری از این کاغذها که وارد شده به دست ناشرین نرسیده است.

    وی در ادامه اظهار کرد: این کاغذها یا در جایی دپو شده است و یا هر اتفاقی که برای آنها افتاده باعث تأثیر بر روی قیمت کتاب‌ها شده است. زمانی که کاغذ در اختیار ناشرین قرار نگیرد و با کمبود مواجه باشند با مشکل روبرو می‌شوند و در نهایت قیمت کتاب‌ها فوق العاده افزایش می‌یابد. به نوعی که ما این موضوع را در نمایشگاه کتاب تهران شاهد بودیم. به دنبال این افزایش قیمت ما در نمایشگاه کتاب تهران شاهد تکثیر کتب در 50 یا 100 نسخه بودیم که نمی‌توان عنوان چاپ حرفه‌ای را به آن داد.

    نماینده مردم فریمان در مجلس تصریح کرد: تیراژ چاپ کتاب ما تا دوسال پیش حدود 2000 نسخه بود و اکنون به 50 یا 100 جلد رسیدیم که این موضوع به دنبال گرانی بیش از حد وعدم اتخاذ سیاست‌های مدیریتی شفاف رخ داده است و چنین بلایی را بر سر بزرگ‌ترین واقعه فرهنگی کشور آورده است. این امر باعث شد مقام معظم رهبری راسا در این خصوص موضع گیری داشته باشند.

    وی در ادامه تاکید کرد: در خصوص وضعیت کاغذ ما در کمیسیون فرهنگی در سال 97 جلسات متعددی را برگزار کردیم و کمیسیون فرهنگی در خصوص وضعیت کاغذ به وزرای مربوطه اعتراض خود را اعلام کرد، اما مسئولان دولتی به این اعتراض‌ها توجه نکردند.

    قاضی زاده هاشمی در ادامه بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود در بازار کاغذ و از آنجا که این وضعیت حاصل تصمیمات اجرایی درون ارگانی در خانواده وزارت ارشاد است و سعی کردند از هر نوع نظارت به دور باشند قطعاً مجلس با جدیت راجب موضع کاغذ ورود پیدا خواهد کرد و ما تصمیمات جدی را برای تنظیم بازار کاغذ اتخاذ خواهیم کرد.

    وی در ادامه با اشاره به راهکارهای موجود برای تنظیم بازار کاغذ تصریح کرد: راهکارها واقعا در مدیریت اجرایی وجود دارد چراکه حتی بیش از نیاز بازار برای کاغذ ارز تخصیص داده شده است. در دو مرحله برای تهیه کاغذ ارز تخصیص داده شده که تنها در یک مرحله 25 میلیون یورو ارز تخصیص داده شد. اینکه امروز قیمت کاغذ ظرف مدت یک سال افزایش 10 برابری داشته با هیچ معادله و فرمولی قابل حل نیست.

    برچسب ها