عصر خودرو

رئیس کل گمرک مطرح کرد:

دستاوردهای منحصر بفرد پیمان اوراسیا برای تولید و تجارت ایران

عصر بازار- رئیس کل گمرک ایران گفت: عضویت ایران در پیمان گمرکی اوراسیا می‌تواند شرایط منحصر به فردی را برای تولید و تجارت کشور فراهم کند.

دستاوردهای منحصر بفرد پیمان اوراسیا برای تولید و تجارت ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، مهدی میراشرفی در بازدید از منطقه آزاد انزلی، با ابراز خرسندی نسبت به جذب سرمایه گذار در امور بندری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی، اظهار داشت: تعدادی از پست اسکله‌های بندر کاسپین این منطقه با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اولین بار در بنادر کشور ایجاد و در حال بهره برداری است؛ این مساله سبب افزایش ظرفیت بنادر با کمک بخش خصوصی شده که نوید بسیار خوبی برای کشور است.

    رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اهمیت پیوستن ایران به پیمان گمرکی اوراسیا، افزود: اولویت ما در بحث دریای خزر و نگاه کشور به تجارت، نگاه به کشورهای همسایه است و اورآسیا پیمانی صد درصد گمرکی است که به کشورهای عضو امکان می‌دهد بدون پرداخت حقوق عوارض همچون کشوری واحد کالاهایشان را با هم مبادله کنند؛ عضویت ایران در این پیمان می‌تواند شرایط منحصر به فردی را برای تولید و تجارت کشور فراهم کند و منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین با دارا بودن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند در این پیمان نقش کلیدی ایفا کند.

    وی خاطرنشان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران همه امکانات خود را بسیج خواهد کرد تا بتواند از همه ظرفیت این پیمان و نیز بخش خصوصی که در این مناطق وجود دارند و یا در آینده ایجاد می‌شوند استفاده کند.

    معاون وزیر اقتصاد بندر کاسپین را یکی از بهترین بنادر دریای خزر عنوان و ضمن تاکید بر اینکه از مواهب این بندر علاوه بر استان گیلان، کشور می‌تواند بهره مند شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور که سرمایه گذاری بخش خصوصی با مضایقی که بخش دولتی در بحث سرمایه گذاری با آن مواجه است، رو به رو نیست، توجه به این مهم در این منطقه می‌تواند سرعت بیشتری به توسعه بندر کاسپین ببخشد، تا این بندر نقش توسعه‌ای استانی، ملی و حتی فراملی ایفا کند و با تحقق طرح یک کمربند – یک راه، در راستای احیای جاده ابریشم که از سوی چینی‌ها در حال پیگیری است و اتصال کریدور شمال – جنوب نقش فرا ملی منطقه آزاد انزلی برجسته می‌شود و این امر موجب رشد و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد شد.

    میر اشرفی مناطق آزاد را مناطق پردازش صادرات عنوان کرد و افزود: خوشبختانه طی بازدیدی که از منطقه آزاد انزلی داشتیم، شاهدیم که منطقه آزاد انزلی در راستای اجرای این تعاریف و کارکردهای بین المللی گام بر می‌دارد و به آن نزدیک می‌شود که با توجه به شرایط فعلی کشور، همسو شدن این مناطق با این تعاریف مسرت بخش است.

    وی افزود: با توجه به اینکه مناطق آزاد جهت جذب سرمایه گذار ایجاد شده اند و خارج از قلمرو گمرکی هستند، گمرک در این مناطق بیش‌ترین تسهیلات را ارائه می‌دهد و قوانین مزاحم نیز در اینجا جریان ندارد و در راستای تسهیل تجارت نیز، واردات مواد اولیه، واردات کالا و صادرات کالاهای تولیدی منطقه مشمول تخفیف ارزش افزوده است و این مناطق محلی مناسب برای واردات کالاها به کشور هستند.

    ترانزیت کالاهای تجاری با اتصال ریل به بندر کاسپین

    همچنین مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: بندر کاسپین با انجام مهندسی ارزش و کاهش هزینه‌ها و با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است و جز بنادری است که در آن بخش خصوصی در ایجاد اسکله، سیلو، مخازن سوخت و روغن و انبارهای سر پوشیده سرمایه گذاری کرده است.

    مسرور با اشاره به ایجاد نخستین اسکله روغن استان گیلان در بندر کاسپین خاطرنشان کرد: با همکاری گمرک در سال 98 تا کنون 2 کشتی روغن در این بندر پهلو گیری کرده است و بندر کاسپین با دارا بودن 22 پست اسکله و توان تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا در هر شیفت در سال‌های آتی نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

    وی ایجاد کریدورهای تجاری را گامی مهم در توسعه مراودات تجاری دانست و تصریح کرد: با ایجاد کریدور جدید چین _قزاقستان _ایران و انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با دو کشور تاکنون و در مدت زمان کوتاه 6 محموله تجاری از چین به صورت حمل و نقل ترکیبی ریل و کشتی وارد بندر کاسپین شده است و با اتصال ریل به این بندر کالاهای تجاری به سرعت در داخل کشور و حتی به کشورهای اروپایی از طریق مرز خوی قابلیت ترانزیت دارد.

    برچسب ها