عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:

جلوگیری از قاچاق با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: انجام معاملات کالاهای مختلف به خصوص محصولات کشاورزی در بورس کالا، موجب حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی می‌شود و از نابسامانی‌ها همچون قاچاق محصولات به خارج از کشور نیز جلوگیری می کند.

جلوگیری از قاچاق با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سید راضی نوری گفت: سرعت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال‌های گذشته باید به مراتب تندتر می‌بود؛ به طوری که اگر در سال‌های گذشته به ظرفیت های بورس به عنوان بازاری مدرن و کارآمد توجه بیشتری می شد، امروز دیگر نگران نوسانات کاذب قیمت ها و التهاب های ایجاد شده از سوی واسطه ها نبودیم.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تعجب از اصرار ادامه دار برخی نهادها برای معاملات سنتی محصولات کشاورزی گفت: با وجود اینکه عرضه محصولات کشاورزی مثل انواع فلزات و مواد پتروشیمی به شکل مستمر در بورس کالا انجام نشده، اما در مقاطع ای که شاهد عرضه های مناسب محصولات کشاورزی در بورس بوده ایم، اثرات مثبت آن را نظاره گر بودیم و باید در سال های اخیر به این روش بیشتر بها داده می شد.

    وی اظهار داشت: در حوزه معاملات جو و ذرت، بورس کالا منجر به حمایت از کشاورزان شد به طوریکه سود اصلی حاصل از فروش در مدت زمان کوتاه به حساب کشاورزان واریز شد و از طرفی شفافیت مطلوبی نیز در آمارها به وجود آمد؛ با این وجود همچنان روش های سنتی و قدیمی برای تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان اتخاذ می شود تا بازهم علاوه بر نگرفتن نتیجه های مطلوب، چند سال دیگر در حوزه استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا عقب بیفتیم.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: در یک نگاه کلی، عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا طی سال های گذشته به شفافیت، کشف عادلانه قیمت ها، افزایش کیفیت محصولات و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان کمک کرده است.

    نوری با اشاره به نامگذاری سال با عنوان رونق تولید گفت: دولت و مسئولان بخش کشاورزی در سال رونق تولید و با توجه به مشکلات به وجود آمده در حوزه نوسانات قیمت، باید بیش از گذشته از ظرفیت ها و توانمندی های بورس کالا برای عرضه محصولات کشاورزی استفاده کنند تا از دلال بازی و زیان کشاورز جلوگیری شود.

    لزوم همسویی با قیمت های منطقه

    نماینده مردم شوش در مجلس تصریح کرد: برای ساماندهی بازار، همسویی قیمت‌ها با نرخ‌های جهانی و حمایت از کشاورز و تولید راهی به جز ایجاد شفافیت و کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا نداریم. با این تفاسیر اگر محصولات کشاورزی همچنان خارج از بورس و سر زمین های کشاورزی مورد معامله قرار گیرد به طور یقین شعار سال محقق نخواهد شد و پیروز این میدان دلالان و واسطه ها خواهند بود.

    نوری با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی می تواند با استفاده از ظرفیت بورس کالا با سهولت بیشتر به تنظیم بازار بپردازد، افزود: بورس کالا مجموعه‌ای منسجم و سازمان یافته است که وزارت جهاد کشاورزی از اطلاعات ثبت شده مربوط به معاملات بخش‌های مختلف در سامانه‌های معاملاتی آن می‌تواند برای برنامه‌ریزی و مدیریت بازار کالاهای مختلف استفاده کند.

    وی تاکید کرد: اگر محصولات کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و زیر مجموعه هایش همچون سازمان تعاونی روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام، در بورس عرضه و با قیمت واقعی فروخته شود، انگیزه افزایش تولید در بین کشاورزان بالا می رود.

    نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس با بیان اینکه عرضه محصولات مختلف در بورس کالای ایران باعث انطباق بیشتر با قیمت‌های جهانی می‌شود، افزود: انجام معاملات کالاهای مختلف در بورس موجب حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی‌تر شدن و هماهنگی بیشتر با بازارهای جهانی شده که این موضوع به بسیاری از نابسامانی ها همچون قاچاق محصولات به خارج از کشور جلوگیری می کند.

    راضی نوری به راه اندازی ابزار های مالی جدید در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته شاهد راه اندازی ابزار های مالی جدید برای معامله برخی از محصولات کشاورزی در بورس کالا بوده ایم که معاملات با این ابزارها به واقعی شدن قیمت ها و شفافیت در خرید و فروش کمک کرد.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت ابزارهای مالی در بورس می تواند سوپاپ اطمینانی باشد برای کشاورزان تا با اطمینان خاطر بیشتر محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند

    برچسب ها