عصر خودرو

رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق؛

توسعه همکاری تهران–بغداد به نفع دو کشور و منطقه است

عصر بازار- رئیس جمهور روز شنبه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق، روابط بین دو کشور را عمیق و تاریخی عنوان کرد و گفت: در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم که ان شاء الله این شرایط به نفع دو کشور و منطقه خواهد بود.

توسعه همکاری تهران–بغداد به نفع دو کشور و منطقه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مباحث مهم مطرح شده در دیدار با نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم امروز ما، تاکید بر تسریع در اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد ، حاصل شده بود.

    رئیس جمهور رایگان شدن ویزای دو کشور را اولین توافق دو کشور که اجرایی و عملیاتی شده است، نام برد و گفت:‌ با رایگان شدن ویزای دو کشور امیدواریم روابط دو ملت و دو کشور روز به روز بهتر و دو ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

    روحانی همچنین توافق برای لایروبی اروند رود را دیگر توافق مهم دو کشور در سفر اخیر خود به عراق عنوان کرد و گفت: این موضوع امروز هم در گفتگوها مورد تأکید دو طرف بود و امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان، مسایل فنی این توافق حل شده و بعد از پایان رمضان شاهد آغاز عملیات لایروبی اروندرود باشیم.

    رئیس جمهور اتصال راه‌آهن دو کشور را از دیگر توافقات مهم ایران و عراق برشمرد و اظهارداشت: امیدواریم اتصال راه‌آهن ایران و عراق در آینده در مسیرهای مختلف رخ دهد، اما فعلاً اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره مورد تأکید دو طرف است که امیدواریم عملیات فنی و توافق‌های فنی آن انجام و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

    روحانی همچنین به موضوع صادرات برق و اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق و همچنین اتصال شبکه نفت در آینده اشاره کرد و گفت: ما برای برقراری این اتصالات آماده‌ایم و معتقدیم که این موضوع نه تنها برای دو کشور بلکه برای سایر کشورهای منطقه در آینده نیز می‌تواند تسری پیدا کند.

    رئیس جمهور افزود: در روابط پولی، مالی و بانکی دو کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم در سفر رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد شاهد تکمیل این روابط و توسعه روابط بانکی و مالی دو کشور باشیم.

    روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت 20 میلیارد دلاری بین دو کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.

    رئیس جمهور همچنین به توافق دو کشور برای تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور اشاره کرد و گفت:‌ امروز توافق شد که یک شهرک در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و اقلیم در دستور کار قرار گیرد.

    روحانی همچنین به موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف از جمله دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد تأکید ما بود و امیدواریم شرکت‌های دو طرف که مسئول استاندارد هستند در این زمینه به توافق‌های لازم دست یابند.

    برچسب ها