عصر خودرو

وزیر خارجه اسپانیا:

خروج آمریکا از برجام زمینه ساز تصمیم امروز ایران بود

عصر بازار- وزیر خارجه اسپانیا در واکنش به تصمیم امروز ایران در توقف برخی تعهدات برجامی، خروج آمریکا از برجام را زمینه‌ساز تصمیم جمهوری اسلامی خواند.

خروج آمریکا از برجام زمینه ساز تصمیم امروز ایران بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، «ژوزف بورل» وزیر خارجه اسپانیا صبح امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی با شبکه یک تلویزیون اسپانیا در واکنش به تصمیم اخیر ایران در خصوص توقف برخی تعهدات برجامی عنوان کرد: دولت آمریکا با خروج از برجام،‌ اقدام بدی را صورت داد و زمینه ساز تصمیم اخیر ایران شد.

    وی افزود: البته خوشبختانه تصمیم امروز ایران تا آنجایی که اطلاع دارم به معنی خروج از برجام نیست و در چارچوب این توافق اتخاذ شده است. هر چند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص مسئول ارزیابی و تشخیص چارچوب‌های اجرای توافق برجام است.

    به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و مالی فرصت داد.(اینجا بخوانید)

    براساس این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.

    همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

    در این بیانیه آمده است: در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت‌های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد، اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد.


     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو