عصر خودرو

مدیرعامل همراه اول مطرح کرد:

افزایش ۲۱ درصدی درآمد در سال گذشته

عصر بازار- مدیرعامل همراه اول، گفت: سال گذشته درآمدهای همراه اول ۲۱ درصد رشد کرده و این در حالی است که اپراتور اول توانسته سهم خود را همچنان افزایش دهد.

افزایش ۲۱ درصدی درآمد در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، حمید فرهنگ، افزود: یکی از دلایل رشد سال گذشته، تمرکز برنامه‌های همراه اول روی توسعه تحول دیجیتال و ارائه سرویس‌های سازمانی(B2B) بوده است که این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.
    وی در خصوص همکاری توسکا و صداوسیما، ادامه داد: به‌زودی در رابطه با قرارداد شرکت توسعه کسب و کار ایرانی (توسکا) با صدا وسیما و اپلیکیشن «روبیکا» در جلسه هیئت مدیره همراه اول تصمیم‌گیری خواهد شد.
    مدیرعامل همراه اول ضمن تکذیب برخی اخبار در رابطه با نقش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در مدیریت شرکت توسعه کسب و کار ایرانی(توسکا) و اپلیکیشن «روبیکا»، بیان کرد: باوجود تبلیغات برخی رسانه‌ها و اشخاص در شبکه‌های اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هیچگونه مالکیت، مدیریت و انتفاعی از توسکا و اپلیکیشن روبیکا نداشته و ندارد و این اخبار اساساً کذب است.
    همراه اول روی خط سودآوری
    با وجود مشکلات اقتصادی در بسیاری از صنایع همچنان وضعیت بازار ارتباطات براساس آنچه که تاکنون «همراه اول» نشان داده، همیشه یک روند صعودی آرام و پیوسته را در سودآوری داشته است. براساس سنوات گذشته امسال نیز پیشبینی می‌شود در مجمع سالانه اپراتور اول که احتمالا 15 اردیبهشت برگزار خواهد شد، سهامداران بزرگترین اپراتور کشور با دستی پر به خانه باز خواهند گشت.
    این در حالی است که براساس گزارش‌های آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ تلفن همراه در سال گذشته رشد 1.55 درصدی داشته و به 111.87 درصد به ازای پوشش سراسری کل کشور رسیده است. این آمار به‌ازای فعالیت 91 میلیون و 824 هزار و 535 مشترک در شبکه‌ی اپراتورهای تلفن همراه بوده است.
    با اینکه رقابت سنگینی میان اپراتورهای موبایل کشور برقرار است، اما آمار منتشرشده نشان می‌دهد تعداد کاربران فعال اپراتورها اختلاف قابل‌توجهی با یکدیگر دارند.
    آمار منتشرشده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد، اپراتور همراه اول تنها اپراتوری است که توانسته سهم خود از بازار ارتباطی را به 60.11 درصد برساند. این در حالی است که سهم بازار این اپراتور در سال گذشته 59.43 درصد بوده و توانسته با افزایش مشترکان خود به 55 میلیون و 199 هزار و 242 نفر سهم خود را در بازار گسترش دهد.
    سهامدارانی که نگران نیستند
    یکی از سهم‎های کم‌ریسک بازار سرمایه «همراه» است که روندی آرام و صعودی را طی می‎کند. نکته جالب توجه این است که با وجود سرمایه اسمی کمتر نسبت به سایر رقبا، سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد که برای حفظ این سهم دست به کار شده است.
    شرکت «ارتباطات سیار ایران» موسوم به «همراه اول» در سال 97 موفق به تحقق 34 هزار و 228 میلیارد ریال سود خالص شد که در مقایسه با سال 96 رشد 9 درصدی را نشان می‎دهد.
    با وجود مشکلات اقتصادی در بسیاری از صنایع، همچنان وضعیت بازار ارتباطات براساس آنچه که تاکنون «همراه اول» نشان داده سودآوری بوده است و بررسی سال‎های گذشته به خوبی مؤید این موضوع است. به عبارت بهتر، اپراتور اول مسیر سودسازی را به خوبی بلد است و با ریسک پایین و بدون نوسانات شدید به راه خود ادامه می‎دهد.
    «همراه» در سال 97 با جهش 21 درصدی،140 هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده و برای سال 98 رقم 166 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. با توجه به روند سال‎های اخیر این شرکت در تحقق این میزان درآمد کار دشواری پیش‎رو نخواهد داشت.
    همراه اول در بخش‎های کارکرد مشترکین خطوط دائمی ‎و اعتباری و اتصال متقابل، درآمدها رشد و در زمینه‎های فروش خطوط جدید، خدمات ارزش افزوده و درآمد دفاتر خدماتی افت داشته است. افت این سه بخش درآمدی نشان می‎دهد که بازار مصرف خطوط جدید تا حدودی رو به کاهش گذاشته و کاهش درآمد دفاتر خدماتی نیز خود مؤید این موضوع است. از سوی دیگر، مشترکین دیگر مانند گذشته تمایلی به استفاده از خدمات ارزش افزوده ندارند. با این اوصاف، تمام محل‎های درآمدی در سال 98 همراه با رشد پیش‎بینی شده است.
    مجموع عملکرد «همراه» در سال‎های فعالیت خود به سود انباشته 38 هزار و 365 میلیارد ریالی ختم شده که حدود 4 برابر سرمایه کنونی است. از همین رو، این شرکت دست به کار شد و افزایش سرمایه 2400 میلیارد ریالی از محل سود انباشته را به جریان انداخت و هم اکنون در انتظار گزارش حسابرسان است. همچنین میزان سرمایه «همراه اول» نسبت به سایر رقبا بسیار کمتر است؛ در حالی که سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد.
    با توجه به افزایش میزان بدهی و تعهدات «همراه اول»، نسبت سرمایه در حدود 4 درصد قرار می‎گیرد که رقم بسیار اندکی محسوب می‎شود. در حالی که این نسبت در «ایرانسل» حدود 34 درصد است. پایین بودن نسبت سرمایه علاوه بر افزایش ریسک‎های شرکت، تأمین مالی از طریق منابع بانکی یا انتشار اوراق بدهی را محدود می‎کند و موجب افزایش هزینه‎های تأمین مالی خواهد شد.
    «همراه» قصد دارد با انجام افزایش سرمایه، ضمن بهبود نسبت سرمایه، نسبت به راه‌اندازی نسل نوین ارتباط سیار به نام «موبایل باند پهن» اقدام کند. بخشی از سرمایه لازم برای راه‎اندازی طرح مذکور از محل افزایش سرمایه و بخش اعظم آن از درگاه بانک‎ها تأمین خواهد شد.
    مجموع این اقدامات برآورد سود خالص 36462 میلیارد ریالی برای سال 98 را به همراه دارد. به طور کلی وضعیت «همراه اول» مثبت ارزیابی می‎شود و همانند روال گذشته، روند آرام صعودی سودآوری در سال 98 نیز ادامه خواهد یافت.

    برچسب ها