عصر خودرو

اصلاح آیفکس پس از هفت روز

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران همانند روزهای گذشته آغاز قدرتمندی را رقم زد. به‌طوری که شاخص کل برای مقطعی در نزدیکی کانال ۲۷۰۰ واحدی قرار گرفت. اما در ادامه روز شاخص کل پس از لمس بیشترین مقدار روزانه خود انگیزه‌ شناسایی سود را میان سهامداران تقویت کرد.

اصلاح آیفکس پس از هفت روز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، امری که به نیروی عرضه جان تازه‌ای داد و فشار فروش، حرکتی نزولی را در نمودار شاخص کل منعکس کرد. برآیند این نوسانات در نهایت موجب عقبروی حدود دو واحدی شاخص کل شد که آن را در سطح 2663 واحدی متوقف کرد. از سویی، بازدهی بازار بدهی نیز رشد ملایمی را تجربه کرد و بار دیگر در آستانه کانال 23 درصدی قرار گرفت.روز گذشته پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر را در رانده شدن شاخص کل به مراتب پایین‌تر داشت. «مارون» به تنهایی بیش از 10 واحد از ارتفاع آیفکس کاست و این کاهش با اثرات منفی نمادهای پالایشی «شراز» و «شارون» و همچنین سهم «دماوند» تشدید یافت. اثر کاهنده سه نماد مزبور در مجموع موجب عقب‌نشینی حدود پنج واحدی آیفکس شد. در مقابل سهام فلزی «ذوب» و «هرمز» بیشترین اثر مثبت را بر نماگر بازهای اول و دوم وارد کردند که بیش از 12 واحد بود.

    دیروز در بازارهای اول و دوم فرابورس بیش از 1406 میلیون سهم به ارزش افزون بر 476 میلیارد تومان دست به دست شد. در شرایطی که بیشترین ارزش معاملات خرد از 26 آبان رقم خورد، جریان نقدینگی گردش یافته در بازارهای اول و دوم حدود نیمی از ارزش معاملات فرابورس را در بر گرفت. معاملات سهام فلزی بالغ بر 130 میلیارد تومان از ارزش دادو ستدهای خرد را رقم زد که حدود 112 میلیارد تومان آن به معاملات سهامی ذوب‌آهن اصفهان مربوط بود. صنایع انبوه‌سازی و املاک و مستغلات و همچنین حمل و نقل نیز از دیگر گروه‌های پرمعامله بین صنایع 27 گانه فرابورسی بودند که در مجموع حدود یک‌چهارم ارزش معاملات را در اختیار داشتند. از سویی رصد صنایع فرابورسی از منظر رشد شاخص روزانه نیز گویای صدرنشینی صنعت تک‌سهمی خودرو و ساخت قطعات بود. در مقابل نیز شماری از صنایع تک‌سهمی بیشترین افت روزانه را متحمل شدند که گروه خرده‌فروشی در قعر آنها قرار داشت. همچنین در شرایطی که صنایع کالایی فرآورده‌های نفتی و نیز محصولات پتروشیمی تحت عقب‌نشینی تقاضا در سهام خود با کاهش متوسط قیمت‌ها مواجه شدند، شاخص صنعت فلزات اساسی رشد حدود دو درصدی را تجربه کرد.
    تداوم حضور فعالان خرد در عرصه خرید

    روز گذشته در حالی که شاخص کل فرابورس به دنبال تشدید انگیزه شناسایی سود سهامداران از میانه روز تغییر مسیر داد و تا انتهای روز کاری سوار بر مسیری نزولی بود؛ همچنان بیشترین خالص خرید بازار متعلق به سهامداران حقیقی بود. در این روز بیش از 132 میلیون و 249 هزار سهم به ارزش حدود 16 میلیارد و 738 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا‌ شد. بیشترین خالص خرید این دسته از سهامداران در مجموع، در سهام فلزی رقم خورد که بیش از 19 میلیارد و 990 میلیون تومان بود. سهام صنایع محصولات غذایی و آشامیدنی و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها نیز از دیگر سهام مورد توجه فعالان خرد بازار بودند و در مجموع نزدیک به 10 میلیارد و 304 میلیون تومان از سهام مزبور از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامدارن حقیقی منتقل شد. در میان نمادها نیز، سهامی ذوب‌آهن اصفهان در کانون توجه این دسته از معامله‌گران قرار گرفت که به تغییر مالکیت حدود 20 میلیارد و 370 میلیون تومانی «ذوب» در مسیر حقوقی به حقیقی منجر شد. نمادهای «غشهداب» و «وسبحان» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود.

    در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین خالص خرید خود را در صنعت تک‌نمادی محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری رقم زدند که حدود 14 میلیارد و 340 میلیون تومان بود. سایر صنایعی نیز که تحت حمایت این دسته از سهامداران بودند، با تغییر مالکیت کمتر از یک میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها به کار خود پایان دادند. به این ترتیب، بیشترین استقبال سهامداران عمده از تک‌نماد «مادیرا» بود. ترجیحات بعدی این دسته از بازیگران سهم‌های «ثعمرا» و «کتوکا» بودند که به جابه‌جا‌یی در مجموع حدود دو میلیارد و 890 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی منجر شد.
    بازدهی بازار بدهی در آستانه 23 درصد

    روز گذشته، بیش از یک میلیون و 200 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 107 میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت دست به دست شد. معاملات اوراق خزانه اسلامی نیز با معامله بیش از یک میلیون ورقه به ارزش بیش از 85 میلیارد تومان در این بازار رقم خورد. اوراق «اخزا612» بیشترین ارزش معاملاتی را به مقدار 11 میلیارد و 790 میلیون تومان در اختیار داشت. همچنین متوسط بازدهی اوراق خزانه اسلامی روز گذشته رشد محدودی را تجربه کرد و با افزایش 1/ 0 واحد درصد در سطح 9/ 22 واحدی قرار گرفت. کمترین نرخ سود معاملات روز شنبه که به اوراق «اخزا712» اختصاص داشت، با رشد 44 درصدی از 4/ 14 درصد به 8/ 20 درصد رسید و عامل اصلی افزایش محدود متوسط بازدهی اوراق بود. بیشترین نرخ سود موثر نیز در اختیار اوراق «اخزا624» و همچنین «اخزا703» بود که حدود 9/ 23 درصد بود.

    در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز بالغ بر 87 هزار برگه «تسه» به ارزش حدود چهار میلیارد و 218 میلیون دست به دست شد که بیش از یک میلیارد و 976 میلیون تومان از این رقم در معاملات اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین 98 رقم خورد. امتیاز تسهیلات مسکن منتشر شده در شهریور 97 بیشترین افت قیمتی را متحمل شد و یازده سررسید دیگر اوراق تسهیلات، با کاهش بیش از دو درصدی به روز خود پایان دادند. در مقابل تنها اوراق «تسه9606» و همچنین «تسه9801» با رشد بسیار محدودی به روز خود پایان دادند. در این روز دامنه قیمت‌ها در بازده 49 هزار و 881 تومان تا 34 هزار و 953 تومان قرار داشت که کمترین بها مربوط به اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت 96 بود. مدت اوراق مزبور در انتهای معاملات روز گذشته به پایان رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو