عصر خودرو

سفیر آمریکا در آلمان:

می‌توانید با ایران کار کنید اما به شما ویزای آمریکا نمی‌دهیم

عصر بازار- ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان شرکت‌هایی را که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند را هم تهدید کرد و گفت: ما می‌گوییم، شما می‌توانید روابط بازرگانی آنطور که دوست دارید با ایران داشته باشید اما وقتی درخواست ویزا کنید ما با آن موافقت نخواهیم کرد تا وارد کشورمان شوید.

می‌توانید با ایران کار کنید اما به شما ویزای آمریکا نمی‌دهیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان که از زمان آغاز ماموریت خود در این سمت همواره حاشیه‌ساز بوده است، بار دیگر از آلمان به دلیل سهم بودجه دفاعی این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرد.

    وی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «اینکه کسی بگوید باید در ساختار ناتو اصلاحات صورت بگیرد اما دو درصد از سهم را نپردازد از دید من اقدامی ریاکارانه است». او گفت که عده زیادی از سیاستمداران آلمانی تلاش می‌کنند ( نشان دهند) تا دو درصد فقط یک هدف است و مسئولیتی در این زمینه ندارند.

    گرنل بتازگی به نشریه آلمانی «فوکوس» گفته بود: « اینطور نیست که من ندانم چرا آلمان تمایل دارد که بودجه را به جای سرمایه‌گذاری در مسایل دفاعی کشور در امور اجتماعی داخلی سرمایه‌گذاری کند. چرا اینطور است؟ (چون) ما اینکار را می‌کنیم؛ ما آمریکایی‌های مهربان».

    «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پارسال در نامه‌ای به مرکل، از آنچه خودداری آلمان از تخصیص بودجه کافی به امور نظامی خوانده انتقاد و برلین را به سوءاستفاده از بودجه هنگفتی که آمریکا به ناتو اختصاص داده، متهم کرده بود. وی به سران کشورهای عضو ناتو گفته واشنگتن نمی‌تواند از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای امنیت «اروپایی هزینه کند که خود برای تأمین امنیت خود، خرج نمی‌کند».

    گرنل همچنین شرکت‌هایی را که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند را هم تهدید کرد و گفت: «ما می‌گوییم، شما می‌توانید روابط بازرگانی آنطور که دوست دارید با ایران داشته باشید اما وقتی درخواست ویزا کنید ما با آن موافقت نخواهیم کرد تا وارد کشورمان شوید».

    یک سال پیش (18 اردیبهشت 1397) دولت آمریکا به دستور ترامپ، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

    البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

    رئیس جمهور آمریکا دیشب طی دستوری اجرایی، صادرات محصولاتی نظیر آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را تحت تحریم قرار داد.

    برچسب ها