عصر خودرو

کاهش شتاب رشد آیفکس

عصر بازار- روز گذشته معاملات فرابورس با توجه به افزایش و کانال شکنی روزهای اخیر شاخص کل، مسیر متفاوتی را در پیش گرفت.

کاهش شتاب رشد آیفکس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نیروی عرضه در میانه روز شدت گرفت وکاهش شتاب رشد آیفکس را در پی داشت. به این ترتیب، نماگر بازارهای اول و دوم کمترین افزایش هفته جاری را به نمایش گذاشت و در سطح 29/ 2632 واحدی متوقف شد. از سویی بازدهی بازار بدهی نسبت به روز دوشنبه ثابت ماند. همچنین طی این روز، قیمت شمار بیشتری از اوراق تسهیلات مسکن در محدوده مثبت رقم خورد.
    آغاز روند اصلاحی

    سه‌شنبه هفته جاری، معاملات فرابورس با تداوم رشد تقاضا جهش افزون بر 63 واحدی شاخص کل در دقایق ابتدایی روز کاری را به دنبال داشت. با این حال، در ادامه جریان داد‌و‌ستدها، نیروی عرضه جان گرفت و مانع از رشد بیشتر نماگر بازار شد. از این رو افزایش روزانه شاخص کل به حدود 18 واحد (معادل 8/ 0 درصد) تقلیل یافت. با توجه به رشد قدرتمند شاخص کل سهام فرابورسی طی روزهای گذشته، شناسایی سود و افزایش نیروی عرضه امری طبیعی تلقی می‌شود. سهام سنگ‌آهن گهرزمین بیشترین اثر فزاینده را بر شاخص کل وارد کرد و حدود 8 واحد به آن افزود. نمادهای «میدکو» و «شراز» نیز در ادامه، نزدیک به 8 واحد دیگر به ارتفاع آیفکس افزودند. در مقابل پتروشیمی مارون کاهنده‌ترین اثر را بر نماگر مزبور گذاشت که سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز  این امر را تشدید کرد و در مجموع دو نماد مزبور، تاثیر منفی بیش از 3 واحدی را بر شاخص کل موجب شدند.
    افزایش چشمگیر نقدینگی معاملات خرد

    روز گذشته در بازارهای اول و دوم فرابورس بیش از 881 میلیون سهم به ارزش افزون بر 332 میلیارد تومان دست به دست شد. این مقدار، بیشترین ارزش معاملات خرد از تاریخ 17 مهر سال گذشته است. معاملات صنعت فلزات اساسی بالغ بر 16 درصد ارزش معاملات خرد را رقم زد که بیش از 53 میلیارد تومان بود و بیش از 23‌درصد نسبت به نقدینگی روز دوشنبه افزایش یافت.  از سوی دیگر صفوف تقاضای سهامداران غالبا در نمادهای کوچک‌تر بازار تشکیل شد که تک نماد بهمن دیزل نیز از جمله این سهام بود. نماد مزبور در گزارش عملکرد ماهانه منتهی به 31 فروردین که به تازگی در سایت کدال از آن رو نمایی کرده است، از افزایش حدود 180 درصدی مبلغ فروش خود نسبت به فروردین 97 خبر داد. رصد این گزارش حاکی از آن بود که با وجود کاهش تعداد تولید و فروش محصولات کامیونت 6 تن و 8 تن، نرخ فروش هر یک افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرد. همچنین از دیگر عواملی که به بهبود گزارش ماهانه «خدیزل» کمک زیادی کرد، فروش یک دستگاه کامیون fzv بود که در سال گذشته با وجود تولید دو عدد از این دستگاه، فروشی به ثبت نرسانده بود. به این ترتیب با انتشار عملکرد چشمگیر بهمن‌دیزل در پایان هفته گذشته، «خدیزل» از ابتدای هفته جاری نزدیک به سقف قیمتی معامله شد که تا پایان معاملات روز گذشته این روند ادامه داشت. با این احتساب شاخص صنعت خودرو بیشترین رشد را به واسطه تک‌سهام خود در میان سایر گروه‌ها تجربه کرد و صنایع تک‌سهمی دیگر سیمان و استخراج کانه‌های فلزی در رده‌های بعدی این رتبه‌بندی قرار گرفتند. در مقابل گروه‌های کوچک‌تر خرده‌فروشی، استخراج زغال سنگ و هتل و رستوران نیز با کاهش شدیدتری روبه‌رو‌ شدند. در میان صنایع کالایی نیز صنعت محصولات پالایشی پیشتاز بود و در مقابل محصولات پتروشیمی با افت محدودی مواجه شد.
    رصد بازیگران فرابورسی

    روز گذشته، بازیگران حقیقی بار دیگر در جبهه خریدار حضور قدرتمندی نشان دادند که منجر به جابه‌جا‌یی حدود 21 میلیون و 62 هزار سهم به ارزش 4 میلیارد و 126 میلیون تومان، در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شد. سهامداران حقیقی طی این روز، بیشترین خالص خرید را در تک سهام «چکاپا» انجام دادند. تغییر مالکیت حدود 8 میلیون سهمی نماد مزبور را به ارزش نزدیک به 4 میلیارد تومان در پی داشت. از سویی نمادهای «حریل» و «ثالوند» نیز مورد اقبال این دسته از سهامداران قرار گرفت. سهام عنوان شده در مجموع حدود 5 میلیارد و 121 میلیون تومان از پرتفوی سهامداران خرد به سبد معامله‌گران عمده منتقل شد. در مجموع، بیشترین خالص خرید سهامداران خرد بالغ بر 5 میلیارد و 41 میلیون تومان در صنعت حمل‌ونقل‌ رقم خورد.  در آن سوی بازار نیز، نماد «کرمان» در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفت و 3 میلیون و 145 هزار از سهم مزبور با تغییر مالکیت بیش از 4 میلیارد و 703 میلیون تومانی مواجه شدند. سهام «ذوب» و «کتوکا» نیز در رده‌های بعدی ترجیحات این دسته از فعالان بازار جای گرفتند. بیشترین خرید مثبت معامله‌گران حقوقی در صنعت فلزات اساسی رقم خورد که بیش از 4 میلیارد و 688 میلیون بود.
    چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

    روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت بالغ بر یک میلیون ورقه به ارزش حدود 86 میلیارد و 262 میلیون تومان معامله شد. نزدیک به 80 درصد این نقدینگی، معادل 69 میلیارد تومان، در معاملات اوراق خزانه اسلامی رقم خورد. افزایش کم عمق قیمت‌ها در میان اسناد مزبور نوسان محسوسی را در متوسط بازدهی این بازار موجب نشد. از این رو، متوسط نرخ بهره اوراق خزانه اسلامی بر سطح 4/ 23 درصد ثابت ماند.  دیروز، قدری از فشار فروش سنگین در بازار تسهیلات مسکن کاسته شد و شمار بیشتری از اوراق وارد مدار صعودی قیمت شدند. بیشترین عرضه در اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ماه 96 رقم خورد. این روند معمولا با نزدیک شدن به قیمت اتمام مدت اعتبار اوراق روی می‌دهد. مدت اعتبار اوراق مزبور برای نقل‌و‌انتقال در تاریخ پانزدهم ماه جاری به اتمام می رسد. به این ترتیب قیمت اوراق «تسه9602» با کاهش 5 درصدی در سطح 39 هزار و 749 تومان تثبیت شد که کمترین بها در میان اوراق تسهیلات مسکن بود. در مقابل اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین 98 بیشترین قیمت را در سطح 49 هزار و 488 تومان به خود اختصاص داد.

    برچسب ها