عصر خودرو

بازهم پای عربستان در میان است

دلار افت کرد

عصر بازار- تشدید ناآرامی‌ها در خاورمیانه و همچنین نااطمینانی نسبت به افزایش نرخ بهره سیاستی در ایالات متحده موجب افت ارزش دلار در برابر برخی ارزها در هفته گذشته شد.

دلار افت کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بررسی تحولات بازارهای عمده ارزی در جهان نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 10 ژانویه (21 دی ماه) متوسط ارزش دلار در مقایسه با ارزش آن در هفته قبل در برابر یورو 0.70، فرانک 0.83 و پوند 1.22 درصد افزایش یافته است.

    اما در این دوره، ین ژاپن در مقابل دیگر ارزها از جمله دلار تقویت شد. این در حالی است که طبق تحلیل بانک مرکزی، با کندی رشد اقتصاد جهانی، سقوط بازار سهام چین و تیره شدن روابط میان ایران و عربستان، ین ارزی کم ریسک بود که از فضای ایجاد شده استفاده کرد .از سویی دیگر دلار هم در مقابل ین تضعیف شده که این افت نیز به دلیل نااطیمنانی نسبت به توقف یا کند شدن افزایش های بعدی نرخ بهره سیاستی در ایالات متحده بوده است.

    بازهم پای عربستان در میان است

    اما در هفته قبل قیمت طلا نسبت به هفته ماقبل 2.28 درصد افزایش یافته است. دلایل این گرانی از دو بعد قابل توجیه است؛ سقوط بازار سهام چین و بسته شدن آن سبب خروج حجم عظیمی از سرمایه و ورود آن به بازار طلا به عنوان دارایی امن شد. همچنین در سویی دیگر تنش ها میان ایران و عربستان سبب شد که این فلز بار دیگر نقش خود به عنوان یک دارایی مطمئن را باز یافته و با افزایش قیمت همراه شود.

    این در حالی است که طلا در معاملات بازار نیویرک در محدوده 1074.80 تا 1108.45 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شده است.

    نفت هم ریخت

    در هفته مورد بررسی متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل کاهش یافت. نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، افت بازارهای سهام جهانی، افزایش ذخایر گازوییل در امریکا، انتظار افزایش صادرات نفت ایران بعد از لغو تحریم های بین المللی و پیش توسط بانک گلدمن ساکس، پیش‌بینی کاهش بهای نفت در فصل نخست 2016 مهم ترین عواملی است که بانک مرکزی برای کاهش قیمت نفت خام اعلام کرده است.

    بنابر این گزارش، متوسط نفت خام پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 6.62 درصد کاهش داشت و به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک هر بشکه از این نفت در محدوده 33.16 تا 36.76 دلار معامله شد. همچنین متوسط هفتگی بهای نفت خام برنت دریای شمال حدود 5.41 درصد کم شد. بهای نفت خام اوپک نیز در سطح 30.14 دلار قرار گرفت که حدود 4.26 درصد ریزش داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها