عصر خودرو

مزایای نزدیک شدن نرخ دلار به قیمت نیمایی

عصر بازار- خسروی گفت: اگر نرخ دلار در بازار آزاد به نرخ سامانه نیما نزدیک شود حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع عاید دولت خواهد شد.

مزایای نزدیک شدن نرخ دلار به قیمت نیمایی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی درباره پیامد حذف دلار 4200 تومانی در بودجه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال آینده حذف نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی منابع قابل‌توجهی را در اختیار دولت و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد، اگر رقم این ارز را مطابق با لایحه بودجه، 14 میلیارد دلار در نظر بگیریم، براساس نرخ ارز بازار آزاد و نرخ نیمایی، می‌توان دو سناریو برای این منابع در نظر گرفت.

    وی افزود: اگر نرخ دلار با نرخ سامانه نیما در نظر گرفته شود، حدود 60 هزار میلیارد تومان منابع حاصل می‌شود، همچنین اگر این نرخ با نرخ آزاد ارز 13500 تومان توزیع شود، در نتیجه 120 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار سیاست‌گذار قرار می‌دهد. در نتیجه سیاست‌گذار می‌تواند از این منابع برای حمایت از 4 یا 5 دهک کم‌درآمد استفاده کند. این حمایت می‌تواند به شکل هدفمند صورت گیرد و موجب کاهش رانت توزیع ارز ارزان‌قیمت شود.

    خسروی در پایان گفت: نکته ایی که دولت باید بدان پاسخ دهد این است که میلیارد‌ها دلار درسال 97 با نرخ 4200 تومان صرف واردات کالا‌های اساسی شد، ولی عملا همان کالا‌ها با نرخ نیمایی و حتی بالاتر به مصرف کنندگان واگذار شد. دولت پاسخ دهد رانت بیش از یکصد هزار میلیارد تومان که معادل یک چهارم بودجه کل کشور بوده است به جیب چه کسانی رفته است؟

    برچسب ها