عصر خودرو

تحلیلگران:

قیمت نفت کاهشی است، اما ۱۰ دلار نخواهد شد

عصر بازار- تحلیلگران می‌گویند: صرفا عرضه و تقاضا عامل کاهش قیمت نفت نبوده و قیمت‌ها به دلیل کاهش شدید اعتماد بازار ناشی از شرایط ناپایدار جهانی کاهش یافته است.

قیمت نفت کاهشی است، اما ۱۰ دلار نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دان یرگین نایب رییس موسسه مشاور انرژی آی اچ اس به این پایگاه خبری گفت: نگرانی‌ها ناشی از ایران گرفته تا چین عوامل کلیدی در کاهش قیمت نفت هستند.

    یرگین گفت: صرفا عرضه و تقاضا این‌بار عامل این مساله نبوده است. قیمت‌ها همچنین به دلیل عوامل ژئوپلتیک و همچنین فاکتورهای ژئو اکونومیک کاهش یافته است.

    وی گفت: یک سوال اساسی برای بازار این است که ایران چه زمانی باز خواهد گشت و چه مقدار نفت پس از لغو تحریم‌ها تولید خواهد کرد.

    یرگین به ان بی سی گفت: هنوز هیچ راحلی در اوپک پیدا نشده و عربستان و متحدانش در خلیج فارس قصد عقب‌نشینی ندارند تا فضا را برای بازگشت ایران به بازار باز کنند.

    اوپک در نشست خود در ماه دسامبر برای تعیین سیاستگذاری این سازمان تصمیم گرفت که سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را کاهش ندهد، چرا که عربستان به استراتژی حفظ تولید برای پایین‌ نگه‌ داشتن قیمت‌ها و فشار روی تولید‌کنندگان کوچک انرژی که هزینه‌های بالایی دارند اصرار دارد.

    بازار همچنین به دلیل چشم‌انداز رشد کند اقتصادی در چین دچار روند نزولی شده است.

    وی افزود: نگرانی بزرگ این است که چین به جای اینکه موتور رشد اقتصاد باشد به موتور سقوط اقتصادی که روی تقاضای نفت تاثیر‌ گذاشته تبدیل شود. این ابهامی است که در ژانویه 2016 وجود دارد و ما پاسخ آن را نمی‌دانیم.

    دوگ گوردون از تحلیلگران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری راسل خطرات ناشی از دومین اقتصاد بزرگ جهانی روی بازار جهانی را تایید کرد.

    وی گفت: ما نگرانی‌ها و خطرات ناشی از چین را به هم پیوند زده‌ایم و آنها را دلیل قیمت پایین نفت می‌دانیم. سوال این است که چه اتفاقی در چین خواهد افتاد.

    در بخش تقاضا مصرف نفت بالا است و رشد اقتصادی در سال 2015 بیش از دو برابر 2014 بوده چرا که آمریکایی‌ها به دلیل قیمت‌های پایین بنزین مسافت بیشتری را رانندگی کرده‌اند. رشد تقاضا در سال 2016 احتمالا از سال 2015 کمتر خواهد بود، اما همچنان از 2014 بیشتر است.

    در شرایطی که پیش‌بینی‌های تغییر یافته‌ای در خصوص کاهش قیمت نفت وجود دارد و موسسه استاندارد چارتر سقوط قیمت نفت به 10 دلار را پیش‌بینی کرده دانیل یرگین می‌گوید اگر صنعت نفت با تمام شدن انبارهای نفتی مواجه شود آنگاه این سطح قیمتی رخ خواهد داد وضعیتی که آمار آی اچ اس آن را تایید نمی‌کند.

    استاندارد چارتر اعلام کرده بود که قیمت‌های نفت تقریبا به ‌طور کامل به وسیله جریانات ناشی از نوسانات در دیگر بازار‌ها تعیین می‌شود و به معنای این است که رابطه عرضه و تقاضا بازار را به سمت تعادل پیش نمی‌برد.

    تحلیلگران این بانک نوشتند با توجه به اینکه مقامات نفتی عربستان تقریبا نسبت به سقوط قیمت نفت سکوت کرده‌اند و با توجه به اینکه ذخایر بالا و انتظار عرضه بیشتر هرگونه نگرانی بازار درباره تنش‌های ژئوپلتیک را کاهش داده است، منابع هرگونه اختلال محدود هستند. در حالت شدید‌تر تنها توضیح یک سطح قیمتی زمانی است که کل بازار احساس کند قیمت‌ها بیش از حد پایین آمده است.

    آخرین باری که قیمت نفت به 10 دلار درهر بشکه سقوط کرده بود بین سال‌های 1996 تا 1998 بود زمانی که صنعت نفت با تمام شدن انبارهای نفتی مواجه شد.

    سقوط آزاد قیمت نفت تنها با گذشت دو هفته از سال 2016، بازار نفت را وحشت‌ زده کرده و روند کاهشی را که باعث شده قیمت نفت از ژوئن 2014 بیش از دو سوم عرضه خود را از دست دهد تشدید کرده است.

    از شروع سال جاری نفت تقریبا 20 درصد قیمت خود را از دست داده و نفت سبک آمریکا برای اولین بار طی 12 سال گذشته کمتر از 30 دلار نیز معامله شده است.

    قیمت نفت در معاملات امروز چهارنشبنه در بازارهای آسیا قدری بهبود یافت و نفت آمریکا 2.2 درصد افزایش را تجربه کرد اگرچه قیمت‌ها هنوز زیر 31 دلار است.

    نفت برنت نیز با 1.6 درصد افزایش 32 دلار و 2 سنت داد و ‌ستد شد. براساس اطلاعاتی که امروز منتشر شده واردات نفت چین در ماه دسامبر به هفت میلیون و 820 هزار بشکه در روز رسید چرا که دومین مصرف‌کننده نفت جهان ذخایر استراتژیک خود را با توجه به کاهش قیمت‌ها پر کرده است.

    افزایش قیمت‌ها همچنین پس از آن حاصل شد که ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته یک کاهش غیرمنتظره 3.9 میلیون بشکه ای را تجربه کرد.

    یرگین خاطرنشان کرد: هیچ جادویی بین قیمت 29 تا 31 دلاری نفت وجود دارد، اما بیانگر روند کاهشی است. به لحاظ روانی نفت به آن سمت پیش می‌رود، چرا که کاهش این چنینی قیمت نفت شوکه کننده بوده است. مردم فکر می‌کردند نفت 100 دلاری برای همیشه باقی خواهد ماند.

    لوکاس اوانس تحلیلگر بازار نفت می‌گوید: اگر تولید‌کنندگان نفت از این تجارت بیرون بروند تعادل عرضه و تقاضا مجددا برقرار خواهد شد.

    وی گفت: سوال این است که کاهش عرضه از سوی چه کسی خواهد بود.

    شرکت‌ نفت و گاز بریتیش پترولیوم برنامه‌هایی را برای کاهش پنج درصدی نیروی کار 80 هزار نفری خود در بحبوحه کاهش قیمت نفت دارد و بیشتر کاهش‌ها عمدتا در بخش بالادستی خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها