عصر خودرو

رئیس جهاد دانشگاهی؛

ایمیدرو متولی حل مشکلات دانش طراحی شود

عصر بازار- رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ایمیدرو به‌ عنوان سازمان توسعه‌ معادن و صنایع معدنی، باید متولی حل ریشه‌ ای نبود دانش طراحی پایه‌ کارخانجات فرآوری در کشور (به‌عنوان یک طرح ملی و حیاتی) شود.

ایمیدرو متولی حل مشکلات دانش طراحی شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، حمیدرضا طیبی در همایش هم ‌اندیشی و هم ‌افزایی پژوهش و توسعه‌ فناوری اظهار داشت: این موضوع پیشتر نیز توسط پژوهشکده‌ فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی مطرح شده است.
    وی افزود: با توجه به سهم قابل توجه پژوهشگران ایرانی در کمیت علم تولید شده در جهان، اما اثربخشی آن ‌ها بسیار ناچیز بوده است. باید پژوهش‌ های ایران نسبت به سایر جوامع در میزان منجر شدن به ثبت اختراع، در میزان کسب جایزه‌ های معتبر بین ‌المللی، در میزان مورد توجه (استناد) قرار گرفتن توسط سایر محققان، در میزان رشد تولید ناخالص داخلی و در میزان سودآوری در صنعت و اشتغال ‌زایی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
    وی افزود: به ‌عنوان مثال، از بین 3 هزار و 7 شخص حقیقی یا حقوقی که معتبرترین جوایز بین ‌المللی جهان را دریافت کرده‌اند، تنها یک ایرانی موفق به دریافت این جایزه شده است (0.03 درصد سهم ایران)؛ یا در مثالی دیگر به ازای هر یک‌ درصد رشد در تعداد مقالات تالیف ‌شده، تولید ناخالص داخلی در دنیا 7 درصد، در ترکیه یک درصد و در ایران 0.3 درصد بوده است.
    طیبی با اشاره به «نبود دانش طراحی پایه‌ کارخانجات فرآوری در کشور» به‌عنوان اساسی‌ ترین دلیل اثربخشی پایین طرح‌های صنعت فرآوری در ایران، اظهار کرد: کشور ما با وجود داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، هنوز دانش طراحی کارخانجات فرآوری (متوسط و بزرگ مقیاس) را در اختیار ندارد که این مساله عواقب نامناسب زیادی از جمله نداشتن تحویل ‌گیرنده کارخانه ساخته‌ شده توسط شرکت‌های خارجی در کشور، عدم توانایی در تغییر اساسی در کارخانجات فرآوری بزرگ کشور، تعریف و پیاده‌ سازی طرح‌های پژوهشی با تاثیرات ناچیز، تسلط ناکافی در توسعه و افزایش ظرفیت کارخانجات و بالا رفتن هزینه ساخت کارخانجات تا 40 درصد را با خود در پی خواهد داشت.
    وی ادامه داد: خام یا ارزان‌فروشی به ‌دلیل نبود تحقیقات موثر صورت‌گرفته در خصوص بعضی از ذخایر معدنی مانند تیتانیوم و هماتیت‌های کم‌عیار و اتصال ضعیف بین مراکز پژوهشی با بخش‌های خصوصی، از دیگر دلایل اثربخشی پایین طرح‌های صنعت فرآوری کشور است.
    طیبی گفت: الزام محققان دانشگاهی و مراکز پژوهشی به استقرار تیم تحقیقاتی در محل کارخانه، تعریف طرح‌های پژوهشی توسط صنایع بر اساس شاخص‌های ارزیابی و اختصاص گرنت به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که طرح‌های منجر به افزایش منفعت اقتصادی یا اشتغال‌زایی را انجام داده‌اند، از جمله راه‌های ارتقاء اثربخشی طرح‌های صنعت فرآوری در کشور است.
    همایش هم‌اندیشی و هم‌افزایی پژوهش و توسعه فناوری با حضور جمعی از صنعتگران و پژوهشگران حوزه صنعت و توسعه و مسؤولان وزارت صمت، در سازمان ایمیدرو برگزار شد.

    برچسب ها