عصر خودرو

افزایش دمای ریسک در فرابورس

عصر بازار- معاملات فرابورس طی روز گذشته با افت عمومی قیمت بر تابلوی سهام و ادامه رشد ملایم متوسط نرخ سود در بازار بدهی به پایان رسید. شاخص کل فرابورس در روزی که بهای سهام ۹۰ درصد تعداد نمادهای معاملاتی بازارهای اول و دوم کاهش یافت، یک و نیم درصد عقب نشست و در ارتفاع ۲هزار و ۶۲۳ واحدی قرار گرفت.

افزایش دمای ریسک در فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دامنه وسیع افت قیمت‌ها در این روز حاکی از هیجان‌زدگی بسیاری از سهامداران و پیروی از موج دسته‌جمعی فروش بود. این حرکت اصلاحی که از روز یکشنبه در فرابورس نمودار شد، طی معاملات دیروز شدت بیشتری به خود گرفت. علاوه بر متغیرهای درونی، به نظر می‌رسد ریزش شاخص‌های جهانی سهام هم در تشدید عمومی عرضه سهام فرابورسی موثر بوده است. از سوی دیگر، قیمت اوراق خزانه در بازار بدهی در اغلب سررسیدها افزایش یافت و نرخ سود موثر را متعاقبا تحت فشار گذاشت؛ با وجود این، متوسط نرخ سود در این بازار رشد ملایمی را به ثبت رساند. اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته همسو با اوراق خزانه عموما در مسیر صعودی حرکت کرد. مجموعه این رفتار حاکی از ریسک‌گریزی اهالی فرابورس و افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن‌تر نظیر اوراق خزانه است.
    سهام فرابورسی در احاطه فروشندگان

    در فضای منفی معاملات دیروز فروشندگان پرشمار در غیاب متقاضیان قیمت‌ها را تحت فشار گذاشتند. طی روز گذشته از 94 نماد قابل معامله، 86 نماد (معادل 90 درصد تعداد کل) با افت قیمت پایانی به کار خود خاتمه دادند. بیش از نیمی از نمادها(50 نماد) در این روز افت بیش از 4 درصدی قیمت را تجربه کردند. در این بین، دو نماد معاملاتی هم با ریزش‌های تقریبا 8 درصدی مواجه شدند.بازتاب افت فراگیر قیمت‌ها را می‌توان در عقبگرد شاخص صنایع هم دید. در این روز متوسط قیمت در 24 صنعت فرابورسی افت کرد. صنایع هتل و رستوران، سیمان و استخراج زغالسنگ عنوان بیشترین افت شاخص را به نام خود ثبت کردند. در عین حال، شاخص دو گروه تک‌سهمی کانه‌های فلزی و خودرو و ساخت قطعات هم در توقف نمادهای زیرمجموعه ثابت ماند. در این بین، معاملات کم‌حجم اما مثبت در نماد بانک دی شاخص گروه بانک را حدود یک درصد ارتقا بخشید.

    عزم جزم فروشندگان فرابورسی برای خروج از جریان سهام را می‌توان به 2 عامل نسبت داد. یکی ثبت بازده جذاب و جالب توجه طیفی از سهم‌ها در روزهای معاملاتی سال جدید و در نتیجه، انگیزه بالای سهامداران برای حفظ سود کسب شده و دیگری، نگرانی از تبعات دور جدیدی از تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا. واقعیت این است که بهای سهام در فرابورس ایران طی هفته‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده است. شاخص کل این بازار از ابتدای سال جاری تا روز شنبه بیش از 18 درصد افزایش یافته بود. البته قیمت سهام در برخی از گروه‌ها رشد به مراتب بیشتری را طی این مدت تجربه کرده است. برای مثال، می‌توان به افزایش بیش از 70 تا 75 درصدی متوسط قیمت در سهام گروه ساختمانی یا قندی فرابورس اشاره کرد. برخی دیگر از گروه‌های کوچک یا تک‌سهمی نظیر خودرو، واسطه‌گری مالی، گروه رایانه و سهام دارویی نیز طی این مدت بازده بین 50 تا 60 درصدی را به ثبت رسانده‌اند. این روند صعودی تقریبا بی‌وقفه در این گروه‌ها، نگرانی کارشناسان سهام درخصوص عبور قیمت‌ برخی سهم‌ها از مرزهای ارزندگی را در پی داشت. با وجود این، ارزش بالای معاملات و حضور پررنگ سهامداران خرد که خبر از پول‌های تازه‌وارد به جریان سهام داشت، التفاتی به وجوه بنیادی سهام نداشت و عمدتا در مسیر افزایشی در حال خرید بود. اما از روز یکشنبه که نیروهای سمت تقاضا شکنندگی خود را نشان داد قیمت‌ها با فشار دوگانه از سوی متقاضیان مردد و فروشندگان مصمم در سراشیب اصلاح قرار گرفت و طی روز گذشته با دریافت سیگنال منفی از بازار جهانی با شدت بیشتری ادامه یافت.

    معاملات دیروز فرابورس در شرایطی آغاز شد که شاخص‌های جهانی سهام هفته کاری خود را تحت تاثیر توییت رئیس‌جمهوری آمریکا با افت شدید آغاز کردند. پس از ثبات چندین ماهه در بازار جهانی و انتشار اخبار موافق درخصوص پیشرفت مذاکرات و بهبود روابط تجاری آمریکا و چین، ترامپ شامگاه یکشنبه طی توییتی از تشدید تعرفه وارداتی بر کالاهای چینی خبر داد. وی در چرخشی 180 درجه‌ای نسبت به مواضع قبلی خود که موضوع افزایش تعرفه‌ها را در پی پیشرفت مذاکرات معلق کرده بود، اعلام کرد که تعرفه‌های 10 درصدی بر روی 200 میلیارد دلار از کالای وارداتی چینی از روز جمعه پیش‌رو به 25 درصد افزایش می‌یابد. همین خبر کافی بود تا بازارهای جهانی خیلی سریع در لاک دفاعی فرو روند. در پی این رویداد، سهامداران فرابورسی نیز با دمیدن در شدت عرضه‌ها تصمیم به خروج از بازار گرفتند.
    شنا بر‌خلاف جریان آب

    به‌رغم جو منفی حاکم بر معاملات، 8 نماد فرابورسی حاضر در بازار اول و دوم سبزپوش ماندند. در بین نمادهای سبزپوش، معاملات پرحجم سهامی ذوب‌آهن بیش از سایر نمادها جلب توجه کرد. این نماد که به تنهایی حدود 44 درصد از ارزش 430 میلیارد تومانی معاملات خرد را در اختیار گرفت با استقبال جالب توجه سهامداران خرد مواجه شد و ضمن رشد 3/ 3 درصدی قیمت پایانی، اثر مثبت 6 واحدی را بر شاخص کل فرابورس بر جای گذاشت. سیگنال‌های مساعد از بورس کالا که حکایت از رشد جالب توجه سبد مخلوط شرکت ذوب‌آهن داشت را می‌توان یکی از عوامل تقاضای پرحجم در این سهم عنوان کرد. سهام گروه حمل‌ونقل، یعنی ریل سیرپرداز و ریل سیرکوثر نیز از دیگر سهم‌هایی بودند که به‌رغم فضای منفی حاکم بر معاملات، ضمن تجربه صف طولانی خرید، رشد حداکثری قیمت را به ثبت رساندند.
    سبزپوشی تابلو «اخزا»‌ها و «تسه»ها

    همزمان با افت فراگیر قیمت در سهام فرابورسی، شاهد تقویت تقاضا و رشد سطح عمومی بهای اوراق خزانه و مسکن بودیم. اکثر سررسیدهای اوراق خزانه اسلامی طی روز گذشته با رشد ملایم قیمت به کار خود پایان دادند. در نتیجه این اتفاق، نرخ سود موثر که رابطه معکوسی با قیمت‌ها دارد تحت فشار قرار گرفت. با وجود این، تنزل بیش از 3/ 1 درصدی قیمت در سررسید «اخزا717» میانگین حسابی نرخ کل بازده در این بازار را حدود 1/ 0 واحد ارتقا بخشید و به کانال 23 درصد بازگرداند. بهای اوراق وام مسکن نیز طی روز گذشته با رشد تقریبا دسته‌جمعی، عموما حول مرز 50 هزار تومان به نوسان پرداختند.

    برچسب ها