عصر خودرو

به بهانه سفر چاووش اوغلو به عراق؛

نگاه ترکیه به نفت، بازسازی و تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق

عصر بازار- سفر دو روزه 'مولود چاووش اوغلو' وزیر امور خارجه ترکیه به عراق و ملاقات هایی که در بغداد، بصره و اربیل انجام داد از نگاه برخی ناظران نشانگر توجه بیش از پیش ترکیه به بازار ۳۸ میلیون نفری عراق در دوران بازسازی پساداعش است.

نگاه ترکیه به نفت، بازسازی و تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سفر روزهای یکشنبه و دوشنبه به بغداد، بصره و اربیل با مقامات عالی عراق و نیز استان بصره و اقلیم کردستان عراق دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و توسعه همکاری ها گفت و گو کرد.
    وی در بغداد با عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و محمد علی الحکیم همتای عراقی خود جداگانه دیدار و در خصوص موضوعات سیاسی، تجاری، اقتصادی و نیز اوضاع منطقه و بحران سوریه گفت و گو کرد.
    دیدار خصوصی با نمایندگان ترکمان پارلمان عراق از دیگر برنامه های انجام شده در سفر وزیر امور خارجه ترکیه به بغداد اعلام شده است.
    چاووش اوغلو در جریان سفر به بغداد در توییتی همکاری با بغداد برای شکست حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) که آنکارا آن را گروهی تروریستی می داند و همچنین رساندن ارزش تبادل تجاری به مبلغ 20 میلیارد دلار در سال را خاطرنشان کرد.
    وی همچنین به کنفرانس کویت برای کمک به بازسازی عراق اشاره کرد و گفت: آنکارا به تعهد خود برای اختصاص پنج میلیارد دلار در این خصوص پایبند است و این مبلغ را برای بازسازی زیرساخت ها در مناطق مورد هجوم داعش بکار خواهد گرفت.
    عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز در دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با وی خواستار حل همه مسائل باقیمانده میان دو کشور شد و ضمن پذیرش دعوت رسمی سفر به ترکیه، از نگرانی عراقی ها درباره حضور نظامی ترکیه در شمال عراق به بهانه مبارزه با پ.ک.ک سخن گفت و خواستار پایان آن شد.
    احداث و اتصال خط آهن از بصره به ترکیه و از آنجا به اروپا، تقویت روابط و منافع مشترک با ترکیه در زمینه های امنیتی، آب، تجارت، مسائل مرزی، مقابله با تروریسم و بسنده نشدن روابط دو کشور به مسائل تجاری از دیگر محورهای مورد تاکید نخست وزیر عراق بود.
    دعوت از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ترکیه برای احداث کارخانه و انجام شراکت های اقتصادی در داخل خاک عراق در زمینه های صنعتی، کشاورزی، عمران و کشاورزی با هدف تعمیق همکاری و تامین منافع متقابل دو ملت و امضای توافقنامه و همکاری در زمینه های آب، نفت، امنیت و پایان حضور نظامی ترکیه در منطقه بعشیقه از دیگر محورهایی بود که عبدالمهدی در دیدار چاووش اوغلو مطرح کرد.
    چاووش اوغلو نیز از بهبود اوضاع عراق و تقویت روابط با همه همسایگان ابراز خرسندی کرد و گفت که امیدوار است عراق نقش منطقه ای مناسب جایگاه و تاریخ خود را باز یابد.
    وی همچنین خواستار افزایش حجم تبادل تجاری، توسعه راهها و خط آهن، همکاری در زمینه مبارزه با گروههای تروریستی و همچنین همکاری در حوزه نفت، آب، گمرک و گشایش کنسولگری، برق و اعطای وام از سوی ترکیه به طرح های اقتصادی در عراق شد.
    چاووش اوغلو همچنین در دیدار با مقامات دولت محلی در استان بصره، در خصوص همکاری های دو جانبه و کمک به توسعه استان با آنان گفت و گو کرد.
    وی همچنین با اسعد العیدانی استاندار بصره در این استان دیدار و در سخنانی اظهار داشت: استان بصره یکی از استانهای استراتژیک و به عنوان پایتخت اقتصادی عراق به شمار می رود از این رو بصره و عراق تبدیل به مهمترین مرکز مبادلات تجاری بین خلیج فارس و اروپا خواهند شد.
    مولود چاوش اوغلو در بصره و بغداد نیز حضور بیشتر شرکتهای ترکیه ای در عراق و بخصوص در این دو استان را خواستار شد.
    وزیر امور خارجه ترکیه سپس از استان بصره راهی اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شد و در این استان نیز تاکید کرد که ترکیه خواهان توسعه فراگیر با دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق می باشد.
    چاووش اوغلو بعد از دیدار با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با مسرور بارزانی مشاور شورای امنیت ملی این منطقه دیدار کرد.
    این نخستین دیدار وزیر امور خارجه از اقلیم کردستان عراق پس از برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه مهرماه 96 بوده است که ترکیه نیز در کنار سایر همسایگان و جامعه بین الملل سخت با آن مخالفت کرده بود.
    براساس گزارشهای رسمی وی در این دیدارها بر توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.
    صفین دیزایی سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در خصوص این دیدارها اظهار داشت: وزیرامور خارجه ترکیه در دیدار های خود تصریح کرد که وی به اربیل آماده است تا بر توسعه روابط بخصوص در حوزه های اقتصادی, حل مشکل شرکتهای ترکیه ای فعال در اقلیم کردستان عراق و اتمام پروژه های نیمه کاره تاکید کند.
    این مقام کرد عراقی در ادامه اضافه کرد: ترکیه در تلاش است سطح مبادلات اقتصادی خود با عراق را به 20 میلیارد دلار افزایش دهد و این امر از مسیر کردستان عراق خواهد گذشت.
    برخی رسانه ها ترکیه نیز یکی از اهداف سفر چاووش اوغلو به عراق را جایگزین کردن این کشور به جای ایران برای تامین نفت مورد نیاز خود در صورت عدم امکان واردات آن از ایران اعلام کرده اند با این حال و برغم سابقه همکاری طولانی دو کشور در حوزه نفت اما تاکنون گزارشی از مذاکره احتمالی وی با مقامات عراقی در خصوص موضوع مورد اشاره رسانه های مذکور منتشر نشده است.
    با این حال کارشناسان اقتصادی در اقلیم کردستان عراق بر این باور هستند که ترکیه ضمن اینکه تلاش می کند از صحنه اقتصادی عراق عقب نماند همزمان می کوشد نفت بیشتری از عراق وارد کند.
    شالاو عبدالخالق کارشناس ارشد سیاست و انرژی در این خصوص گفت: ترکیه در حال تجدید نظر در روابط خود با بغداد و اربیل در راستای بالا بردن سطح روابط اقتصادی خود می باشد.
    دلشاد مصطفی کارشناس دیگر حوزه انرژی نیز اعلام کرد دیدار وزیر امور خارجه ترکیه از عراق به پیشنهاد این کشور بوده و ترکیه می کوشد ضمن بالابردن سطح مبادلات اقتصادی خود با اربیل و بغداد همزمان نفت مورد نیاز خود را از عراق و بخصوص اقلیم تامین کند.
    به گفته کارشناسان کرد عراقی حاصل این دیدارها نشان از نگاه جدید اقتصادی ترکیه به عراق می باشد. نگاهی که در آن عراق به عنوان یکی از بهترین کشورها برای فعالیت اقتصادی شرکتهای ترکیه ای در نظر گرفته شده است و شاید از همین منظر است که مولود چاووش اوغلو افق تبادل تجاری 20 میلیارد دلاری را در روابط دو کشور ترسیم می کند.

    برچسب ها