عصر خودرو

بررسی وضعیت سهام ایران خودرو

«افزایش سرمایه»؛ پدال گاز«خودرو»

عصر بازار- یکی از اهرم‌هایی که در یک سال گذشته منجر شد تا برخی از سهام موجود در بورس و فرابورس حرکت صعودی قدرتمندی را به ثبت رساند، خبر افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود؛ در این مدت، بسیاری از شرکت‌ها و صنایع موفق شدند تا از این محل، روند رو به رشد شارپی را طی کنند. یکی از این صنایع، صنعت بانکداری بود و به عنوان مثال بانک تجارت موفق شد تا از این محل، رشد چند صد درصدی قیمت سهام و افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی را ثبت کند.

«افزایش سرمایه»؛ پدال گاز«خودرو»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اما هنوز برخی از شرکت‌ها وجود دارند که انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در برنامه دارند؛ به این دلیل شرکت‌هایی که زیان انباشته سنگینی دارند باید افزایش سرمایه داده و زیان انباشته خود را کاهش دهند. در این راستا، شرکت ایران خودرو افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در برنامه خود دارد و هنوز منتظر تصویب قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی است؛ این قانون توسط مجلس برای سال 98 تصویب نشده و بنابراین، شرکت تمام برنامه‌های خود در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به بعد از تصویب این قانون توسط مجلس موکول کرده است.
    با نگاهی به صورت‌های مالی ایران خودرو، مشاهده می‌شود که سرمایه شرکت در حال حاضر حدود 1500 میلیارد تومان بوده و زیان انباشته شرکت در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده سال 97 برابر با 8000 میلیارد تومان است. در نتیجه، ایران خودرو باید سرمایه خود را به 2 برابر زیان انباشته برساند. به بیان دیگر، سرمایه شرکت باید به رقمی بیش از 16 هزار میلیارد تومان برسد. رسیدن سرمایه شرکت به بیش از 16 هزار میلیارد تومان، مستلزم افزایش سرمایه 1000 درصدی از محل تجدید ارزیابی است و اگر شرکت با همین قیمت برای افزایش سرمایه اقدام کند، قیمت تئوریک سهم بعد از افزایش سرمایه کمتر از 40 تومان خواهد شد. در نتیجه اگر برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی محقق شود، قیمت تابلو سهم افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. اما این حرکت قیمتی، مستلزم انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است.

    همانطور که در تصویر مشخص است، سهم در یک کانال صعودی در حرکت است. موج اول صعودی سهم از 200 تومان آغاز و تا 35 تومان که سقف کانال نیز هست، ادامه یافته است. موج اصلاحی سهم به خوبی تا 78 فیبو کاهش یافته و از آنجا به همراه واگرایی مشهود در اندیکاتورها وارد موج صعودی بعدی شده است. در این مسیر، قیمت 400 تومان به دلیل هم تراز شدن با دو نسبت فیبوناچی، نقش مقاومتی مهمی را در مقابل سهم ایفا کرد. اما سهم پس از مکث چند روزه که در این محدوده داشت، مجددا وارد مدار صعودی شد. به نظر می‌رسد سهم در حال حاضر سقف کانال را نشانه گرفته است.
    در این شرایط باید به نکته‌ای مهمی توجه کرد؛ اگر برنامه افزایش سرمایه شرکت، انجام شود و شرکت به صورت رسمی اعلام کند که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را اجرایی خواهد کرد، سقف کانال به راحتی توسط خریداران شکسته خواهد شد. در صورت شکسته شدن سقف کانال هیچ مقاومت و سطح استاتیک و پویایی در برابر سهم قرار نداشته و سهم بدون مقاومت خاصی می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد.
    در این شرایط معمولا فروشنده‌ها به شدت کاهش یافته و بازی دست خریداران می‌افتد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، همپوشانی سقف کانال با سقف قبلی سهم است که 3 سال پیش رقم خورد. قیمت 480 تومان که در سال 94 توسط نماد خودرو لمس شد، تنها مقاومت باقی مانده سهم است. نحوه رفتار خریداران در سقف کانال از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند آینده سهم را روشن کند. در این میان، در صورت شکسته شدن کانال، سهم می‌تواند به میزان عرض کانال رشد کند.
    اما حال و روز همگروهی‌های ایران خودرو نیز خوب است؛ به عنوان مثال می‌توان به خپارس اشاره کرد. این سهم که از 80 تومان حرکت خود را آغاز کرده و در حال حاضر حوالی 108 تومان در حال معامله است. حجم بالای معاملات در این نماد، از جمله نکاتی است که توجه فعالان بازار را به خود مشغول کرده است. گروه سایپا و زیرمجموعه‌های آن نیز از جمله سهام‌هایی است که می‌توانند در آینده حامل خبرهای خوب برای سهامداران خود باشند.

    *محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها