عصر خودرو

گفت‌وگو با عبدالرسول عطایی مدیرعامل بیمه کوثر

نرخ بالای سود بانکی، رقیب بیمه‌های عمر و زندگی

عصر بازار- بیمه عمر هرچند پیشینه‌ای تاریخی و طولانی دارد، اما یکی از رشته‌های نوین و جدید در صنعت بیمه به شمار می‌رود. این قاعده در صنعت بیمه ایران نیز خارج از استثناء نبوده و شرکت‌های فعال در این صنعت را به منظور تربیت شبکه فروش برای معرفی بیمه نامه عمر و عرضه آن به مردم، درگیر خود کرده است.

نرخ بالای سود بانکی، رقیب بیمه‌های عمر و زندگی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی، صنعت بیمه کشورمان طی سال گذشته تعداد 2.236.029 فقره بیمه نامه عمر فروخت و توانست معادل 5149.3  هزار میلیارد ریال حق بیمه کسب کند. البته این میزان فروش با رشدی معادل 5.25 درصد نسبت به سال 92 روبه‌رو بود و بیمه عمر و زندگی سهمی معادل 4.88 درصد از کل صنعت بیمه ایران را به خود اختصاص داد. این روند هرچند مطلوب ارزیابی می‌شود اما در مقابل دیگر رشته‌های بیمه‌ای دارای جایگاه بالایی نبوده و نیاز به تقویت شبکه فروش دارد. یکی از دلایل تربیت شبکه فروش در  پرداخت 3775.9 هزار میلیارد ریال خسارت از 209.046 فقره بیمه نامه آشکار شده است. به همین منظور است که بازار امروز با تاکید بر شیوه بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر و زندگی، گفت‌وگویی با عبدالرسول عطایی مدیرعامل بیمه کوثر انجام داده که می‌خوانید.

    فواید بیمه عمر در ایران به چه شکلی تعریف می‌شود؟
    این موضوع را باید از چندین جهت مورد ارزیابی قرار داد. اما دو قسمت آن یعنی دیدگاه شرکت‌های بیمه و نمایندگان در شبکه فروش می‌تواند در اذهان عمومی بیش از دیگر عوامل تاثیرگذار باشد. هرچند هر دو گروه به فکر کسب سود و درآمد هستند اما برای شرکت‌های بیمه، وفاداری و ماندگاری مشتری در اولویت قرار دارد. یعنی این که این بیمه نامه از منظر مصرف‌کننده دارای چه شیوه حمایتی بوده و شرکت‌ها برای ایجاد انگیزه در مصرف‌کننده چه ساختار و زیرساختی را ایجاد کرده‌اند، اهمیت دارد. از دیدگاه شخصی باید اذعان کنم که بیمه عمر و زندگی در ایران نتوانسته در منظر مصرف‌کننده به جایگاه مطلوبی دست پیدا کند. این مهم هم از شبکه فروش تاثیر گرفته و هم سیاست‌های کلان اقتصادی و تصمیم‌های مسئولان و دولت‌ها.

    شیوه عملکرد شبکه فروش از رویکرد شرکت‌ها و خلاء تربیتی آنها نشات می گیرد؛ اما قوانین مصوب شده چگونه در ترویج فرهنگ مصرفی بیمه عمر ایجاد مانع کرده است؟
    هدف از قوانین، آنچه که در دولت و مجلس تصمیم‌گیری می شود، نیست بلکه سیاست‌ها و تصمیم‌هایی است که در حوزه اقتصادی و اجتماعی اجرایی می‌شود. به عنوان مثال، نرخ سود بانکی در هیچ یک از کشورهای اروپایی و پیشرفته اقتصادی بالا نبوده و برای سرمایه‌گذاری جذابیتی ندارد. اما همین نرخ در ایران بیشترین جذابیت را در سرمایه‌گذاری دارد به طوری که بیشترین بازارها و بخش‌ها را اعم از صنعت و تولید تحت تاثیر قرار داده و با کمبود نقدینگی مواجه کرده است. حداکثر سود سرمایه‌گذاری در بیمه عمر معادل 18 درصد ارزیابی و محقق می‌شود که در مقابل سود حداقل 20 درصدی سپرده‌گذاری بانکی نمی‌تواند مقبولیت سرمایه‌گذاری را کسب کند. این قوانین در صنعت بانکی کشورمان بیشتر به جهت بنگاه‌داری بوده و باعث شده تا صنعتی همچون بیمه، رشد نکند. نرخ سود بانکی بالا و البته سودآور، امروزه به عنوان رقیب اصلی بیمه‌های سرمایه‌گذاری همچون عمر و زندگی قلمداد می‌شود.

    فرهنگ مصرفی مردم را در فروش بیمه‌های عمر و زندگی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    این جایگاه مصرفی در نزد مردم ایران بسیار نازل و بد است. هرچند نسبت به چند سال قبل در فروش بیمه نامه‌های عمر و زندگی با روندی صعودی روبه‌رو بوده‌ایم، اما این میزان رشد نسبت به کل صنعت و کشورهای همتراز اقتصادی، مطلوب ارزیابی نمی‌شود و در پایین‌ترین سطح قرار دارد. در این جایگاه نیز عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال مردم کشورمان ذاتا در مساله بیمه‌های زندگی، ریسک‌پذیر نبوده و امید به زندگی بالایی دارند. اکثر مردم ایران فکر می‌کنند، من که اینجا نشسته‌ام معلوم نیست چه زمانی برایم حادثه‌ای رخ دهد و آیا اصلا حادثه‌ای رخ می‌دهد؟ پس همه چیز در امن و امان بوده و نیازی به سرمایه‌گذاری و صرف هزینه برای خرید بیمه عمر وجود ندارد.

    به معنای دیگر، حادثه و رخداد غیرمنتظره خبر نمی‌دهد؛ محور سودآوری در چه قسمتی از این مباحث مرتبط به بیمه‌های سرمایه‌گذاری عمر و زندگی نهفته است؟
    چندین دهه است که اقتصاد ایران به شدت آسیب‌پذیر بوده و نرخ تورم با شتاب بسیاری رو به صعود است. دولت نیز از نظر بودجه در شرایط نامطلوبی قرار دارد. قیمت نفت به عنوان اصلی‌ترین درآمد دولت نیز رو به کاهش است. این روند نشان از آن دارد که در آینده‌ای بسیار نزدیک صندوق‌های بیمه و بازنشستگی نمی‌توانند پول مردم را پرداخت کنند. دولت نیز استخدام خود را کاهش خواهد داد. متاسفانه سن جمعیت ایران نیز به پیری قدم گذاشته است؛ پس نیروی کار در چند سال آینده، به منظور تولید نیز سخت، به دست می‌آید  بنابراین کالایی تولید نمی‌شود که فروخته شده و ایجاد درآمد و سرمایه کند. همه این موارد نشان می‌دهد که مردم باید به فکر پس‌اندازی سودآور و البته نقد شونده باشند. از این رو بیمه‌های عمر و زندگی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در دسترس و البته بدون ریسک به شمار آید.

    جایگاه شرکت کوثر را در صنعت بیمه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    مطلوب و قابل تامل. این شرکت توانسته در مدت زمان کوتاه به سودآوری خوبی برسد و در نزد مردم، معتمد شود. فعالان صنعت بیمه در این شرکت نگرشی کارشناسانه به تمامی امور به ویژه در بخش ایفای تعهد و پرداخت خسارت داشته و دارند و عملکرد شرکت بیمه کوثر طی سال گذشته در حوزه پرداخت، مطلوب ارزیابی می‌شود. اعلام می‌شود که سود تضمین شده این شرکت معادل 18 درصد ارزیابی شده که معادل 25 درصد را به سهام‌داران و مردم پرداخت کردیم. این رشد زمانی بیشتر تایید می‌شود که شرکت بیمه کوثر جزو معدود شرکت‌های سودآور در بورس به شمار می‌رود.

    شرکت بیمه کوثر در فروش بیمه نامه‌های عمر و زندگی چه قدم‌هایی برداشته است؟
    این مبحث نزد شرکت به دو عامل داخلی و خارجی مربوط است. عامل خارجی همان مشتری بوده که توانستیم در جلب رضایت و نظر مثبت این گروه قدم‌های خوب و بزرگی برداریم. در بحث عامل داخلی نیز فعالیت‌های درون سازمانی مد نظر قرار دارد. بنابراین شرکت بیمه کوثر، امروز این آمادگی را دارد تا در بحث بیمه اتکایی با بیمه مرکزی وارد مذاکره و قرارداد شود و کمافی السابق معادل 50 درصد فروش بیمه زندگی را در اختیار داشته باشیم. چون فروش بیمه‌های عمر در قالب مباحث سرمایه‌گذاری است؛ بنابراین با شرکاء، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران توانمندی وارد مذاکره شده و برخی از منابع نیز به حوزه‌هایی همچون پتروشیمی، معدن و... تزریق شده است تا سرمایه این شرکت در گردش قرار بگیرد. این گردش منابع مالی، سرمایه‌ای را ایجاد کرده تا شرکت در پرداخت سرمایه‌گذاری و سود مردم از خرید بیمه‌های عمر به آن تکیه کند و از سوی دیگر به بخش‌های اقتصادی دیگر کشور کمک‌رسان باشد.

    برچسب ها