عصر خودرو

نظارت دقیق بر بازار کالا‌های اساسی با افزایش عرضه در بورس کالا

عصر بازار- مفتح گفت: با افزایش عرضه کالا‌های اساسی در بورس کالا، شفافیت ایجاد شده و بهترین اقدامات برای تنظیم بازار گرفته خواهد شد.

نظارت دقیق بر بازار کالا‌های اساسی با افزایش عرضه در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدمهدی مفتح، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در سال رونق تولید با موانع زیاد خارجی و داخلی در حوزه اقتصاد مواجه هستیم که این موانع می‌طلبد با هوشیاری کامل اقدام به تصمیم گیری برای تعادل بازار‌ها و حمایت از تولید کنیم.

    وی ادامه داد: به هر میزان که بتوانیم عرضه کالا‌های اساسی و مواد اولیه را در بورس کالا بیشتر کنیم، شفافیت را در مقابل دیدگان مسئولان تصمیم گیر قرار داده‌ایم تا بهترین اقدامات برای تنظیم بازار گرفته شود.

    مفتح افزود: در این بین کمیسیون‌های مختلف و مرتبط مجلس، همواره در ارتباط با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا‌های مختلف هستند و از روند معاملات بورس کالا و بازار‌های غیر رسمی مطلع هستند، از این رو به هر میزان که بتوانیم عرضه کالا‌های اساسی و مواد اولیه را در بورس کالا بیشتر کنیم، شفافیت را در مقابل دیدگان مسئولان تصمیم گیر قرار داده ایم تا بهترین اقدامات برای تنظیم بازار گرفته شود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاملات محصولات در بورس کالا برای اقتصاد کشور شفافیت به ارمغان می‌آورد، گفت: شعار همه مسئولان لزوم شفافیت حداکثری در همه امور از جمله فعالیت‌های اقتصادی است، پس نباید مقاومتی در برابر عرضه محصولات در بورس کالا وجود داشته باشد تا بتوان با افزایش عرضه، نیاز مصرف کنندگان مواد اولیه را به شکل مطلوب تامین کرد.

    به گفته مفتح، راه اندازی بورس کالا در اقتصاد کشور باعث شده تا عرضه و خرید محصولات مهم کشور که منحصر به عده‌ای خاص بود و در واقع آنها از رانت برخوردار بودند، به شکل شفاف و رقابتی تغییر کند به گونه‌ای که امکان نظارت بر روند معاملات بورس برای مسئولان فراهم است.

    وی گفت: بازار کالای کشور پیش از تاسیس بورس کالا در محاصره انواع و اقسام رفتار‌های غیراقتصادی و واسطه گری قرار داشت، همچنین سیاست قیمت گذاری دولتی و سهمیه بندی نیز به طور رسمی اجرا می‌شد و انگیزه تولیدکنندگان به حداقل رسیده بود که طی سال‌های گذشته به واسطه عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالا عمده مشکلات برطرف شده است.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: در ماده 37 قانون رفع موانع تولید بر لزوم عرضه کالا‌های اساسی در بورس کالا و امکان صادرات در صورت نبود تقاضای داخلی در بورس آمده که اجرای قانون لازم الاجراست.

    وی گفت: با اجرای این ماده قانونی از سوی دولت به نظر می‌رسد که دیگر شاهد مشکل تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و صادرات بی رویه به دلیل نوسانات نرخ ارز نخواهیم بود و افزایش رونق تولید صادرات محور محقق می‌شود.

    نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی، اگر برای رونق تولید عرضه کالا‌ها در بورس افزایش یابد، بدون شک نیازی به سیاست تعیین دستوری قیمت‌ها نیست چراکه با حضور عمده بازیگران بازار یک محصول در بورس، واقعی‌ترین قیمت کشف می‌شود که دولت نیز می‌تواند با ایفای نقش نظارتی خود در زمینه بهبود اوضاع، تعیین کننده باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو