عصر خودرو

معاون اول رییس جمهور:

خلیج فارس را به سوریه وصل خواهیم کرد

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور گفت: خلیج فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده ای وصل خواهیم کرد.

خلیج فارس را به سوریه وصل خواهیم کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مشرق، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، در همایش اقتصادی - تجاری ایران و عراق اظهار کرد: خلیج فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده ای و وصل خواهیم کرد.

    معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه در سفر نخست‌وزیر عراق اتفاقات بسیار مهم راهگشایی برای توسعه روابط دو کشور انجام شد و شاهد توافقات مناسبی در این زمینه بودیم. امیدواریم فعالان اقتصادی، بازرگانان و بخش خصوصی دو کشور برای استحکام روابط تلاش و گام‌های مهمی را بردارند.

    وی افزود: حضور چشمگیر بازرگانان و فعالان اقتصادی در این همایش به آن معنا که توجه ویژه‌ای به روابط و احترام خاصی به هیأت عراقی دارند تا جایی که علاوه بر این سالن دو سالن دیگر مملو از حاضران است.

    جهانگیری گفت: در نبرد با داعش و گروه‌های تروریستی پیروز و سربلند از آن بیرون آمدیم و اکنون باید اقدامات بعدی را برای بازسازی و توسعه عراق داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران در این نبرد و در حمایت از مردم و دولت عراق در برابر تکفیری‌ها و گروه‌های تروریستی حضور داشته است و مفتخر است که این پیروزی در عراق به نتیجه رسیده است.

    وی بیان کرد: ما همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و امنیتی و توسعه و بازسازی عراق حمایت خواهیم کرد. امیدواریم در دوران پساداعش در توسعه و بازسازی عراق برای عبور موفقیت‌آمیز از چالش پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

    معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: ما در این مسیر برای سرعت‌بخشی به نوسازی و توسعه عراق آماده هستیم و همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست دولت عراق را ادامه می‌دهیم ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورها می‌داند که به استقلال پایبند است و به رأی ملت ایران احترام می‌گذارد.

    وی بیان کرد: شرکت‌های ایرانی در بازار عراق آماده تشکیل شرکت‌های مشترک در همتای عراقی برای پروژه مشترک هستند البته فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت برخلاف منافع دو کشور است که تصمیم گرفتند در این منطقه پرآشوب روابط دوستانه مستحکم و مبتنی بر روابط مشترک داشته باشند.

    جهانگیری بیان کرد: همکاری‌های اقتصادی در کشور در سال‌های اخیر رو به رشد داشته و روند مبادلات تجاری به 12 میلیارد دلار رسیده است. راهبرد ما در توسعه همکاری‌های اقتصادی رساندن این رقم به 20 میلیارد دلار تا سال 1400 است.

    وی بیان کرد: در حال حاضر محصولات پلیمری، فرآورده‌های آن، محصولات لبنی، ماشین‌آلات صنعتی، کالاهای تولیدی، برق و گاز مهمترین کالاهای صادراتی ایران به عراق است.

    معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: برای آنکه بتوانیم به هدف انجام شده در سال 1400 دست یابیم باید موانع پیش‌روی توسعه اقتصادی و بخش اقتصادی در کشور را توسط کمیسیون‌های مشترک، اتاق‌های بازرگانی به خصوص کشور عراق را شناسایی و رفع کنیم.

    جهانگیری یادآور شد: در بخش گردشگری حدود 7 میلیون سالانه گردشگر بین دو کشور تردد دارند که نیمی از آن شهروندان عراقی برای زیارت، گردش و درمان است. تمایل ملت‌های ایران و عراق نشان از شوق مردم دو کشور برای استفاده از جاذبه‌های میراث فرهنگی و مذهبی و طبیعی است. همچنین راهپیمایی اربعین نماد مهمی از ظرفیت‌های فرهنگی و دینی و همکاری بین دو ملت ایران و عراق است.

    وی افزود: آمریکایی‌ها باید بدانند که خواست غیرقانونی آنها برای محدود کردن دو ملت با اراده دهها میلیون ایرانی و عراقی چیزی جز افزایش نفرت در منطقه را ندارد.

    معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: توافقات خوبی در سفر آقای روحانی در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی انجام گرفته است. همچنین از نخست‌وزیر عراق آقای عادل عبدالمهدی به عنوان شخصیت اجرایی شجاع، تصمیم‌گیر تشکر می‌کنیم که کمک کردند تا توافقات خوبی در سفر آقای روحانی به عراق انجام شود.

    وی افزود: لایروبی اروند از جمله دستاوردهای سفر هیأت عراقی به کشور است که امیدواریم در مدت زمان کوتاه این کار انجام و نقش مؤثری را داشته باشد. همچنین ترسیم نقشه راه بانکی از دیگر دستاوردهای سفر اخیر هیأت عراقی به شمار می‌رود که با تحقق این امر یکی از تقاضای بخش خصوصی در خصوص رفع موانع بانکی حل خواهد شد. امیدواریم بخش زیادی از موانع برطرف و شاهد ادامه صادرات برق و گاز به عراق و همکاری بیشتر و عمیق‌تری میان دو کشور باشیم.

    جهانگیری افزود: همکاری بهداشتی، نفتی، انتقال خط آهن شلمچه به بصره از دیگر توافقات سفر اخیر هیأت عراقی بود.

    معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: تسهیل روادید، برطرف کردن محدودیت‌ها در زمینه ویزا، رایگان شدن روادید برای دو کشور از جمله مباحثی است که امیدواریم با پیگیری‌های دو کشور و ستاد پیگیری توسعه روابط ایران و عراق به اجرا در بیاید.

    وی بیان کرد: در کنار آن توافقات بسترهای لازم را در برخی حوزه‌ها فراهم کردیم که حوزه فنی و مهندسی یکی از آن حوزه‌ها است ما بیش از 40 شرکت بزرگ توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی در پروژه عراق مشغول هستند. حجم قرارداد بالغ بر 3 میلیارد دلار است. البته برخی از پروژه‌ها بنا به صلاحدید متوقف مانده که پس از تعیین و تکلیف آن پروژه‌ها اجرایی خواهد شد و یا خسارت‌های آن ارائه خواهد شد.

    جهانگیری بیان کرد: همکاری استان‌های مرزی از دیگر توافق‌های میان دو کشور به شمار می‌رود در همه استان‌های مرزی فعالیت‌های صادراتی داریم والبته انتظار مردم استان کرمانشاه این است که مرز خسروی به یکی از مرزهای ترددی وارد شود که در حال حاضر این موضوع بررسی می‌شود تا مردم استان کرمانشاه از مرز خسروی امکان عبور و مرور داشته باشند.

    معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: امیدواریم چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک تشکیل شود و در آن کمیسیون این مباحث مربوط به توافقات بررسی شود.

    وی یادآور شد: برای فعالان اقتصادی ایران و عراق رفع موانع گمرکی محقق خواهد شد و امیدواریم شرکت‌های بازرسی معرفی شده مورد تأیید باشند و در زمینه تجارت کشور مشکلی نداشته باشیم. همچنین حمل‌ونقل جاده‌ای مهمترین موضوع جدی است که شناسایی و در حال پیگیری است.

    جهانگیری یادآور شد: توافقات اخیر زمینه‌ساز گسترش دوجانبه در ابعاد مختلف است که نه تنها به نفع مردم بوده بلکه آغازی برای صلح، ثبات، توسعه دو منطقه خواهد بود. طرح‌های راهبردی بین دو کشور و امتداد آن در همسایگان بسیار اثربخش است. یکی از راه‌های توسعه پایدار ایجاد راهکار و همکاری‌های مشترک است.

    معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران با درک شرایط و تحولات سیاسی و اقتصادی معتقد است ظرفیت‌های لازم را برای همکاری انتقال نیرو، برق، احداث جاده‌های ریلی و غیره فراهم خواهد شد که امیدواریم با حضور بخش خصوصی این موانع رفع شود. جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را با عراق و همسایگان به اشتراک بگذارد.

    برچسب ها