عصر خودرو

گلایه بافندگان فرش خراسان‌شمالی از دستمزد پایین

عصر بازار- رئیس اتحادیه قالیبافان بجنورد گفت: دست مزد بافندگان فرش در حال حاضر نصف حقوق کارگران روزمزد است.

گلایه بافندگان فرش خراسان‌شمالی از دستمزد پایین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمدی با اشاره به اینکه بافندگان فرش نیز به عنوان جامعه کارگری محسوب می‌شوند، افزود: میزان دست مزد این افراد نیز اندک است و با حقوق یک کارگر برابری نمی‌کند.

    وی ادامه داد: با وجود اینکه طی چند ماه قیمت هر تخته فرش دستبافت دوبرابر شده است اما میزان دست مزد بافندگان فرش این استان تغییری پیدا نکرده است.

    محمدی اظهار کرد: اگر در حال حاضر هر بافنده قالی برای خود کار کند وضعیت مالی وی بهتر از آن خواهد بود که برای کارفرما کند.

    وی در پاسخ به این سوال که بیشتر بافندگان قالی بر این امر معتقد هستند که اگر خودشان به تنهایی کار کنند، فرش‌های بافته شده به سختی از آنها خریداری می‌شود؟ تصریح کرد: اگر یک بافنده فرش از نقشه و مواد اولیه خوب استفاده کند، کالای تولید شده وی به راحتی خریده می‌شود.

    رئیس اتحادیه قالی بافان بجنورد تاکید کرد: از آنجایی‌که وضعیت مالی این افراد مناسب نیست این افراد نمی‌توانند از مواد اولیه و نقشه خوب استفاده کنند در نتیجه مجبور هستند برای کارفرما کار کنند که دست مزد اندکی به آنها داده می‌شود.

    وی بیان کرد: بیشتر بافندگانی که برای خود کار می‌کنند از نقشه‌های استفاده می‌کنند که متعلق به 10 سال گذشته است. هم اکنون دست مزد یک بافنده فرش در این استان بین 20 تا 40 هزار تومان و یک کارگر روز مزد بین 40 تا 50 هزار تومان است.

    برچسب ها