عصر خودرو

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار:

گواهی مشارکت خودرو، اوراقی طلایی برای خودروســـازان

عصر بازار: تامین مالی بنگاه های اقتصادی یکی از بزرگترین دغدغه های امروز اقتصاد ما به شمار می رود که براساس برخی آمارهای غیر رسمی حدود ۸۰ درصد بنگاه های تولیدی با توجه به رکود عمیق اقتصاد در سال های اخیر، با این معضل دسته و پنجه نرم می کنند. در این بین بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت خوردسازی ایران یکی از صنایعی است که در صف اول نیاز به تامین مالی و سرمایه در گردش قرار دارد. همین موضوع نیز باعث شده است تا دولت در سیاست های اقتصادی خود با توجه به تنگاهای سیستم بانکی، بارها بر تقویت تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه تاکید کند. به طوریکه رفته رفته بار سنگین تامین مالی که اکنون روی دوش بانک ها قرار دارد به سمت بازار سرمایه هدایت شود که در این زمینه برنامه های متفاوتی برای طراحی ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه طراحی شده است. در این میان شرکت بورس کالای ایران علاوه بر ایجاد اوراق سلف موازی استاندارد و معاملات گواهی سپرده کالایی برای شرکت های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و کشاورزی، این بار به سراغ خودروسازان رفته است تا بتواند به یکی از مشکلات اساسی این صنعت پایان دهد. گواهی مشارکت خودرو همان روش جدید تامین مالی است که دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از این ابزار به عنوان اوراق طلایی برای خودروسازان یاد می کند.

گواهی مشارکت خودرو، اوراقی طلایی برای خودروســـازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش عصر بازار ، حجت الاسلام سید عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به بازار امروز می گوید: اوراق مشارکت خودرو در بورس کالای ایران در واقع روش سنتی و قدیمی فروش خودرو از سوی خودروسازان را اصلاح و کارآمد میکند.
    موسویان افزود: در گذشته افرادی که در تولیدات خودروسازان مشارکت میکردند، احتمال داشت هر زمان که میخواستند از سرمایه گذاری انصراف دهند و خودروساز مجبور بود اصل سرمایه و سود آن را به سرمایه گذار پرداخت کند. به عبارت بهتر خودروساز به دلیل احتمال مراجعات احتمالی سرمایه گذاران، باید همیشه بخشی از سرمایه های جذب شده را بلوکه می کرد و نمی توانست از کل سرمایه برای طرح های توسعه ای خود استفاده کند.
    دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اما براساس مطالعاتی که در مجموعه بازار سرمایه انجام شد، فروش قدیمی خودرو به گواهی مشارکت در بورس کالا تبدیل می شود تا خودروساز با اطمینان خاطر بتواند تا زمان سررسید کل تامین مالی را در اختیار داشته اشد و با خیال راحت به تولید یا طرحهای توسعهای خود بپردازد.
    وی در این باره توصیح داد: به دلیل وجود بازار ثانویه در گواهی مشارکت خودرو در بورس کالا، خریداران اوراق به هر دلیلی که بخواهند از سرمایه گذاری انصراف دهند، می توانند اوراق را در بازار ثانویه به شخص دیگری واگذار کنند. به این ترتیب سرمایه گذار هم مجبور نمی شود به سود پایین تن دهد و می تواند با قیمت روز، اوراق را بفروشد. موسویان به مزیت دیگر این اوراق اشاره کرد و گفت: علاوه بر اختیار حق خرید برای خودروسازان و اختیار حق فروش برای خریداران، اگر خریداری اوراق را تا زمان سررسید نگه دارد و قصد دریافت خودرو داشته باشد، یک جایزه و تخفیفی نیز در مبلغ نهایی خودرو برای آنها در نظر گرفته می شود.
    وی در ادامه به فضای مبهم اقتصاد ایران و ریسک های متفاوت برای سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: امروز فضای اقتصاد کشور دارای ریسک های زیادی است به طوریکه سرمایه گذاران نمی تواند سود مشخصی را برای سرمایه گذاری خود پیش بینی کنند، از این رو یک کانال سود برای گواهی مشارکت خودرو نیز در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذاران از حداقل سود خود در معاملات گواهی مشارکت در بورس کالا مطلع باشند.
    دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که با توجه به مزیت های ذکر شده آیا خودروسازان از این شیوه تامین مالی استقبال می کنند؟ گفت: بدون شک خودروسازان از این شیوه استقبال خواهند کرد چراکه در روش قدیمی سرمایه گذاران باید حداقل قیمت یک خودرو برای مثال پراید را میپرداختند اما در گواهی مشارکت خودرو، ارزش هر ورقه به مراتب پایینتر از قیمت یک خودرو برای مثال یک میلیون تومان است. با همه این تفاسیر در طرح گواهی مشارکت، روند تامین مالی خودروسازان تسهیل میشود و ترس از انصراف سرمایه گذاران در میانه راه از بین می رود؛ در طرف مقابل نیز سرمایه گذاران با سرمایههای کم وارد این بازار می شوند و به تبع بر شمار سرمایه گذاران صنعت خودرو نیز افزوده می شود. به این ترتیب می توان گواهی مشارکت خودرو را به عنوان اوراقی طلایی برای خودروسازان و سرمایه گذاران دانست که به زودی شاهد آغاز این معاملات در بورس کالای ایران خواهیم بود.

    برچسب ها