عصر خودرو

شاخص سهام در آستانه رکورد شکنی

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی به رکورد تاریخی خود نزدیک شد که با عرضه‌های سنگین در بازار دست به گریبان بود. دیروز شاخص کل بورس هرچند توانست تا سطح ۱۹۵ هزار و ۷۳۹ واحد پیش رود اما عرضه‌های سنگین در اکثر نمادهای بازار در نهایت شاخص را در سطح رشد ۶/ ۰ درصدی معادل هزار و ۲۲۴واحد زمین‌گیر کرد تا شاخص در عدد ۱۹۵هزار و ۲۰۳ واحد قرار گیرد.

شاخص سهام در آستانه رکورد شکنی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از دیدگاه کارشناسان افزایش عرضه‌ها در سطح تاریخی شاخص امری طبیعی است و بازار باید بتواند در جهت تداوم رشد بر این عرضه‌ها غلبه کند. براساس این ارزیابی باید منتظر ماند و دید آیا برآیند رشد ارزش دلار در سامانه نیما، افزایش بهای نفت و مواد خام و ورود نقدینگی جدید می‌تواند بر عرضه‌ها و دیگر عوامل کاهنده بازار غلبه کند یا خیر؟ از این رو در روزهای آینده انتظار می‌رود بازار با شدید‌ترین برخورد عرضه و تقاضا در بازار مواجه شود.در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های چادرملو، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، داروسازی زهراوی و هلدینگ خلیج فارس بیشترین سهم را در رشد شاخص کل ایفا کردند. دیروز همچنین شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز با بازدهی 8/ 1 درصد همراه شد.

    در گروه معدنی دیروز چادر ملو در غیاب گل گهر با رشد قیمت ناشی از افزایش جهانی بهای سنگ‌آهن مواجه شد. قیمت سنگ‌آهن آخر هفته گذشته به روند رو به بهبود ادامه داد که به دلیل حمایت بازار فولاد و نیاز به خرید سنگ‌آهن بین مصرف‌کننده‌های نهایی بود. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 70 سنت رشد داشته و 95 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شد. قرارداد سوآپ ماه می ‌نیز 3/ 0 دلار بالا رفته و 85/ 92 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد. عملکرد بهتر بازار فولاد چین به کمک بازار سنگ‌آهن آمد. میزان موجودی بازار فولاد چین نسبت به ماه قبل با سرعت بیشتر در حال کاهش است که نشان می‌دهد تقاضای محصولات فولادی بهتر شده است. همچنین با توجه به اینکه دوره اوج آلودگی هوا و محدودیت‌ها در چین ماه مارس به اتمام رسیده کارخانه‌ها بهره وری را بالا برده‌اند از این رو به سنگ‌آهن بیشتری نیاز خواهند داشت. در گروه دارویی نیز دیروز نمادهای این گروه به دلیل شایعه حذف ارز 4200تومانی شاهد رشد قیمت اکثر نمادهای دارویی بود. در این گروه دیروز هلدینگ دارویی برکت برای مجمع فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه بسته شد. «برکت» برای افزایش سرمایه 71 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی در این مجمع تصمیم‌گیری می‌کند تا در صورت موافقت سهامداران، سرمایه را از 340 به 580 میلیارد تومان برساند. در این گروه همچنین داروسازی عبیدی در گزارشی از تولید یک محصول جدید با نام Synoripa خبر داد که در فروردین ماه به بازار دارو عرضه می‌شود. در گروه سیمانی دیروز سیمان آرتا اردبیل با ارائه صورت‌های مالی 3 ماه نخست سال مالی از افزایش 536 درصدی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. بر این اساس، «ساربیل» در این مدت به ازای هرسهم 89 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 536 درصد رشد داشته و علت آن عمدتا ناشی از افزایش 56 درصدی فروش است. این شرکت سیمانی در عملکرد 3 ماهه برای سال مالی منتهی به آذر 98 مبلغ 1/ 2 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

    در گروه خودرویی سایپا از فروش بلوک 13/ 13درصدی زامیاد که قرار بود اوایل هفته آینده انجام شود، منصرف شد. قرار بود یکشنبه آینده 25 فروردین، 726 میلیون و 327 هزار و 304 سهم «خزامیا» به قیمت پایه هر سهم 1072 ریال و ارزش 8/ 77 میلیارد تومان از طریق کارگزاری بانک ملی عرضه شود.در گروه برقی شرکت ایران ترانسفو برای چهارمین بار در پنج ماه اخیر با عرضه بلوکی سهام روبه‌رو‌ است. به این ترتیب، مقرر شده بلوک 36/ 13 درصدی «بترانس» شامل بیش از 501 میلیون و 152 هزار به قیمت پایه هرسهم 6249 ریال و ارزش 1/ 313 میلیارد تومان به‌صورت یکجا و 20 درصد نقد و مابقی اقساط 4 سال، توسط کارگزاری پارسیان روانه میز فروش شود.دراین میان، جهت جلب مشارکت در واگذاری ها، برای خریداران این بلوک که از بخش‌های خصوصی و تعاونی باشند مشوق‌هایی نظیر افزایش سقف کل زمانی و مجموعه تعداد اقساط برای بخش خصوصی و تا میزان یک سوم برای خریداران بخش تعاونی تا میزان دو پنجم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب، بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب 10 درصد رشد سالانه برای خریداران بخش‌های خصوصی و تعاونی به ماخذ 100 برای رقم میانه دوره اقساط و سود فروش اقساطی تا میزان 3 درصد پایین‌تر از سایر خریداران برای بخش خصوصی و 6/ 3 درصد پایین‌تر برای خریداران بخش تعاونی در نظر گرفته شده است.

    در گروه تجهیزات شرایط واگذاری بلوک مدیریتی شرکت هپکو اعلام شد. براساس گزارش منتشره سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد به وکالت از شرکت هیدرو اطلس، بلوک 72/ 60 درصدی سهام شرکت هپکو را واگذار کند و متقاضیان می‌توانند تا پایان وقت اداری چهارشنبه 28 فروردین نسبت به اعلام قیمت پیشنهادی اقدام کنند. متقاضیان باید 3 درصد مبلغ پیشنهادی برای بلوک سهام حق را به‌عنوان سپرده در فراخوان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز تا پس از آن اجازه شرکت در این مزایده را پیدا کنند.از این رو، یک میلیارد و 418 میلیون و 880 هزار و 548 سهم «تپکو» با اقساط 5 ساله و با نرخ 13 درصد از طریق فرابورس درحالی روانه میز فروش خواهد شد که خریدار متعهد شود همزمان با پرداخت حصه نقدی معامله، نسبت به پرداخت حداقل مبلغ 30 میلیارد تومان جهت سرمایه در گردش شرکت هپکو اقدام کند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما پر عرضه بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به هزار و 75میلیارد تومان و در فرابورس به 576میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها