عصر خودرو

برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم نداریم

نیازی به واردات گندم نداریم

عصر بازار- ایمانی گفت: اگرچه برآورد کلی خسارت از طریق عکس‌های هوایی صورت گرفته است، اما پیش بینی دقیق نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

نیازی به واردات گندم نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم ناشی از وقوع سیلاب‌های اخیر صورت نگرفته است، اظهار کرد: اگرچه برآورد کلی خسارت از طریق عکس‌های هوایی و نقشه‌ها صورت گرفته است، اما پیش بینی دقیق نیاز به زمان بیشتر و بررسی دقیق‌تر دارد.

    وی افزود: برآورد خسارت صفر تا صد وقوع سیل اخیر به مزارع گندم و بررسی‌های میدانی نیاز به زمان بیشتری دارد تا آب بطور کامل در اراضی فروکش کرد.

    ایمانی از آغاز برداشت گندم در جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد و گفت: میزان برداشت و خرید تضمینی گندم تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل از شرایط مساعدتری برخوردار بوده است.

    این مقام مسئول ادامه داد: پرداخت بهای خرید تضمینی گندم به کشاورزان به محض ثبت در سامانه انجام می‌شود و همواره تلاش دولت بر آن است که روند پرداخت تا پایان خرید تضمینی گندم به همین نحو ادامه یابد.

    وی با اشاره به اینکه مشکلی در خصوص تولید گندم وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب در ابتدای فصل و پیش بینی رطوبت مناسب در دیم زار‌ها این اطمینان را به مردم می‌دهیم که گندم تولید داخل جوابگوی نیاز نان کشور است.

    نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، گفت: با توجه به پیش بینی تولید 14 میلیون تن گندم، نگرانی در خصوص تأمین نیاز کشور نداریم.

    بیشتر بخوانید: نرخ پایین خرید تضمینی گندم به قاچاق آن دامن می‌زند/ تبعات منفی دلار 4200 تومانی در اقتصاد کشور

    ایمانی نسبت به قاچاق گندم هشدار داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از نهاده، خدمات، ماشین آلات و... قیمت باید به گونه‌ای تامین شود که علاوه بر تامین هزینه‌ها جوابگوی معیشت کشاورزان باشد، درحالیکه نرخ کنونی خرید تضمینی گندم به سبب شرایط فعلی اقتصاد پایین است و این امر ممکن است مشکلاتی در زمان خرید و پرداخت گندم بوجود آورد.

    نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه نرخ خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه تولید و معیشت کشاورزان نیست، از این رو برخی دلالان و سودجویان به دنبال این فرصت‌ها هستند تا بازار آشفته‌ای در خرید محصولات ایجاد کنند.

    به گفته وی، دلالان با خرید گندم با نرخ بالاتر از کشاورزان پس از تبدیل به آرد اقدام به خروج آن از مرز‌های کشور می‌کنند یا پس از احتکار در داخل با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌کنند.

    ایمانی نرخ کنونی هر کیلو خرید گندم توسط دلالان را 2 تا 2 هزار و 200 تومان اعلام کرد و گفت: در شرایط حساس فعلی، کشاورزان نباید برای کسب درآمد بیشتر سو استفاده کنند و از عرضه گندم به مراکز دولتی اجتناب کنند چرا که در سال‌های گذشته دولت، گندم تولید داخل را با نرخ‌های بالاتر از قیمت جهانی از کشاورزان خریداری می‌کرد.

    نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه دولت خدماتی همچون کود یارانه ای، خدمات فنی و تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، بنابراین ما باید تلاش کنیم که گندم از چرخه دولتی خارج نشود، ضمن آنکه انتظار داریم دولت مشوق‌هایی همچون پرداخت کرایه، افت پاکی و ... را برای گندمکاران در نظر بگیرند تا سودجویان منابع کشور را به تاراج نبرند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو