عصر خودرو

بلومبرگ اعلام کرد:

آسیایی ها در صف ورود به صنعت گاز ایران

عصر بازار: ایران در حدود ۱۰۰ بیلیون دلار برای توسعه صنعت گاز خود احتیاج دارد و در نظر دارد تا تولید روزانه خود را تا ۵ سال آینده به ۱.۲ بیلیون متر معکب در روز برساند در حالی که هم اکنون میزان تولیدات این کشور روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب است.

آسیایی ها در صف ورود به صنعت گاز ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ،گاز طبیعی موجب شد که مردم قطر به عنوان ثروتمندترین مردم دنیا شناخته شوند در حالی که ایران با داشتن منابع سوخت بیشتر در حال پیش روی از همسایه خود است.

    بیشتر تولیدات ایران با داشتن 78 میلیون جمعیت به مصرف داخلی می رسد و این کشور نفتی از طلای سیاه خود به منظور افزایش میزان تولیدات گازی استفاده میکند.

    قطر با داشتن 2.3 نفر جمعیت دومین صادر کننده گاز بعد از روسیه محسوب می شود و سالانه 86 میلیارد دلار تولیدات دارد .

    پس از توافق ایران با قدرت های جهانی در هفته گذشته پس از دو سال مذاکره پیاپی تحریم ها برداشته خواهد شد و سرمایه گذاری در این کشور افزایش خواهد یافت.

    دولت ایران در حال جدال با مصرف داخلی گاز در کشور است که هر ده سال یک بار به میزان دو برابر افزایش می یابد. در حالی که این کشور دارنده 18 درصد از ذخایر کل گاز طبیعی دنیا است و کمتر از 1 درصد از این محصول را صادر می کند.

    جاناتان استرن، مدیر گروه گازهای طبیعی، موسسه تحقیقات انرژی آکسفورد در این خصوص اظهار داشت: تقاضای داخلی برای مصرف گاز طبیعی در ایران بسیار زیاد است و برای پاسخ به این تقاضا این کشور مجبور است تا میزان تولیدات خود را افزایش دهد .

    ایران در یک دهه گذشته به عنوان یکی از واردکنندگان گاز در دنیا محسوب می شود و با توسعه پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی در این کشور به طور حتم افزون بر میزان مصارف داخلی خود، به تولید این کالا روی خواهد آورد.

    بر اساس گفته های موسس رهنما، تحلیل گر موسسه Energy Aspects در لندن، ایران تا سه سال آینده به یکی از بزرگترین و قابل توجه ترین تولیدکننده های گاز در جهان تبدیل خواهد شد.

    درآمدهای حاصل از صادرات گاز در این کشور کمتر از آن چیزی است که این کشور از صنعت پتروشیمی خود اخذ می کند تا سوخت را برای برای تعدیل حفظ فشار در میدان های نفتی تزریق کند.

    میزان صادرات گاز در ایران کمتر از 4 درصد کل درآمدهای صادراتی این کشور در سال2010 میلادی بوده است که در مقایسه با 78 درصد صادرات در زمینه نفت و فرآورده های نفت، بسیار رقم ناچیزی است.

    شرکت وود مک کنزی، تخمین زده است که مصرف داخلی گاز در ایران در سال 2025 میلادی به 190 بیلیون متر مربع خواهد رسید در حالی که در سال 2015 میزان مصرف داخلی در این کشور 150 بیلیون متر مکعب محسوب شده است.

     

    آیا صادرات گاز توسط ایران می تواند به تقاضای اروپایی تنوع بخشد؟

    استفان ارورکه، محقق شرکت وود مک کنزی در این خصوص گفت: ایران برای افزایش میزان صادرات باید در صدد ساخت خطوط جدید انتقال گاز باشد و به احتمال زیاد این کشور قادر خواهد بود تا میزان shipment های غربی را از راه ترکیه تا سال 2020 افزایش دهد .

    وی ادامه می دهد : در حال حاضر در حدود 90 درصد از صادرات گاز ایران از راه ترکیه صورت می پذیرد.

    بر طبق تحقیقات موسسه Chatham House ایران در نظر دارد تا میزان صادرات خود را به عمان، پاکستان و عراق افزایش دهد .

    آیا ایران به تولیدکنندگان جهانی LNG می پیوندد؟

    ایران، گاز مایع طبیعی تولید نمی کند و ترمینال های گازی این کشور در حدود 50 درصد فعالیت دارند. این کشور در نظر دارد تا نخستین گاز LNG خود را در سال 2010 میلادی تولید کند و به نظر می رسد پس از برداشتن تحریم ها این تولیدات ادامه یابد.

    طبق تحقیقات موسسه مالی بارکلی در حالی که ممکن است ایران هزینه های پروژه های LNG و پتروشیمی را افزایش دهد تأثیرات آن در بازار چند سال آتی معلوم خواهد شد.

    آیا شرکت های خارجی انرژی در ایران سرمایه گذاری می کنند؟

    جمی اینگرام، تحلیل گر موسسه IHS در این خصوص گفت: برداشتن تحریم ها چند ماه زمان می برد و به نظر تحریم های اتحادیه اروپا در وهله اول برداشته می شود و پس از آن تحریم های آمریکا معلق می شود.

    اما شرکت های انرژی آسیایی از هم اکنون در صف ورود به ایران هستند.

    وی ادامه داد: ایران در حدود 100 بیلیون دلار برای توسعه صنعت گاز خود احتیاج دارد و در نظر دارد تا تولید روزانه خود را تا 5 سال آینده به 1.2 بیلیون متر معکب در روز برساند در حالی که هم اکنون میزان تولیدات این کشور روزانه 800 میلیون متر مکعب است.

    برچسب ها