عصر خودرو

اوپک پیش بینی کرد

رشد تقاضا و عرضه نفت کمتر می‌شود

عصر بازار- اوپک با توجه به کاهش قابل توجه تولید این گروه در سال ۲۰۱۹ به دلیل کاهش داوطلبانه تولید و همچنین افت تولید کشور تحت تحریم ونزوئلا، پیش بینی کرد عرضه در بازار نفت امسال محدودتر می‌شود.

رشد تقاضا و عرضه نفت کمتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود برآورد کرد تقاضا برای نفت این گروه در سال 2019 به طور میانگین به 30.30 میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که 1.05 میلیون بشکه در روز کاهش روزانه نشان می‌دهد. این برآورد نشان می‌دهد که ذخایر نفت افت چشمگیری پیدا خواهند کرد و بازار دچار محدودیت بیشتر عرضه می‌شود. با این حال اوپک اعلام کرد بازار دچار اشباع عرضه می‌ماند و نسبت به کندی رشد تقاضا هشدار داد.

    اوپک که متشکل از 14 عضو است، در مارس 30.02 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که پایین‌ترین سطح تولید این گروه از فوریه سال 2015 به این طرف بود. این رقم 100 هزار بشکه در روز کمتر از سقف تعیین شده برای تولید اوپک است. تقاضا برای نفت اوپک در سال 2018 به طور میانگین 31.35 میلیون بشکه در روز بود.

    آمار مارس پایین‌تر از 30.56 میلیون بشکه در روز آمار تولید فوریه است که تا حدود زیادی به دلیل افت شدید تولید ونزوئلا و عربستان سعودی بوده است.

    قیمت نفت از دسامبر که به پایین‌ترین حد در 15 ماه گذشته نزول کرده بود، بهبود یافته و نفت برنت هفته جاری به بالای 71 دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در پنج ماه اخیر بود.

    اوپک در پیش بینی خود از نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال 2019 بازنگری کرد و آن را به دلیل فعالیت اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار به 1.21 میلیون بشکه در روز کاهش داد.

    طبق گزارش اوپک، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت امسال به 99.91 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 98.70 میلیون بشکه در روز در سال 2018 بالغ شود. این گروه رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی گذشته را 1.41 میلیون بشکه در روز برآورد کرد.

    اوپک همچنین به دلیل فعالیت‌های تعمیرات طولانی در قزاقستان، برزیل و کانادا، پیش بینی رشد عرضه نفت غیراوپک در سال 2019 را به میزان 60 هزار بشکه در روز کاهش داد و اعلام کرد آمریکا، برزیل، روسیه، انگلیس، استرالیا، غنا، سودان و سودان جنوبی عاملان اصلی رشد عرضه در سال میلادی جاری خواهند بود.

    این گروه پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا امسال 1.46 میلیون بشکه در روز رشد کرده و به 12.42 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

    ونزوئلا آمار تولید خود را 960 هزار بشکه در روز اعلام کرد که به دلیل قطعی برق و تحریم‌های فلج کننده آمریکا، 472 هزار بشکه در روز کاهش داشت.

    طبق آمار شش منبع ثانویه اوپک، تولید نفت عربستان سعودی در مارس 289 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 9.79 میلیون بشکه در روز رسید. عربستان تولید نفت خود را 9.79 میلیون بشکه در روز اعلام کرده که پایین‌ترین میزان از ژانویه سال 2017 است و 350 هزار بشکه در روز کاهش ماه به ماه را نشان داد و بسیار پایین‌تر از 10.31 میلیون بشکه در روز سقف تولید این کشور تحت توافق کاهش تولید اوپک است.

    عربستان سعودی تولید خود را از نوامبر که 11.09 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود، به میزان 1.30 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

    بر اساس گزارش پلاتس، در آخرین دیدار اوپک در وین، اعضای این گروه توافق کردند تولیدشان را مجموعاً 812 هزار بشکه در روز در نیمه اول سال 2019 کاهش دهند در حالی که سهم روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک 383 هزار بشکه در روز بود.

    تولید عراق در مارس به 4.52 میلیون بشکه در روز کاهش یافت اما همچنان اندکی بالاتر از سقف تولید 4.51 میلیون بشکه در روز بود.

    تولید ایران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، 28 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.70 میلیون بشکه در روز رسید.

    لیبی که از مشارکت در توافق اوپک معاف شده است 1.098 میلیون بشکه در روز در مارس نفت تولید کرد که 196 هزار بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش داشت با این حال تولید این کشور در معرض خطر اختلال ناشی از جنگ داخلی احتمالی قرار دارد.

    بنا بر گزارش اوپک، ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به 2.63 میلیارد بشکه در فوریه کاهش پیدا کرد و تنها 7.5 میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله بود. در دسامبر این ذخایر 28 میلیون بشکه بالای میانگین پنج ساله بود.

    ذخایر تجاری آمریکا نیز 15.6 میلیون بشکه کاهش یافت و به 1.229 میلیارد بشکه در مارس رسید.

    برچسب ها