عصر خودرو

شاخص بورس در هفته نخست اردیبهشت ماه به کدام سو می رود؟

عصر بازار- شاخص بورس در هفته ای که گذشت از سقف تاریخی خود عبور کرد و رکورد تازه ای را به ثبت رساند، حال باید دید که آیا روند صعودی دماسنج بازار سهام در هفته جاری ادامه دار است یا خیر؟

شاخص بورس در هفته نخست اردیبهشت ماه به کدام سو می رود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه به وضعیت معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره و بیان کرد: هفته گذشته شاهد مهمترین اتفاق در بازار سرمایه بودیم و سقف پیشین شاخص کل با معاملات پرحجم شکسته شد.
    وی به بازگشایی دو نماد بانک تجارت و گل گهر در بورس اشاره کرد و گفت: این اتفاق کمکی در راستای رشد کم سابقه شاخص بورس کرد.
    قدوسی با تاکید بر اینکه فعالان بازار در انتظار چنین اتفاق تاریخی در بورس بودند، افزود: زمانی که شاخص به پایین تر از سقف قبلی رسید این نگرانی به وجود آمد که شاخص دیگر قادر به شکستن سقف ١٩٦ هزار واحد نیست و روند آن کاهشی می شود اما رشد شاخص در هفته گذشته اطمینان خاطری را در این بازار برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.
    وی با اشاره به اینکه پس از شکسته شدن سقف شاخص کل، بازار در مسیر رشد منفی قرار گرفت، گفت: اکثر نمادها در آخرین روز هفته گذشته روند منفی را در پیش گرفتند اما در ساعت های پایانی معاملات تا حدودی از حجم منفی شاخص کاسته شد.

    ** احتمال ادامه اصلاح بازار سرمایه
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از رشد شاخص و نیز شکسته شدن سقف تاریخی بورس نیاز به اصلاح بازار بیشتر احساس شد، گفت: با توجه به روند منفی شاخص در آخرین روز معاملات، بازار اصلاح شد که این اصلاح از روز سه شنبه آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه داشت و به دلیل آنکه زهر بازار در آخرین روز معاملات هفته گذشته گرفته شد حرکت بازار امیدوار کننده است.
    قدوسی اظهار داشت: ممکن است دوباره در هفته جاری بازار به مدت دو روز اصلاحی باشد اما احتمال این موضوع بسیار کم است.
    وی با بیان اینکه تعطیلی پیش رو در هفته جاری، اتفاقات سیاسی و اخبار بازار جهانی می تواند بر شروع روند بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، افزود: اگر بازار جهانی مثبت باشد و قیمت نفت و دیگر کالاهای اساسی روند افزایشی را در پیش بگیرند احتمال اصلاح بازار کاهش پیدا می کند و موج بعدی صعود شاخص شکل خواهد گرفت.

    ** صنایع برتر در هفته جاری
    این کارشناس بازار سرمایه به صنایع برتر بازار سرمایه در معاملات هفته جاری اشاره و بیان کرد: صنایعی که هفته گذشته با رشد کمتری نسبت به دیگر صنایع برخوردار بودند در معاملات این هفته مورد توجه فعالان بازار قرار می گیرند.
    قدوسی اظهار داشت: با توجه به ابهامات مثبتی که در مساله تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شکل گرفته، گروه خودرو این هفته از شانس بیشتری برای توجه برخوردار است.
    وی در پایان گفت: گروه پتروشیمی و پالایشگاه ها از دیگر صنایعی هستند که به دلیل رشد نرخ ارز مورد توجه قرار می گیرند.

    ** تحریم سپاه بر روند شاخص بورس بی تاثیر بود
    در ادامه میثم کریمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: هفته گذشته شاخص از مرز روانی گذر کرد و بخشی از سهام مانند معادن، فلزات و پالایشگاهی ها با رشد همراه شدند که همیشه بعد از چنین رشدی بازار نیازمند یک اصلاح است.
    وی با بیان اینکه تحریم سپاه هیچ گونه تاثیری را بر روند بازار نگذاشت و بسیاری از شرکت های سپاه از قبل دچار تحریم بودند، افزود: بازار از نظر اخبار آمریکا و تحریم ها گذر کرده و به شدت نسبت به آنها بی اعتنا شده است.
    کریمی مهمترین عامل بر روند بورس را فروش نفت دانست و گفت: اگر در گزارش های ماهیانه شرکت ها، فروش شرکت ها و صادرات آنها دچار اخلال شده باشد به طور حتم شاهد واکنش منفی بازار خواهیم بود.

    ** ورود پول جدید به بازار سرمایه
    این کارشناس بازار سرمایه حجم معاملات در بازار هفته گذشته را بسیار بالا اعلام کرد و افزود: این موضوع نشان دهنده ورود حجم گسترده ای از نقدینگی به بازار سرمایه است.
    وی با بیان اینکه ماه شمار کردن سپرده بانکی، سیگنالی برای ورود سرمایه ها به بازار سرمایه است، گفت: اکنون مردم از نظر بازدهی و نقدشوندگی نسبت به سایر بازارها قطع امید کرده اند.
    کریمی معتقد است، با توجه به شرایط موجود باید منتظر اصلاح شاخص در برخی از صنایع باشیم اما ممکن است وقوع برخی از اتفاق ها، شوکی را به بازار وارد کند که به هیچ عنوان این مساله قابل پیش بینی نیست.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید منتظر ماند و دید که آیا سهام عدالت از طریق صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) وارد بازار سرمایه می شود یا خیر؟ وقوع چنین اتفاقی می تواند وضعیت بازار و حجم معاملات را دگرگون و افزایش دهد.
    وی نرخ دلار را عامل دیگر تاثیرگذار بر بازار سرمایه دانست و گفت: فروش نفت اگر به پایین تر از یک میلیون بشکه برسد نرخ دلار با افزایش همراه شده و باعث می شود تا بازدهی بازار ارز افزایش یابد و بازارهای موازی نیز مانند بازار سرمایه روند صعودی را در پیش می گیرند.

    ** فروردین سال ٩٨ متفاوت با دیگر سال ها بود
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مقایسه با چند سال گذشته فروردین سال ٩٨ جزو معدود ماه هایی بود که بازار با این حجم از معاملات و رشد شاخص همراه شد، اظهار داشت: فروردین سال گذشته قیمت دلار با افزایش عجیبی همراه شد اما بازار سرمایه تا این حد تحت تاثیر قرار نگرفت و صعودی نشد.
    کریمی افزود: بازار امسال رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و احتمال دارد که این رشد ادامه دار باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه صنایع پتروشیمی، پالایشی و معدنی را به عنوان صنایع برتر در سال جاری مطرح کرد.

    ** رشد منفی بازار طبیعی است
    همچنین عظیم ثابت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ابتدای هفته گذشته شاخص در ادامه روند رو به رشد هفته ماقبل، قرار گرفت و افزایشی شد.
    وی ادامه داد: یکی از دغدغه تحلیلگران در هفته گذشته این بود که آیا رکورد شاخص قبلی که ١٩٦ هزار واحد بود شکسته می شود یا خیر که با ورود منابع جدید به بازار، زمینه تحقق این موضوع را فراهم کرد و شاخص کل از ٢۰١ هزار واحد عبور کرد.
    ثابت با بیان اینکه از روز سه شنبه به دلیل رشد قیمت ها میزان عرضه در بورس افزایش یافت، گفت: این موضوع باعث شد تا شاخص در فرآیند اصلاح قرار بگیرد و روز چهارشنبه شاخص منفی شد که این اتفاق برای روند رو به رشد بازار، طبیعی است.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس پیش بینی تحلیلگران برای ایجاد تثبیت سود و نیز ادامه رشد سقف های گذشته، اصلاح بازار مورد نیاز است.
    وی با بیان اینکه با توجه به ورود حجم گسترده ای از نقدینگی، روند منفی بازار طبیعی است، گفت: افرادی که در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند بیشتر به دنبال کسب سود منطقی در بازه زمانی بلندمدت هستند و روند عرضه باید به گونه ای باشد که شاخص با رشد بیشتری همراه باشد.
    ثابت یکی از ضعف های موجود در بازار سرمایه را عدم برنامه ریزی برای سرمایه های تازه وارد به بازار سرمایه مطرح کرد و گفت: این موضوع باید به منظور حفظ نقدینگی در بازار در دستور کار قرار گیرد.
    وی گفت: وجود بازارگردانی حرفه ای در بازار سرمایه واجب است تا محدوده نوسان شرکت ها منطقی باشد و با یک روند قابل قبولی پیش رود.
    ثابت در پایان خاطرنشان کرد: بازا باید با ریسک پذیری معقول همراه باشد تا بتواند در مقاطع مختلف، جذابیت خاصی را برای فعالان بازار فراهم کند.
    شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه با عدد 199 هزار و 918 واحد بسته شد که آمارهای ارائه شده از وضعیت معاملات بورس در هفته گذشته نشانگر رشد بی سابقه بازار سرمایه در طول تاریخ بوده است.
    همچنین شاخص کل (هم وزن) در روز پایانی هفته گذشته با 264 واحد کاهش به 39 هزار و 470 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با 184 واحد افت به 27 هزار و 544 واحد رسید.
    بیشترین رشد سهام در معاملات هفته ای که گذشت مربوط به کانه های فلزی، صنایع قند و شکر، سیمان و مواد دارویی بود.

    برچسب ها