عصر خودرو

چطور گواهی سپرده «سکه یک روزه» معامله کنیم؟

عصر بازار- با رشد بازارهای مالی در دنیا، نیاز به ابزارهای مالی جدید بیش از گذشته احساس می‌شود؛ ابزارهایی که علاوه بر تسهیل معاملات، برخی ریسک‌های معامله‌گران را نیز کاهش می‌دهند. یکی از این ابزارهای مفید، گواهی سپرده کالایی است که اخیرا در بازار مالی ایران جای خود را پیدا کرده است، به طوریکه شاهد افزایش حجم معاملات آن هستیم.

چطور گواهی سپرده «سکه یک روزه» معامله کنیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، معاملات سکه یک روزه در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا یکی از انواع این معاملات است که با اقبال خوبی هم مواجه شده است؛ در ادامه به چگونگی روند انجام آن به طور مختصر اشاره می‌شود.

    گواهی سپرده کالایی

    این گواهی موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌شود.

    فرآیند کار

    فرآیند کار به این شکل است که مشتری با در دست داشتن سکه به انبارهای معرفی شده توسط بورس کالا مراجعه کرده و پس از بررسی استاندارد کالا، سکه توسط انبار مذکور دریافت شده و در مقابل قبض انباری به سپرده‌گذار تحویل می‌شود.

    در ادامه، سپرده‌گذار، قبض انبار مذکور را به همراه مشخصات خود به کارگزار فروشنده معرفی کرده و پس از ثبت در سیستم معاملاتی، می‌تواند اقدام به فروش سکه خود بر اساس عرضه و تقاضای بازار کند. فرآیند خرید در این معاملات نیز طوری است که خریدار سکه از بورس می‌تواند با مراجعه به کارگزار خریدار، صورتحساب خرید سکه را دریافت و با مراجعه به خزانه بانک اقدام به دریافت سکه کند. بانک نیز در مقابل سپرده کردن سکه، مبلغی ناچیز به عنوان هزینه انبارداری دریافت می‌کند.

    مزیت

    مزیت این معاملات برای فعالان بازار، رهایی از ریسک نگهداری فیزیکی کالا و همچنین معاملات آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری است؛ از طرفی این گواهی می‌تواند به عنوان تضامین نزد بانک‌ها برای دریافت تسهیلات و یا معاملات بورسی مورد استفاده قرار گیرد. افزایش حجم معاملات و نظارت بیشتر بر این بازار می‌تواند حجم بیشتری از معاملات فیزیکی را به سمت این بازار سوق دهد.

     

    * محسن ایزدی، کارشناس بورس کالا

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو